Kuuluisiko työsuhteen loppumisen jälkeen saada automaattisesti
Kommentit (7)
Jotkut tietysti saattaa lähettää, mutta yleensä täytyy pyytää. Mitään velvollisuutta työnantajalla ei ole lähettää pyytämättä.
mutta mitä sitten, jos sitä ei pyynnöstä huolimatta kuulu?
Lopetin osa-aikaisen työni 03/10 ja sen jälkeen olen 5 kertaa pyytänyt työtodistusta. Enpä ole saanut. Toisaalta työnantaja lupautui suosittelijakseni, joten ihan paska en ole voinut olla. =D
Montako kertaa pitää pyytää?
mutta mitä sitten, jos sitä ei pyynnöstä huolimatta kuulu?
Lopetin osa-aikaisen työni 03/10 ja sen jälkeen olen 5 kertaa pyytänyt työtodistusta. Enpä ole saanut. Toisaalta työnantaja lupautui suosittelijakseni, joten ihan paska en ole voinut olla. =D
Montako kertaa pitää pyytää?
Kyllä työnantajan pitää antaa työtodistus jos (ex-)työntekijä sitä pyytää. Tarvittaessa myös liitosta voivat muistuttaa työnantajaa asiasta.
ja jos haluat siihen henk.kohtaisen arvostelun se pitää pyytää erikseen, muuten tulee vaan perusliirum laarum..ainakin meillä
työnantajan on pakko antaa työtodistus pyytämättä työsuhteen päätyttyä. Jos todistukseen halutaan arvostelu, tulee se erikseen pyytää.
lain mukaan siis pyytämällä saa. piti tarkistaa työsopimuslaista:)
7 §
Työtodistus
Työsuhteen päättyessä työntekijällä on oikeus saada pyynnöstään työnantajalta kirjallinen todistus työsuhteen kestosta ja työtehtävien laadusta. Työntekijän nimenomaisesta pyynnöstä todistuksessa on lisäksi mainittava työsuhteen päättymisen syy sekä arvio työntekijän työtaidosta ja käytöksestä. Työtodistuksesta ei saa ilmetä muuta kuin mitä sen sanamuodosta käy ilmi.
Työnantajalla on velvollisuus antaa työntekijälle työtodistus, jos sitä pyydetään 10 vuoden kuluessa työsuhteen päättymisestä. Todistusta työntekijän työtaidosta ja käytöksestä on kuitenkin pyydettävä viiden vuoden kuluessa työsuhteen päättymisestä.
Jos työsuhteen päättymisestä on kulunut yli 10 vuotta, työtodistus työsuhteen kestosta ja työtehtävien laadusta on annettava vain, jos siitä ei aiheudu työnantajalle kohtuutonta hankaluutta. Samoin edellytyksin työnantajan on annettava kadonneen tai turmeltuneen työtodistuksen tilalle uusi todistus.
Mun mielestä se pitää pyytää, ei ole mikään automaatio.