Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasarvoista vielä

Vierailija
16.02.2011 |

Kaipailin jokin aika sitten vinkkejä, miten vakuuttaa lääkäri ymmärtämään oireideni kirjoa ja linkki siihen keskusteluun tässä:

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1330287/pelkaan_etta…

Kävin viime perjantaina labrassa ja kysyin tänään tuloksia, jotta voin sitten olla heti lääkärin kanssa tiukkana, kun hän huomenna soittaa.

tsh oli siis 2,6

t4v 14,1

Lyhyesti vielä oireitani, jos tuo linkki ei toimikaan.

- hitaalla käyminen, ihan kuin olisin tyhmistynyt

- alakuloisuus ilman kunnon syytä

- palelu, alhainen lämpö

- painonhallinnan vaikeus (jo yli 10 vuotta)

- kynsimuutokset

- kalpea ja valju olemus

- aamuturvotusta, illalla taas sormukset pyörii ja sormet ja jalat säärestä alaspäin ihan jäiset

- kuukautishäiriöitä ja pms oireita (jotka ovat joka raskauden jälkeen aina vain lisääntyneet)

- kurkun käheys

- yleinen saamattomuus

- liikunta on nykyään vastenmielistä, lihakset väsyy ja en jaksa liikkua sellaisella teholla, että tulisi hiki.. vaikka aina olen ollut liikunnallinen ja harrastanut urheilua.

- ärtyneisyys ja raivarit

Kaikki ei mitenkään voi olla kunnossa ja jos olisi vaan pään sisällä, niin melko ihmeellistä, että oireiden alkaminen/ paheneminen liittyvät raskauteen eli hormonaalisiin "taitekohtiin" elämässäni. (lapset ovat syntyneet 2001, 2004 ja 2009). Ja jos oireet ovat vain psyykkisiä, niin aika kummallista, että en kuitenkaan tunne olevani masentunut, vaan tunnen vain masennuksen oireita (haluttomuutta, saamattomuutta jne..) ja että n. 10 vuotta olisin tietämättäni ollut masentunut???

Eipä nuo arvot tunnu pielessä olevan, mutta mitähän muita vaihtoehtoja sitä olisi sitten näille oireille? (labrojen mukaan ei ole myöskään anemiaa, eikä diabetesta)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-stressi

-ahdistuneisuus

Vierailija
2/15 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olen kilpirauhassairaudesta itsekin kärsinyt. Mutta muistanko nyt ihan väärin, että täällä olisi monikin kirjoittanut, että tsh pitäisi oll alle 2.5 jolloin arvosi kyllä juuri menisi yli sen ajan.

No jokatapauksessa toivottavasti syy löytyy olisipa mikä tahansa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei välttämättä surua tai tuskaa. Raskaudet voivat laukaista masennuksen.

En väitä että sinulla on masennusta. Mutta sen voi ottaa huomioon yhtenä mahdollisuutena.

Vierailija
4/15 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyroksiinia muutaman kuukauden heittelevien arvojen jälkeen, jotka kumminkin olivat aina rajoissa, paitsi yhden kerran, jonka jälkeen mitattuna kuitenkin olivat jälleen rajoissa. En kyllä koe hirveästi huomanneeni eroa ennen tuota lääkitystä olleeseen olotilaan. Oletan, että jos arvot ei ole kamalan huonot, niin välttämättä pelkkä lääkitys, vaikka se olisikin tarpeellinen jossain mielessä, ei auta oireisiin. Elämäntapojen parantaminen on ehkä minulla auttanut enemmän. Mutta tämä vain minun tapaukseni, eihän sitä tiedä vaikka lääkityksestä hyötyisit.

Vierailija
5/15 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oireet voi johtua ihan jostain muustakin kuin kilpirauhasesta, eli välttämättä tyroksiinireseptinkään saaminen ei olisi ratkaisu.

Vierailija
6/15 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiukan kohentunut... siis en ainakaan napostele epämääräiseen olooni ja vatsavaivat kadonneet (tosin suolen toiminta on ihan yhtä hidasta kuin ennenkin) Ihan kauhean epäterveellistä ei naposteluni koskaan ole ollut. Itsekuri on kuitenkin aika hyvä.

Masennus on sairautena psyykkinen, mutta oireena saattaa viitata johonkin elimelliseen (esim. juuri hormonihäikkiin). En varmaankaan saisi kovin huonoja pisteitä masennuskyselystä.

Hitaus, palelu, painonhallinnan vaikeus ja liikunnan tökkiminen on kaikkein inhottavinta.

