Onko kotiäitiys mielestäsi
ammatti?
Kommentit (22)
Ei, tehdyn työn sivutuote. Kuulema joku saanut siitä joskus hynääkin.
Kyllä mä voin terveyskeskuksen papereihin ilmoittaa olevani kotiäiti ja vaikka kouluun lapsen tietoihin mutta eihän tämä ny samalla lailla ammatti ole kuin sellainen , josta saa palkkaa
Ja koska tämä aloitus viitannee tuohon toiseen ketjuun, jossa kysyttiin aliarvostettuja ammatteja, niin minun mielestäni kotiäidin voi siinä yhteydessä ottaa hyvin esille. Samoin kuin vaikka omaishoitajan. Itse en ole kotiäiti.
koska siitä ei saa palkkaa.
Kotihoidon tuki ei ole palkkaa.
Kotiäitiys on elämäntapavalinta.
Kyllä mä voin terveyskeskuksen papereihin ilmoittaa olevani kotiäiti ja vaikka kouluun lapsen tietoihin mutta eihän tämä ny samalla lailla ammatti ole kuin sellainen , josta saa palkkaa
Ja koska tämä aloitus viitannee tuohon toiseen ketjuun, jossa kysyttiin aliarvostettuja ammatteja, niin minun mielestäni kotiäidin voi siinä yhteydessä ottaa hyvin esille. Samoin kuin vaikka omaishoitajan. Itse en ole kotiäiti.
Pidän kyllä kotiäitejä suuressa arvossa (koska itse työskentelen päiväkodissa...) ja aloin vain miettiä, että kuinka moni sitä ammattina pitää.
Tunnen tekeväni tärkeää ja mielekästä työtä ja se riittää minulle, miehelleni ja lapsilleni.
Saman kuin koulutus-kohtaan?
Jättää tyhjäksi?
Kirjoittaa työtön -vaikkei ole ns. työttömänä työnhakijana.
Vai jokin arvio ammatista, johon koulutuksella voisi päästä (näitä voisi olla vaikka kuinka paljon)?
Tai haaveammatti?
Palkkaa ei saa, tai jos saa niin aika huonosti. Uralla eteneminen - niin ja näin... Työkokemuksesta hyötyä muihin töihin - no jaa...
Ihan hienoa, että nainen valitsee näin. Itselleni olisi todella kovaa olla täysin miehen elätettävänä. Minulle taloudellinen itsenäisyys on todella elinehto. Onneksi voin tehdä työtäni osa-aikaisesti ja silti olla pienen lapsen kanssa paljon kotona.
tarjottiin naisille kutsumustyönä ja valvollisuuttena eikä maailma ainakaan tämän palstan näkemysten mukaan ole tainnut niin paljon muuttua.
Onko koti-isyys sinusta ammatti? Tai omaishoitajana toimiminen. Kyse on nimenomaan siitä, että jää työelämän ulkopuolelle, syystä tai toisesta. Eli ei ole ammatti.
Vaativaa kotiäitiys on monellakin tavalla.
tarjottiin naisille kutsumustyönä ja valvollisuuttena eikä maailma ainakaan tämän palstan näkemysten mukaan ole tainnut niin paljon muuttua. Onko koti-isyys sinusta ammatti? Tai omaishoitajana toimiminen. Kyse on nimenomaan siitä, että jää työelämän ulkopuolelle, syystä tai toisesta. Eli ei ole ammatti. Vaativaa kotiäitiys on monellakin tavalla.
Jos ei kotiäiti kelpaa? Eikä ole työta, ei ole työtönkään, eikä opiskelija... Mitä sitten?
kyllä se on ammatti.
tarjottiin naisille kutsumustyönä ja valvollisuuttena eikä maailma ainakaan tämän palstan näkemysten mukaan ole tainnut niin paljon muuttua.
Onko koti-isyys sinusta ammatti? Tai omaishoitajana toimiminen. Kyse on nimenomaan siitä, että jää työelämän ulkopuolelle, syystä tai toisesta. Eli ei ole ammatti.
Vaativaa kotiäitiys on monellakin tavalla.
Onko äitiys ammatti?
Onko isyys ammatti?
oli pointtini, halusin osoittaa alkuperäisen kysymyksen outouden. Yhtä outoa olisi kysyä, onko uraäitiys ammatti. Tai onko kotirouvuus ammatti. Miksi se, jos äiti ei ole töissä, tekisi yht'äkkiä kotitöistä ja lapsenhoidosta ammatin, jos kerran äitiys tai kotityöt eivät muutenkaan ole ammatteja?
Mutta mitä siihen ammatti-kohtaan siis voi vastata? Jos ei kotiäiti kelpaa? Eikä ole työta, ei ole työtönkään, eikä opiskelija... Mitä sitten?
Se kertoo siitä, mitä henkilö sillä hetkellä tekee. Mutta toisaalta kotiäidilläkin voi olla ihan toinen ammatti, josta hän sillä hetkellä vain on pois. Esim. äitiyslomalla ollessani en silti kirjoittanut siihen "äitiyslomalla" tai "kotiäiti", kirjoitin oikean ammattini.
Onko äitiys ammatti?
Onko isyys ammatti?
oli pointtini, halusin osoittaa alkuperäisen kysymyksen outouden. Yhtä outoa olisi kysyä, onko uraäitiys ammatti. Tai onko kotirouvuus ammatti. Miksi se, jos äiti ei ole töissä, tekisi yht'äkkiä kotitöistä ja lapsenhoidosta ammatin, jos kerran äitiys tai kotityöt eivät muutenkaan ole ammatteja?
Mutta mitä siihen ammatti-kohtaan siis voi vastata? Jos ei kotiäiti kelpaa? Eikä ole työta, ei ole työtönkään, eikä opiskelija... Mitä sitten?
Se kertoo siitä, mitä henkilö sillä hetkellä tekee. Mutta toisaalta kotiäidilläkin voi olla ihan toinen ammatti, josta hän sillä hetkellä vain on pois. Esim. äitiyslomalla ollessani en silti kirjoittanut siihen "äitiyslomalla" tai "kotiäiti", kirjoitin oikean ammattini.
JOS olisi vaikkapa vain "ylioppilas" (siis koulutuskseltaan), ei ammattia eikä työpaikkaa, niin mitä siihen kohtaan voisi kirjoittaa?
Jos ei hae töitäkään, eli olisi työtön?
Tai jos on useita koulutuksia ja voisi tehdä monenlaisia töitä, eikä ole sitä työpaikkaa johon palaisi? Voiko kirjoittaa sairaanhoitaja-putkimies-humanisti-taiteilija?
;DDD