9-vuotiaalle oma ripsiväri. Mitä mieltä?
Kaverillani on voimakastahtoinen 9-vuotias tytär, jonka kanssa on ollut yhteenottoja lähinnä vaatteiden ja myös tuon ripsivärin käytön kanssa. Tyttö saa päättää itse kaikki vaatteet, mitä ostetaan ja mitä milloinkin puetaan päälle. Ripsivärin käyttöä on harjoiteltu siten, että kotona voi laittaa ja joskus harvoin kodin ulkopuolella, ei kuitenkaan missään sukujuhlissa tms. Kiistoja em. asiasta on kuitenkin ollut kiihtyvällä tahdilla ja nyt kaverini oli ostanut tytölle oman ripsarin (oli aiemmin lainannut omaansa) ja totesi sitten vaan, että kiistoja käytöstä taitaa tulla tästä lähtien yhä tiuhempaan..
Minusta kun 9-vuotiaan ei tarttis ripsiväriä laittaa lainkaan, saati että itse vaatia käyttää aina kun haluaa.
Kuulostaa aika epämiellyttävältä kaikenkaikkiaan tuollainen jatkuva kinaaminen. Oma saman ikäinen tyttöni on ihan eri maata, ilmeisen lapsi vielä.
Kommentit (47)
Oma tyttö on 11, ja peiteväriä käyttää, ei muuta. Eikä kyllä ole edes halunnut. Itse aloin meikata 12-vuotiaana, en tiedä, olisiko minulla perusteita kieltää sitä silloin tytöltäkään. Mutta kaveripiiristä päätellen ei ole asialla vielä kiire.
Ja olen muuten tuo äiti joka puhui saunassa seksistä tyttärelleen. (kun selvästi siinä keskustelussa epäiltiin tytärtäni "napa paljaana kulkevaksi pissikseksi") Omaa ripsariani on joskus lainannut, pari kertaa siis kun on mennyt naamiaisiin pukeutuneena PRINSESSAKSI...
Mutta kukin tavallaan, omapahan on taistelunsa. Luultavasti tuo ap:n kaverin tyttö kulkee 12-vuotiaana täydessä meikissä.
juuri annoin 10 vuotiaalleni oman ripsarin, en näe asiassa mitään vaahtoamista kuten te muut tunnutte näkevän :) mitä pahaa on jos tyttö haluaa vähän meikata joskus ?
9-vuotissynttäreitään, tämä tarkennuksena. Ei ole siis 9v10kk esimerkiksi vaan juuri ja juuri 9v.
ap
juuri annoin 10 vuotiaalleni oman ripsarin, en näe asiassa mitään vaahtoamista kuten te muut tunnutte näkevän :) mitä pahaa on jos tyttö haluaa vähän meikata joskus ?
Ei todellakaan ole mitään pahaa jos tyttö/nainen haluaa vähän meikata joskus, mutta LAPSEN ei mielestäni tarvitse meikata. Ei todellakaan.
Just tänään näin kaupassa 10-12v sievän pikkutytön, mutta tytöllä oli ohuet leggingsit jalassa+kesätennarit, ei hanskoja,ei pipoa ja RIPSARIA!! Helsingissä kuitenkin tänäänkin oli about -18astetta pakkasta.
Järkytyin!
Jotkut alkoivat silloin meikata oikein tosissaan. Vanhemmat eivät ilmeisesti pystyneet muuhun kuin kieltämään pahimmat sotamaalaukset. Kaverisi voi ehkä olla ihan tyytyväinen jos tyttö tyytyy ripsiväriin.
Joskus lapset ovat hyvinkin omapäisiä, ja vaikken hyväsykään lapsen meikkaamista, niin tässä tapauksessa ostaisin lapselle kuitenkin sen oman ripivärin. Valinnan ripsivärille voisi kuitenkin tehdä niin, että se on ruskea väriltää, erottuu vähemmän, ja sellainen, josta saa helposti ohuita kerroksia.
Lisäksi lapsen kanssa tulisi sopia säännöistä, missä ripsiväriä saa käyttää, miten sitä laitetaan nätti kerros ja miten se pestään pois.
Tärkeintä tuo pesu, eli jos on valmis meikkaamaan, on valmis myös pesemään ne aina oikein pois.
Hallittu käyttö on mielestäni parempi kuin se, etä tyttö sitten lainaa kavereiden ripsivärejä, eikä osaa edes käyttää niitä nätisti.
Eihän mustaa tms. ripsaria edes huomaa muut kuin ne jotka ovat tottuneet näkemän kys. ihmisen ilman ripsaria?
Meidän äiti meikkasi minua aina kun lapsena pyysin, se oli kivaa. Mielestäni äitini oli maailman kaunein niinä iltoina kun hän lähti isäni kanssa johonkin juhlaan tms ja otti esiin iltapuvun ja korulippaan ja meikit (vaikka meikkasi päivittäin muutenkin), silloin hän yleensä meikkasi minut samalla kuin itsensä. Itse aloin meikata joskus 12-13 vuotiaana ja meikit osti äiti lahjaksi kun pyysin. Nykyään en muista koska olen viimeksi meikannut, varmaankin työhaastatteluun puolisen vuotta sitten.
Varmaan tuo voimakastahtoinen tyttö vaatii kohta mammaa tuomaan sidukat kaupasta tai alkaa kiukuttelemaan. Mukavaa tiedossa jos ei edes 9-v:lle tahtojen taistelussa äiti pärjää.