En odota mitään ihmelääkettä tähän ja olen valmis tekemään kaikkeni, jotten tarvitsisi lääkitystä. Mutta jos lähemmäs 10 vuotta on yrittänyt tarkkailla painoa, elää terveellisesti ja unohtaa pienet vaivansa, niin olisihan se kiva saada ainakin selvitettyä, mistähän mahtaisi olla kyse.

Kyllä tuo masennusdiagnoosi on vaan niin masentavan yleinen ja monesti niin masentavan väärä. Ja ihmettelen tosiaan, että n. 10 vuotta voisi olla piilevänä masennusta, joka vähitellen sitten lisääntyisi ja olisi tässä se ainoa selittävä tekijä????

ap

Vierailija
7/15 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä tuntuisit kuitenkin olevan heti valmis uskomaan että kilpirauhanen on kaiken taustalla?

Vierailija
8/15 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdallaan. Eli itse jos olisin lääkäri niin kehoittaisin kyllä miettimään jotain muita elämäntapamuutoksia ensin. Jos TSH huitelisi lähellä neljää tai viittä niin lääkitys voisi olla kokeilemisen arvoinen.

Vierailija
9/15 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei välttämättä surua tai tuskaa. Raskaudet voivat laukaista masennuksen. En väitä että sinulla on masennusta. Mutta sen voi ottaa huomioon yhtenä mahdollisuutena.

tunteettomuutta ja latistumista.... surua ja tuskaa olen kyllä kokenut oman lapsen menettämisen myötä, mutta tunteettomuutta en. Se olisi jo kauheaa. Olen hyvin tunteellinen ja empaattinen. Itkeskelen välillä näitä kohtaloita, kun joku on joutunut yli 10 vuotta kamppailemaan oikean diagnoosin takia.

Tottakai lääkäri mielellään vetäisi esikoisen kuoleman tähän hyvin selkeäksi syyksi masennukselle, mutta mitenkäs noi fyysiset oireet? ja se, että tsh on kuitenkin sellainen, jolla jossakin muussa maassa (ymmärrykseni mukaan myös ruotsissa) ilmanmuuta saisi vajaatoimintadiagnoosin näillä oireilla.

Ei tuo diagnoosi tosin autuaaksi tekisi ja mielelläni voisin aluksi olla ihan vain seurannassa ja katsoa, auttaisiko tämä VHH-ruokavalio yhdessä ravintolisien kanssa oireisiin ja vaikuttaisiko kilppariarvoihin. Joten ei mulle tyroksiini-resepti mikään suurin tavoite ole, vaan se, että oireeni otettaisiin todesta.

ap

Vierailija
10/15 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdallaan. Eli itse jos olisin lääkäri niin kehoittaisin kyllä miettimään jotain muita elämäntapamuutoksia ensin. Jos TSH huitelisi lähellä neljää tai viittä niin lääkitys voisi olla kokeilemisen arvoinen.

... juuri kaltaistesi asiaa tietämättömien takia moni kärsii turhaa. Mistä keksit tuon, että jos tsh on n. 4 niin sitten vasta kuvailemani oireet voisivat olla kilppariperäisiä? Mikseivät ne voi olla sitä tuolla 2,6 arvolla? Jos mulla olisi arvo alle 1, niin sitten kyllä itsekin epäilisin jotain muuta!

Ja miksei sitä diagnoosia voisi kuitenkin myöntää, monen voisi olla silloin helpompi tarttua niihin elämänmuutoksiin, kun tietäisi, ettei ainakaan kaikki oireet ole pelkästä omasta laiskuudesta tai saamattomuudesta johtuvia, niin kuin te täydelliset tahdotte asian nähdä.

Tiedän, että saan kyllä aineenvaihduntaani vilkastettua todella rajulla ja päivittäin tapahtuvalla liikunnalla, mutta 1,5-vuotiaan lapsen äitinä siihen ei nyt vaan kertakaikkiaan ole mahdollisuutta. Olen ihan tyytyväinen, kun pääsen 1-2 kertaa viikossa reippaalle kävelylenkille ja joogaan ja zumbaan silloin tällöin kotona. Tosin nyt on tuntunut lihasten uupumusta ja liikunta ei ole muutamiin viikkoihin/ kuukausiin tuntunut niin hyvältä kuin ennen.

