Paljonko halvemmaksi tulee jos talon rakentaa itse, valmiina ostamisen sijaan?
Ja siis jos budjetit ei suuremmin kasvais.
Tuleeko itse rakennettu talo halvemmaksi, jos vertaa pelkkää talon hintaa?
Kommentit (20)
mutta vaikea sanoa, että minkä verran, kun se riippuu niin monesta seikasta. Lisäksi itse rakentamalla saa sellaisen kun siitä sattuu tulemaan.
Talo voisi olla pari vuotta vanha, jos ostaisin valmiina. Moderni talo, noin 180m2. Verrattuna uuden tekemiseen, onko ero miten suuri?
Mieheni on töissä rakennustarvikeita myyvässä liikkeessä. Alea saataisiin siis. Mutta ei houkuttaisi muuttamaan väliaikais asuntoon rakentamisen ajaksi ja pakkailemaan ja varastomaan huonekaluja...huoh. Helpommalla selviäisi kun löytäisi unelman valmiina. Mutta tuleekohan se miten paljon halvemmaksi rakennuttaa itse? Me ei oikeen osata mitään raksahommia, joten ulkopuoliset tekisi.
Kiitos :)
Meillä tilanne oli ajankohtainen viitisen vuotta sitten, kun myyntiin tuli just hyvä talo just hyvällä paikalla. Oman rakentaminen oli ollut ajatuksissa, ja piti sitten ratkaista mitä tehdään.
Mies laski jollain netistä löytyvällä rakennuskustannuslaskurilla, mitä samanlaisen talon rakentaminen tulisi maksamaan silloisilla hinnoilla. Hinnat olivat nousseet sen verran (tontin ja rakennustavaran), että talon myyntihinnalla ei mitenkään olisi rakentanut samanlaista - ja talo oli tuon pari vuotta vanha. Kun lisäksi todettiin, ettei meidän tuumastelulla ainakaan parempaa synny, niin ostettiin pois kuleksimasta.
Riippuu siis talosta, alueesta ja ties mistä. Ota taskulaskin esiin ;)
Eli 180 neliötä maksaisi 288 000 - 324 000 euroa. Tuota vähemmällä voi päästä, jos on halua, intoa ja taitoa osallistua itse tekemiseen tai jos on hyviä suhteita rakennusmiehiin tai muuten jotain etua muihin rakentajiin nähden. Siis huomattavaa etua, sillä tuo 1600 neliöltä on jo aika alhainen hinta.
Kivitalo maksaa sitten vielä enemmän.
Varmaan joku tietää talojen myyntihintoja. Saat niitä helposti itsekin selvitettyä netistä ja sitten voit vertailla tuohon.
teettämään lähes kaiken niin silloin melkein suosittelen valmiin ostamista.
Toki on siinä sekin että jos itse rakentaa/rakennuttaa niin niin saa mieleisen.
Jos taas on itselläkin ammattitaitoa niin saa aika paljonkin halvemmalla.
Me saatiin edullisesti talo koska mies teki itse. ainoastaan ilmastointi ja sähköhommat teetettiin. Tuo joka meille teki sähköhommat niin teki ne tavallaan puoli-ilmaisiksi. Mies antoi omasta liikkeestään vastapalveluksena tavaraa tälle tekijälle. Hän itse halusi näin.
Kukaan ei varmaan edes usko jos sanon mihin hintaan me saatiin tehtyä. 7 vuotta sitten rakennettiin.
osaa itse tehdä mitään niin suurta etua ei tule sillä, että saatte materiaaleihin henkilökunta-alennuksen.
Ainut suuri hyöty on sillä, että rakentaa ihan itse.
aloitetaan keväällä talon rakennusprojekti, nyt kilpailutetaan paketteja ja tehdään suunnitelmia. Perustukset kesällä ja paketti syksyksi, asennus otetaan vesikatto asennettuna ja sen jälkeen talkoilla ulkoverhouksen asennus. Sitten alkaakin meikäläisen lomautus (kausityöt) ja teen talon valmiiksi talven aikana, keväällä muutto ja töihin paluu. Maanrakennus alalta löytyy tuttuja, joten niistä kuluista saa helpotusta, samoin sähköasennuksista, jotka voin tehdä itse, muuten käytämme ammattilaisia vain tarvittaviin hommiin. Kaikki kirvesmiestyöt tehdään omin voimin luovutuksen jälkeen. Budjetti n.200 000e, neliöitä 120m2.
Siinä se suunnitelma, reilun vuoden päästä nähdään kuin kävi... =)
Työn osuus on suuri ja jos sitä ei voi tai halua tehdä itse niin ero voi olla aika pieni. Jotain painoa on varmaan silläkin seikalla, että rakennusprojekti (vaikka ei itse olisikaan vasaran varressa) vie perheen aikaa ja voimavaroja roimasti.