Yhteiskäytössä olevista meikeistä tarttuu pöpöt. Joidenkin muksujen kanssa vaan pitää vääntää enemmän kuin toisten. Ja murrosikä (esimurrosikä) alkaa toisilla eri aikaan kuin toisilla...
Ja porttiteoriakin jo vedettiin kehiin. Suurentelettekohan nyt hiema asiaa?
Jos se tuntuisi olevan tosi tärkeä juttu, tekisin kuten tässä ehdotettiin, eli ostaisin hyvän ja laadukkaan tuotteen ja siihen pesuaineet.
Itsekin kun meikkaan, niin en osaa sitä julistaa hirveän syntiseksi. Pikkutytölleni olen sanonut, että meikit eivät ole hyviä lapsen iholle, ja on ihanin sellaisena kuin on.
Tuo "ihana sellaisena kuin olet" ei vaan uppoa enää muutamien vuosien kuluttua, ja silloin sitten lienee parempi hallita tilannetta auttamalla, kuin ehdottomasti kieltämällä.
Ja ei: en osta kaljojakin tällä logiikalla...Minusta vaan siisti ripsari ei ole niin iso juttu.
Joskus lapset ovat hyvinkin omapäisiä, ja vaikken hyväsykään lapsen meikkaamista, niin tässä tapauksessa ostaisin lapselle kuitenkin sen oman ripivärin. Valinnan ripsivärille voisi kuitenkin tehdä niin, että se on ruskea väriltää, erottuu vähemmän, ja sellainen, josta saa helposti ohuita kerroksia.
Lisäksi lapsen kanssa tulisi sopia säännöistä, missä ripsiväriä saa käyttää, miten sitä laitetaan nätti kerros ja miten se pestään pois.
Tärkeintä tuo pesu, eli jos on valmis meikkaamaan, on valmis myös pesemään ne aina oikein pois.Hallittu käyttö on mielestäni parempi kuin se, etä tyttö sitten lainaa kavereiden ripsivärejä, eikä osaa edes käyttää niitä nätisti.
Ihan hygieniasyistä. Se vääntö siitä milloin sopii käyttää on vaan käytävä.
9-vuotias välillä kokeilla meikkaamista, mutta kovin nuori on vielä meikkaamaan.... itse ostaisin meikkejä, mutta niitä käytettäisiin vain kotona, jos alkaa lipsua niin meikit pois kokonaan.
itse aloin käyttämään ainakin ripsaria 7-luokalta lähtien. kun on vaalea niin muuten ripsiä ei näe ollenkaan. ruskea väri on tosiaan paras jos haluaa näyttää luonnolliselta.
Ja olen pitänyt tiukat rajat: ala-asteella ei meikattu, eikä napakorua laiteta 14-vuotiaana. Perusteluna on yleensä ollut se, että ei tarvitse näyttää vanhammalta kuin on. Tytär purnaa ja kiistoja on paljon, mutta aina silloin tällöin tyttären suusta lipsahtaa se totuus: en hän välttämättä edes pyytämiään juttuja halua, kunhan vain kokeilee.
Silloin tällöin kotona meikkaaminen on pikkutytöillä ihan ok, mutta kouluun meikkaaminen...Mietin miksi pieni tyttö haluaa meikata kouluun ja näyttää vanhemmalta kuin mitä on, vanhempien vielä salliessa asian?
Meidän vanhempien tehtävä kuitenkin on tukea lasta toimimaan ikätasoisesti.
Ja olen pitänyt tiukat rajat: ala-asteella ei meikattu, eikä napakorua laiteta 14-vuotiaana. Perusteluna on yleensä ollut se, että ei tarvitse näyttää vanhammalta kuin on. Tytär purnaa ja kiistoja on paljon, mutta aina silloin tällöin tyttären suusta lipsahtaa se totuus: en hän välttämättä edes pyytämiään juttuja halua, kunhan vain kokeilee.
ja meikata kouluun tai muualle julkiseen menoon.
Jos sitä käyttää kotona, niin ehdottomasti hygieenisempää on käyttää omaa ripsaria. Se on kuin hammasharja, ei suositella lainailtavaksi!
Joten miksi pitäisi ihmetellä sitä, että lapsella on oma ripsari? Minusta aivan ok.
Mutta en silti antaisi lupaa meikata kouluun, mitä ei ilmeisesti ole ap:n kaverikaan antamassa lapselleen.
ja sittenkin vielä mietiskellään sen tarpeellisuutta.
Sen sijaan minusta on ok, että lapsi saa valita mitkä vaatteet päälleen laittaa aamulla ja saa olla mukana päättämässä ostohetkellä mitä ostetaan, tosin hyvän maun rajoissa. Ei mitään napaa paljastavia tai avokauluksisia tyrkkyvaatteita.
ja meikata kouluun tai muualle julkiseen menoon. Jos sitä käyttää kotona, niin ehdottomasti hygieenisempää on käyttää omaa ripsaria. Se on kuin hammasharja, ei suositella lainailtavaksi! Joten miksi pitäisi ihmetellä sitä, että lapsella on oma ripsari? Minusta aivan ok. Mutta en silti antaisi lupaa meikata kouluun, mitä ei ilmeisesti ole ap:n kaverikaan antamassa lapselleen.
kejussa kommentoivat mitä ilmeisimmin äidit, joilla lapset ovat vielä alle kouluikäisiä. Sen verta kauhistelevia ja epärealistisia kommentteja tässä on monta...
antas käyttää.
meillä edes 12 vuotias eo ole kiinnostunut maikaamisesta.