No mä tulen kertomaan, mitä omalääkäri tänään on mieltä arvoista ja oireista. Kiva kuitenkin, että olette tätä kommentoineet.

ap

Vierailija
11/15 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... juuri kaltaistesi asiaa tietämättömien takia moni kärsii turhaa. Mistä keksit tuon, että jos tsh on n. 4 niin sitten vasta kuvailemani oireet voisivat olla kilppariperäisiä? Mikseivät ne voi olla sitä tuolla 2,6 arvolla? Jos mulla olisi arvo alle 1, niin sitten kyllä itsekin epäilisin jotain muuta! Ja miksei sitä diagnoosia voisi kuitenkin myöntää, monen voisi olla silloin helpompi tarttua niihin elämänmuutoksiin, kun tietäisi, ettei ainakaan kaikki oireet ole pelkästä omasta laiskuudesta tai saamattomuudesta johtuvia, niin kuin te täydelliset tahdotte asian nähdä. Tiedän, että saan kyllä aineenvaihduntaani vilkastettua todella rajulla ja päivittäin tapahtuvalla liikunnalla, mutta 1,5-vuotiaan lapsen äitinä siihen ei nyt vaan kertakaikkiaan ole mahdollisuutta. Olen ihan tyytyväinen, kun pääsen 1-2 kertaa viikossa reippaalle kävelylenkille ja joogaan ja zumbaan silloin tällöin kotona. Tosin nyt on tuntunut lihasten uupumusta ja liikunta ei ole muutamiin viikkoihin/ kuukausiin tuntunut niin hyvältä kuin ennen. No mä tulen kertomaan, mitä omalääkäri tänään on mieltä arvoista ja oireista. Kiva kuitenkin, että olette tätä kommentoineet. ap

Olemme niin erilaisia. Itselläni on kilpirauhasen vajis. Joskus arvot esim tsh44 ja t4v 9. Tiedän taudin. Ajattelin vain, että johonkin kai raja vedettävä. Toki voit aloittaa lääkityksen ja katsoa mitä seuraa. Hanki kunnon yksityislääkäri. Ehkä hän kuuntelee ja antaa lääkkeet. Mietin vain ettei kilpirauhasen vajis kai ainoa noita vaivoja aiheuttava tauti ole. Itsellä lääkitys kunnossa, mutta silti poden ja podin (ennen tautia) useinkin epämääräistä oloa.

Vierailija
12/15 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisten kommenteista? Mene lääkäriin ja kiihdy ja perustele siellä vaivasi perinpohjin. Varmasti saat lääkityksen. Täällä sanotaan omat mielipiteet ei objektiivista totuutta johonkin asiaan.

Vierailija
13/15 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olisin ihan samaa mieltä että arvot on kyllä ihan kohdallaan. Ei nyt mitkään huippulukemat, mut ei niin huonotkaan että noista oireita pitäisi tulla. Joskus sanotaan että tsh alle 2 ja t4v 15-19 olis ne arvot milloin vajaatoimintainen voi parhaiten. Mutta kun ei vajaatoimintaa ole todettu, eikä lääkitystäkään ole, pitäisi nuo arvot olla ihan hyvät.Eikä noilla arvoilla sitä varmaankaan todetakaan. Itse alkaisin miettimään jotain muuta mahdollisuutta kuin tuo kilpirauhanen. Nuo oireet kun voi olla hetkellisesti ihan "terveelläkin" tai johonkin muuhun sairastuneella, jos tarkemmin alkaa itseään tutkimaan. Itsellä oireet oli kyllä niin selkeät että varmasti tiesi että missä on vika.

Vierailija
14/15 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis minullakin oli arvot tsh 155 ja t4v 4 silloin kun todettiin... Enkä vielä ehtinyt yhtään olemaan sairaslomalla tms.. Mutta yksilöllisiähän nuo toki on..

Vierailija
15/15 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipaino voi aiheuttaa noita oireita. Siihen päälle epäterveellinen ruokavalio, vähäinen liikunta (1-2 kertaa viikossa on vähän) niin on jo paketti kasassa. Turhaan sä tähän kilpirauhasta vedät, koska arvosi ovat kunnossa. Noilla arvoilla (vaikka kuinka olisi eri rajat eri maissa) ei vielä kuvailemasi kaltaisia oireita tule, kuin korkeintaan niin lievänä, ettet älyäisi edes kilpirauhasta epäillä. Näin ollen lääkityskään ei muuttaisi tilannetta mihinkään suuntaan.

Suosittelen ap, että luovut nyt tuosta kilpirauhasvänkäämisestä, ja uskot, että kyse on jostain muusta. Vaikka siitä masennuksesta. Miksi et sitä hyväksy yhdeksi oireiden aiheuttajaksi vaihtoehtona? En sano, että olet masentunut, vaan vain, että se on yksi vaihtoehto, joka kannattaa myös tutkia. Tai sit joku muu, vaikka se ylipaino.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän