Vauva 4,5kk syö jatkuvasti yöllä - miten kiinteiden laita?
Sillä seurauksella, että pissit menee selkää myöten läpi ja lakananikin kastuu aamuyöstä. Tuntuu, että vauva tankkaa lähinnä läheisyyttä tuolla tissittelyllä, koska mieluusti nukkuu rinta suussa, tuttia ei huoli edes unissaan.
Miten eroon tästä tavasta? Lapsi huutaa jos en anna rintaa, herää jos ei saa tissiä halutessaan suuhun.
Mietin, pitäisikö lisätä päiväsyöttöjä? Olen nyt antanut kiinteitä lounaalla ja toisen kerran muutaman lusikallisen päivälliseksi n. klo 17. Pitäisikö tuo päivällisaika siirtää myöhemmälle ja antaa vaikkapa bataattia iltapalaksi, auttaisiko se? Puurojahan ei saa vielä antaa. Vai annanko kiinteitä jopa kolme kertaa päivässä? Siro vauva kyseessä, mutta kasvaa käyrällään. Minkä verran tällaiselle annetaan kiinteitä kerrallaan? Todella vaikea huomata milloin vauva kylläinen, kun syöminen muutenkin sellaista että tiputtaa ruokaa suustaan, sitten ottaa taas vähän jne.
Kommentit (10)
että ei nälän takia syö yöllä noin usein, vaan tavan. Noin pienen kanssa sille on kyllä aika vaikea ruveta mitään tekemäänkään. Itse olen kyllä opettanut vauvat syömään tuttia, vaikka ensin on vaikuttanut siltä ettei ne sitä millään huoli.
Kaikki vauvat eivät opi tuttia syömään vaikka miten ahkerasti opetetaan! En minäkään olisi esikoisen jälkeen tätä vielä uskonut, hän oppi opettamalla, mutta tämä kakkonen on aivan toista laatua. Eikä enää tunnu järkevältä tehdäkään joka päivä opetustuokioita, jos ei ota niin ei sitten.. mutta ei tosiaan tahtoisi itsekään huvituttina olla. Huudatuskaan ei ole hyvä, yöllä varsinkaan:-/
vauva syö yöllä n. 2 h välein. Aamuyöstä syömisväli tihenee jostain syystä ja mitä lähemmäs heräämisajankohtaa mennään, vauva muuttuu levottomammaksi. Onneksi vauvalle kelpaa tutti, mutta toisaalta hän kyllä aamuyöstä alkaa sylkemään sitä pois suusta ja heräilee jatkuvasti sitä kaipailemaan. Olen ajatellut nyt lähipäivinä kokeilla siirtää vauvan pinnasänkyyn nukkumaan. Pinnasängystä otan laidan pois ja vedän sängyn kiinni meidän sänkyyn minun puolelleni. Jospa hieman pidempi välimatka vauvaan saisi vauvan rauhoittumaan ja pidentämään noita syöttövälejä. Ei olisi se tissinhaju siinä vauvan nenän vieressä koko ajan muistuttamassa, että sitä voisi huvikseenkin lutkutella silloin kun haluaa. Meillä ei syödä vielä kiinteitä ollenkaan. Ollaan vaan meisteltu ihan maistelun vuoksi joitakin hedelmäsoseita.
aamupäivällä ja iltapäivällä ja illalla annan vielä pullosta 1 dl maitoa. Yöllä syö kahdesti ja 5.30 herää jolloin otan ihan viereen siis kainaloon ja nukahtaa vielä uudelleen
Meillä myös 4kk vauva, syö perunaa 2päivässä ja saa tosin maidonkorviketta kun ei imetys onnistunut :(
Vauva herää vain kerran yössä tai nukkuu koko yön, mutta herääkin sitten 6-7 aamulla. Itse veikkaisin että jos antaisit kiinteitä kolmesti päivässä helpottaisiko tilanne? tai jos antaisi maissivelliä ennen nukkumaan menoa? Kannattaa myös neuvolasta kysyä apua jos ei mikään auta :)
eli vauva "tilaa" maitoa lisää, koska kasvaa ja tarvii sitä enemmän. Melko nopeasti yleensä tasaantuu... Siihen ei välttämättä auta kiinteiden lisäys, enkä itse henk. koht. vielä tuon ikäisellä pitäisi niiden kanssa mitään kiirettä.
