Sukunimestä
Olin naimisissa miehen kanssa jonka kanssa on yhteinen lapsi,lapsella siis isänsä sukunimi.Erosimme ja olen mennyt uudestaan naimisiin ja minulla nyt uuden mieheni sukunimi.Nyt ero taas tiedossa...joten voinko ottaa ex. mieheni sukunimen itselleni takaisin ? Siis tämän sukunimen ,jonka kanssa minulla on yhteinen lapsi.
Yhteen emme ole palaamassa.
Kommentit (5)
Kaikki sukunimet ovat nykyään samalla tavoin suojattuja. Eli niitä ei saa ottaa käyttöön jos nimeä ei esiinny aikaisemmin suvussa (taisi olla vielä joku määritelmä, että kuinka monen sukupolven sisällä sen pitää esiintyä). En tosin tiedä miten tämä toimii vanhaa sukunimeä takaisin ottaessa.
ex-miehesi nimeä. Sukunimilaki määrää näin:'Puoliso voi avioliiton purkautumisen jälkeen muuttaa sukunimensä, jonka hän on saanut toiselta puolisolta avioliittonsa perusteella, ottamalla sen nimen, joka hänellä viimeksi oli naimattomana ollessaan'
ex-miehesi nimeä. Sukunimilaki määrää näin:'Puoliso voi avioliiton purkautumisen jälkeen muuttaa sukunimensä, jonka hän on saanut toiselta puolisolta avioliittonsa perusteella, ottamalla sen nimen, joka hänellä viimeksi oli naimattomana ollessaan'
Tanja Karpela erosi Karpelasta, piti nimen: hän oli NAIMATON ja Karpela. Sen jälkeen hänen nai Saarela ja otti nimen, mutta pystyi eron jälkeen ottamaan Karpelan takaisin, koska Karpela oli nimi, joka hänellä viimeksi naimattomana ollessaan oli.
Nyt en muista enää alkuperäisen tarkkaa tilannetta. Mutta jos olet ollut eronnut ja sinulla on ollut silloin ex-miehen nimi (eli et erossa heti ottanut omaasi takaisin), niin voit ottaa tuon ex-miehen nimen takaisin.
Tanja Karpelahan teki niin, oli välillä muun niminen (naimisissa) ja kun eros vaihtoi takas Karpelaan joka on ensimmäisen ex-miehen nimi.