Pakko avautua, harmittaa tää ettei voi imettää.
Olen pumpannut nuorimmaiselle rintamaidon nyt koko 2 kk ajan. Vauva siis nyt tämän ikäinen ja oli synyttyään lastenosastolla pitkään eikä oppinut rintaa syömään. Edelleenkään ei osaa rintaa syödä. Kokeillut aina välillä olen. Viimeksi nyt aamulla. Ei edes haukkaa tissiä suuhun vaan lähinnä nuoleskelee nänniä. Tai jos ottaakin rintaa hetkeksi suuhusa, päästää siitä heti irti kun ei maitoa tulekaan. Yhtään siis ei ole maitoa rinnasta koskaan saanut. Rintakumista ei apua. Sama homma.
En vaan saa pumpulla enää maitoa juuri tulemaan vaikka lypsäisin tunnin/kahden välein. Välissä pitää tietysti pestä tavarat ja steriloida ne, yötä päivää. Ja vauvakin pitää ehtiä syöttämään sekä itse syödä ja nukkua.
Pakastimessa on alun tulvinnan jälkeen kyllä vähän maitoa tallessa ja sieltä olen ottanut "lisämaidoksi" jos ei pumpattu riitä. Korviketta ei ole vielä saanut lainkaan.
Mutta kyllä tää syö naista! Jos musta olis kiinni, olisin mielelläni imettänyt ja mua ottaa päähän, kun moni kysyy mikset imetä! Voi kunpa se oliskin niin helppoa!!!
Kommentit (14)
kuulostaa todella raskaalta tuo jatkuva pumppaaminen, sterilointi ja syöttäminen...
Mulla ei sulle varsinaista vinkkiä ole, mutta muistathan olla itsellesi armollinen. Se korvike ei ole myrkkyä ja sen voimalla kasvaa myös ihan terveitä ja tyytyväisiä lapsia. Tarvitsisit myös itse ehkä lepoa ja äitiydestä nauttimista (ei pelkkää suorittamista sen maidon pumppaamisen kanssa).
Voimia ja jaksamista!
Voin uskoa miten pettynyt olet, kun asiat ei menneet niin kuin olit haaveillut ja kuvitellut. Mutta tiedätkö, olet ihan kamalan hienosti jaksanut jo 2kk. Moni ei olisi jaksanut. En minä ainakaan. Tuossa vaiheessa ei ole mikään häpeä "luovuttaa", lapsi on saanut kuitenkin kaksi tärkeää kuukautta jo rintamaitoa.
Olisit armollinen itsellesi, ja antaisit itsellesi luvan siirtyä korvikkeeseen. JOs oikeasti on kaikki jo kokeiltu. Sinä väsyt ihan lopullisesti tuollaisessa rumbassa.
Korvike on ihan hyvä vaihtoehto vauvalle, älä sure
on ihan ymmärrettävää, ettei imetys tuossa tilanteessa onnistu. imetys ei ole äitiyden mitta.
ja seuraavan lapsen kohdalla voit onnistua.
itselläni 2 pullo lasta ja 2 pitkään (2v ja reilu 1v) imetettyä lasta.
että sinä olet kyllä ihan paras äiti vauvallesi siitä huolimatta.
Minulla oli imetyksen alku myös takkuinen, koska vauva oli päivät 2 ja 3 elämästään vastasyntyneiden valvontaosastolla. Mulla meni kotona 1,5 kuukautta ennen kuin sain maidontulon kunnolla käyntiin. Mutta meillä vauva ei ehtinyt oppia kokonaan pullolle, koska kävin "näyttämässä" hänelle rintojani 3 kertaa päivässä (valvontaosastolle ei päässyt useammin) ja se vauvan tehostettu hoito kesti vain 2 päivää eli todella vähän.
Usko pois, vauva kasvaa myös korvikkeella. Älä koe huonoa omaatuntoa, jos korviketta annat. Se, että äiti on uupunut ja väsynyt, ei ole hyvä teille kumpaisellekaan.
Jokainen vauva osaa imeä tissiä, jos siihen annetaan mahdollisuus
jokainen vauva osaa imeä refleksistä ensimmäiset tunnit, sitten hän oppii sen äidin kanssa!!
ystävän poika oli syntyessään joutunut teholle sydänvian takia. Oli sairaalassa melkein kaksi kuukautta. Kaveri pumppasi melkein 3kk ja kun vauva pääsi kotiin, yritti jatkuvasti tarjota sitä rintaa, erilaisia tapoja käyttäen. mutta ei.. pullosta oli helpompaa imeää.