Tsemppiä sinulle.
Kaikki vauvat eivät opi tuttia syömään vaikka miten ahkerasti opetetaan! En minäkään olisi esikoisen jälkeen tätä vielä uskonut, hän oppi opettamalla, mutta tämä kakkonen on aivan toista laatua. Eikä enää tunnu järkevältä tehdäkään joka päivä opetustuokioita, jos ei ota niin ei sitten.. mutta ei tosiaan tahtoisi itsekään huvituttina olla. Huudatuskaan ei ole hyvä, yöllä varsinkaan:-/
Meilläkin esikoinen saatiin aikanaan opetettua tutille, mutta nyt puolivuotias kuopus ei ole kovasta yrityksestä huolimatta oppinut tutille. Jossain 4 kk ikäisenä alkoi kyllä tutti yhtäkkiä satunnaisesti kelvata, mutta ei se ikinä muodostunut tavaksi. Nyt puolivuotiaana ollaan tutit käytännössä jo hylätty kokonaan.
Muutenkin meidän kuopus oli hyvin samankaltainen kuin ap:lla. Tykkäsi nukkua tissi suussa. Ajattelin sen pienellä vauvalla kuuluvan asiaan (vaikka hyväunisen esikoisen jälkeen tuntuikin rankalta). Meillä tilanne alkoi just tuossa 4 kk iässä helpottaa ihan itsestään. Unet piteni ja yöt helpottuivat. Koska vauva kasvoi tosi hyvin ja tyytyväisenä, kiinteät aloitettiin vasta puolivuotiaana. Edelleen käyttää tissiä nukahtamiseen ja suostuu nukkumaan kunnolla ainoastaan vieressäni. Ekojen kuukausien tissi suussa -nukkumiseen verrattuna ero on kuitenkin melkoinen. Vielä kun päästään perhepedistä omaan sänkyyn, olen tyytyväinen. (itse en saa vauva vieressa hyvin nukuttua).
Esikoiselle jouduttiin heikon painonkasvun ja maitoallergian vuoksi aloittaa kiinteät 4 kk iässä. Hyvin pian aloin antaa aterialla ruokaa niin paljon kuin vauva vaan jaksoi syödä. Sain silloin lastenlääkäriltä ohjeen, että heti alkumaisteluiden jälkeen voi ateriakokoa nopeasti kasvattaa. 4,5 kk ikäisenä söi kaksi ateriaa. Kolmas ateria aloitettiin 5 kk iässä (samalla aloitettiin lihat).
Imetätkö muuten edelleen usein päivällä? Mua kuopuksen kohdalla varoitettiin siitä, että jos pienelle alkaa antaa paljon kiinteitä, se voi vähentää päiväimetyksiä ja lisää yöllä imetystä? Ilmeisesti teillä ei kuitenkaan tästä ollut kyse, vaan meno on ollut samanlaista jo ennen kiinteiden aloitusta.
taitaa olla kakkosen vauvalla kestänyt sen neljä kuukautta. Itse asiassa jossain välissä heräsi 45 min -tunnin välein eli taisi olla silloin. Toi 1,5-2 h on jo parannusta siis :)
Tehokkaasti on imetty mehut (ja maidot) isoveljen kanssa ainakin äidistä ;)
perunaa aloittaen parilla teelusikalla. Sekaan rintamaitoa. Yöunet kohenivat ja kaikilla parempi olla.
siis yöllä.
Muuten kuuntelen kyllä neuvoja. Meillä 4 kk syö 5 kertaa yöllä, nukahtaa mieluiten tissille, mä kyllä aina vedän itseni pois, kun alkaa huvittelemaan.
Meillä omituisesti ei syödä päivällä läheskään yhtä usein eikä paljon. Ehkä kolmen tunnin välein, öisin 1,5 tunnin välein.
Kiinteät ei kiinnosta, eikä tutti eikä tuttipullo.
Mä en henkilökohtaisesti usko, että nälästä johtuu, jolloin siis kiinteät ei ehkä auta. Mutta kokeile oman vaiston mukaan.