Mieleisen talon voi hyvin löytää valmiinakin. Ei ne "itse tehdyt" aina parempia ole kuin jo olemassa olevat.
Sillä ei ole kovin suurta merkitystä saako henkilökunta-alennusta.
Työn teettäminen maksaa ihan hirveästi joten itse tekemällä esim: pitkästä saa halvalla.
osaa itse tehdä mitään niin suurta etua ei tule sillä, että saatte materiaaleihin henkilökunta-alennuksen. Ainut suuri hyöty on sillä, että rakentaa ihan itse.
Rakentajaperhe oli rakennusalalla, joten laatukin on hyvä.
joka vain jaksaa jatkuvasti tinkiä joka ikisen tuotteen kohdalla. Lähes poikkeuksetta tippuu ainakin 10 % listahinnasta.
palkkatyöstä, kun ei ole aikaa tehdä ylitöitä tai lisäkeikkoja tai tai muuta vastaavaa. Samoin kotitalouden kulut saattavat kasvaa, kun energia ei riitä ruuanlaittoon, vaan tulee syötyä useammin eineksiä.
Pienehköjä juttuja nuo, mutta kun tilanne jatkuu samana kuukaudesta toiseen, niin noista voi kertyä jonkinlainen summa.
rakentanut taloa ja sitten arvioittanut sitä heti? Tuliko hinnaksi enemmän kuin ne rakennuskustannukset kaikkiaan?
Miksi omalle työlle ei lasketa hintaa, kun se hinta on yleensä aika pois perheeltä usein pikkulapsivaiheessa. En ihmettele että avioeroja tulee rakennusvaiheessa tai heti sen jälkeen...
Meillä valmis tuli edulliseksi ja säästi hermoja. Rakentajaperhe oli rakennusalalla, joten laatukin on hyvä.
myös vakityönsä ohessa hommiin, minä siivosin ja kokkasin, talon hinnaksi tuli n. 200 000. Vastaava uusi täältä ostettuna maksaa noin 500 000.
ottamaan palkatonta vapaata useita kuukausia, jotta saivat talon tehtyä. Siinä alkaa jo olla kyseenalaista, kannattaako tehdä itse.
palkkatyöstä, kun ei ole aikaa tehdä ylitöitä tai lisäkeikkoja tai tai muuta vastaavaa. Samoin kotitalouden kulut saattavat kasvaa, kun energia ei riitä ruuanlaittoon, vaan tulee syötyä useammin eineksiä. Pienehköjä juttuja nuo, mutta kun tilanne jatkuu samana kuukaudesta toiseen, niin noista voi kertyä jonkinlainen summa.
Tuleeko itse rakennettu talo halvemmaksi, jos vertaa pelkkää talon hintaa?
Ehdottomasti tulee jos itse RAKENTAA. Mutta käsitin että te RAKENNUTTAISITTE.
Tottakai nuo materiaalialennukset on merkittäviä mutta veikkaan että mekin saatiin noin 20-30 % alennusta listahinnoista vain tinkimällä ja hyvällä hankintapolitiikalla. Lisäksi kun puutavara oli omasta metsästä ja tehtiin melkein kaikki itse niin saatiin talo noin puoleen hintaan siitä jos oltaisiin ostettu.
Lisäksi kannattaa huomata että oletko valmis valistsemaan kaikki tapetit, kaakelit, lattia ja kattomateriaalit sekä kalusteet tuolta miehesi työpaikalta ? Jos sieltä ei löydy mieleistä ja ostattekin muualta niin aina vaan "etunne" pienenee.
Jos koet väliaikaisen muuton turhan raskaana ja vaivalloisena niin en suosittele rakentamista. Se on kuitenkin iso työ jos oikeasti tekee itsekkin töitä raksalla. Jos ei tee niin hintoihinsahan tuo tulee teettää muilla.
Alet saataisiin noin 40-50%. Mutta silti voisi olla meille paras vaihtoehto ostaa uutena. Saataisiin varmasti mieleinen kun jaksettaisiin odottaa, eikä sitä välivaihetta tilapäisasunnossa tulisi. Säästyisi monelta stressiltä.
Että ostaisi aivan upouuden käyttämättömän talon joltain rakennusliikkeeltä tai välittäjältä? Onko sellaisia kuinka saatavilla, kun ei täällä meillä päin ainakaan. Kaikki myytävät talot ovat vähintään pari vuotta vanhoja.
Ja minkä tyyppisestä talosta olet kiinnostunut? Millä seudulla?