Lapset hautajaisiin mukaan? Kyllä vai ei?
Kommentit (9)
Tottakai lapset mukaan hautajaisiin.
Ei esimerkiksi isotätien ja -setien hautajaisiin.
En tiedä.. jotenkin helpommalta tuntuisi hänen kannaltaan ettei olisi mukana. Ei ole ihan lähisukulainen kyseessä..
Lapset eivät kuulu aikuisten maailmaan, mielestäni heidän paikkansa on hoitajan kanssa kotona. 18v iässä voi ottaa joihinkin lyhyisiin juhliin.
kolmissa hautajaisissa on ehtinyt kayda. 2 1/2 oli ekoissa ja nyt 8v. kahdet hautajaiset on olleet pojan isovanhempien.
Kyllä mä ottaisin. Ja siis olen ottanutkin. Usein ihmiset pitävät siitä, että lapsia on paikalla koska se kertoo elämän jatkumisesta.
Ap: lapsille on usein parempi olla surun rituaaleissa kuten hautajaisissa mukana. Se auttaa ymmärtämään mitä on tapahtunut. Jos lapsesi on herkkä, niin on tosi tärkeää käydä kuolemaa läpi ettei lapselle jää vääriä ajatuksia tai pelkoja.
ja 7v sekä 8v olivat mukana, 2v ja 3v jäivät hoitoon. Itse olin ekaa kertaa hautajaisissa 6 vuotiaana eikä siitä mitään traumoja jäänyt vaikka kyseessä oli rakas ukkini.
...kotiin jäi siis mieheni ja kaksi poikaa, kolme ja kymmenen!
Edelliset hautajaiset olivat, kun lapset olivat ihan pieniä ja olin viimeisillään raskaana. Silloin olin itsekäs ja jätin lapset kotiin, koska tiesin hautajaisten olevan mulle rankka tilaisuus ja halusin olla siellä ilman heitä. Koululaiset ovat jo sen verran isompia, että heidät on hyvä ottaa mukaan jo heidän itsensä takia.