46v ja raskaana, miten tästä selviää? Vanhempien äitien kokemuksia
Me ollaan mieheni kanssa "tehty" lapset melko nuorina, nuorin syntyi kun olin 30v ja lapsia siis meillä on yhteensä kuusi. Mistään ns. iltatähdestä emme koskaan haaveilleet vaan halusimme kaikki lapset samaan syssyyn ja se lähes onnistuikin.
Nyt sitten meille molemmille tuli täytenä yllätyksenä, että olen raskaana (selvisi muiden tutkimusten yhteydessä) ja olen aika lailla shokissa.
Kysymyksiä pyörii päässä. Jaksaako sitä enää näin vanhana? Entä jos vauva on vammainen? Tai jos tuleekin kaksoset? Ja vaikka mitä muuta.
Onko täällä äitejä, jotka olisivat saaneet lapsen 40+ ikäisenä? Oliko vauva-aika millainen? Jos olet saanut lapsen/lapsia myös nuorempana niin oliko raskaampaa.
Oltiin jo täysin asennoiduttu siihen, että ollaan vaan isovanhempia jo olemassa oleville sekä tuleville lapsenlapsillemme. Nyt onkin sitten edessä vielä yhden lapsen kasvattaminen aikuiseksi. Abortti ei tule kysymykeenkään, ellei sille ole lääketieteellistä syytä.
Kommentit (7)
Sitä selviää parikymppisenä tai sitten ei ja aivan sama 40+ iässäkin. Jos kerta aborti EI tule kysymykseen kuin siinä tapauksessa, että lapsi on vakavasti sairas/vammainen niin asiahan on sillä selvä.
Rupea nauttimaan odotuksestasi! Pääsethän ikäsi puolesta tarkempiin sikiön tutkimuksiin, jos niin haluat. Mikään "kummajainen" et synnytämään vielä lasta ole. 40+ äidit saa useita satoja vauvoja Suomessa vuosittain.
kymmenen vuotta sitten. Ja kaikki meni erinomaisesti. Lisäksi raskaus tossa iässä nuorentaa sua 10 vuodella, sen saa aikaan toi hormoonimyllerrys sinussa. Olen tästä iltatähdestämme hyvin kiitollinen, oli tosi kiva käydä toi juttu läpi vielä kerran, ja huomata kuinka hyvä äiti olen kun on ikää ja tietämystä vaikka muille jakaa. Alkukauhistelussa meni kyllä pari unetonta viikkoa, onneksi mies otti rauhallisemmin. Olin silloin 46.
tullut raskaaksi, lapsi on todella tarkoitettu teille!
Entinen työkaveri sai lapsen vielä sinua iäkkäämpänä ja hyvin jaksoi.
Itsekin pitäisin lapsen, jos sellainen suotaisiin, olen samaa ikäluokkaa.
ihana asia, lisäksi tapauksesi antaa toivoa monille, jotka eivät toiveistaan huolimatta ole saaneet lapsia nuorella iällä :)
Itse sain kaksoset 42 v. ja olen niin onnelinen.Minulla myös isot lapset ja yksi lapselaps.Kaksoset ovat jo kolme vuotta ja olen nauttinut jokaiseist päivästä.
Jaksoi hyvin niin raskauden kuin pikkulapsivaiheenkin. Itse olin jo pois kotoa asuva opiskelija, joka auttoi äitiä, minkä ehti ja tarvittiin. Lapsi ei sitonut häntä sisarusavun vuoksi niin paljoa kuin me vanhemmat lapset aikoinamme.
Nuorimmalla sisaruksellamme oli kuitenkin aika yksinäinen lapsuus, koska me muut olimme jo lähteneet kotoa. Vanhempani hyysäsivät häntä turhaan, mikä näkyy nyt, kun tästä nuorimmaisesta on tullut parikymppinen. Myös hänen murrosikänsä oli hankala. Se rasitti vanhempiani, jotka eivät ehkä olisi jaksaneet niin kovin hyvin juuri siinä tilanteessa kun itse jäivät pois työelämästä. Sekin asia oli ongelma, että vanhempani putosivat jossain vaiheessa "kehityksen kyydistä" eivätkä esim. ymmärtäneet tietokoneista, huumeista ja muista nykynuoria houkuttelevista jutuista yhtä paljon kuin nuoremmat vanhemmat ehkä olisivat ymmärtäneet. Siinä kohtaa me isommat sisarukset yritimme auttaa.
Halusin kertoa näitä sinulle siksi, että voit osata varautua tällaisiin ongelmiin sitten jatkossa, etkä toista omien vanhempieni virheitä. Tsemppiä ja hyvää vointia. Lapsesi on kuitenkin kaikesta huolimatta lahja ja siunaus sinulle.
Ymmärrän hyvin shokkitilasi. Olen 45v, enkä todellakaan haluaisi enää lapsia!Mutta jos niin jostain syystä tapahtuisi, en voisi myöskään aborttia tehdä.
Uskon, että kun kerran vielä voit tulla raskaaksi, on suuri todennäköisyys, että kaikki menee hyvin. Onneksi on tuo lääketiedekin apuna. Eihän se vammaisen lapsen todennäköisyys niin suuren suuri vieläkään ole.
On niitä lapsia ennenkin syntynyt vanhoille vanhemmille. Elämä koulii ja kaikkeen sopeutuu. Nyt teillä on kuitenkin lapsenvahteija omasta takaa, joten pääsetten hieman helpommalla kuin vanhempien lasten kanssa.Ehkä tämän lapsen vaan on tarkoitus syntyä kaikesta suunnittelusta huolimatta :)