Ystäväni oli erittäin pettynyt ettei saanut imetettyä...
Joten ymmärrän ap:ta erittäin hyvin. Voimia sinulle!
itku tuli myötätunnosta. Jotenkin niin tuntuu olevan monelle hankala ymmärtää, että tää todella on raskasta. Kaksinkertaista hommaa. Haluan vain niin kovin lapsen saavan rintamaitoa, mutta se tuntuu pikkuhiljaa ehtyvän vaikka kuinka pumppaisin.. Kaipa mä jatkan niin kauan kun maitoa tulee ja annan loput sitten korviketta. Harmittaa vaan niin kovasti.
Onko joku kokeillut sellasta imetysapulaitetta? Se on sellanen, että nännipihaan johdetun letkun avulla vauva saa maitoa "imiessään" rintaa. Tosin en tiedä olisko siitäkään mitään apua kun ei tahdo kunnolla edes ottaa kiinni rinnasta. Näin ehkä vauva oppisi huomaamatta syömään tissistä, ehkä... Sekin laite vaan maksaa pikkasen päälle 40 e, joten tuntuu turhalta satsata oljenkorsiin jossei kumminkaan onnistu..
ap
Haluan niin kokeilla kaikkea, mutta samalla tiedostan, että kohta pää leviää.
ap
Kokeile sitä laitetta, myy vaikka huutiksessa myöhemmin, jos se vaikka auttaisi!
ja älä sure jos ei onnistuu. Olet vauvallesi täydellinen äiti :)
että vauva nyt 4 kk ja jostain syystä lakkasi imemästä rintää noin viikko sitten. Ei kelpaa sitten niin millään ilveellä. Raivoaa, raapii, potkii ja huitoo, jos näytänkin tissiäni :(((. Yöllä kyllä tissi kelpaa, kun unenpöpperössä siitä juo. Olen yrittänyt vaikka missä asennoissa, tilanteissa, nälkäiselle vauvalle, ei niin nälkäiselle, hyväntuuliselle, kärttyiselle jne. Olen myös tarjonnut heti, kun tunnen maidon nousevan rintoihin, eilen jopa suihin maitoa vauvan suuhun :D. Ei auta mikään ja olen todella surullinen ja pettynyt. Olisin halunnut imettää mahdollisimman pitkään. Olenkin nyt pumpannut ja antanut omaa maitoa + hieman korviketta lisäksi. Pumppaaminen on kyllä äärimmäisen työlästä, jos yrittää siis ruokkia vauvan pääasiassa omalla maidolla. Yritän jaksaa ainakin tuonne 6 kk kieppeille. Maitoa kyllä riittäisi, siksi ehkä harmittaa kahta kauheammin :(.
Tsemppiä ap:lle!
Siinä tulee hulluksi! Vaan sen suunnilleen 3h välein, säännöllisesti.
Itse en tuhlaisi moisiin 40 egen vekottimiin. Jos et saa vauvaa syömään rinnasta, anna pullosta vaan. Ja jos maito loppuu, niin sitten korviketta.
Itselläni on 2 pullolasta ja 1 imetetty vauveli. Ja kaikki on perusterveitä lapsia ja tasan yhtä onnellisia kaikki kolme. Kahta ensimmäistä en onnistunut imettämään syistä joita en nyt ala erittelemään. Kolmannen vauvan kanssa homma sujui heti ilman kommervenkkejä.
Tämä on perustappelun aihe täällä...olet ihan hyvä äiti usko pois!!
Joskus jonkun kokeneen apu voi auttaa. Itse en ole koulutettu tähän ja omalla kolmen lapsen imetyskokemuksellani epäilen että jos vauva ei opi oikeaa imuotetta niin se imetysapulaitekaan ei auta asiaan koska vaikka ottaisi rinnan suuhun niin ei osaa haukata sitä niin että sais maitoa herumaan.
Hienosti olet jaksanut pumpata. Minä en ole koskaan pumpulla saanut mitään irti ja jos vauvaani en pystyisi imettämään niin varmaankaan en pumppaamalla pystyisi ruokkimaan vauvaa. Onnittelut kuitenkin hyvin onnistuneesta ruokinnasta imettämättömyydestä huolimatta!
kokeillut saada aikaan herumista vaikkapa pumpulla ja sitten kun se on alkanut, laittanut rintaa vauvan suuhun? Jospa vauva näin tajuaisi, että tissistä tulee maitoa.