omistusasunto myyntiin?
Pitäiskö laittaa? Asumiskustannukset 1000 €, miehen nettotulot 1264 € ja minun netto 1660 € (palkka oletettavasti nousee), mutta kuitenkin netto yht. 2924 € eli käteen jää 1724 €. Mies on työtön, hänellä on ruumiillinen työ ja hänen työkyky ei ole täysinäinen. Mies on myös tällä hetkellä hieman tuloloukossa, sillä hän ei välttämättä saisi töistä edes niin hyvää palkkaa kuin korvaukset ja lapsille (6 ja 7) pitäisi järjestää hoitoa.
Mulle ei laina olisi ongalma, mutta ongelma tässä onkin se, että laina on miehen. Ja mies ei "kestä" lainaa pienillä tuloilla. Minulla on opintolainaa ja eikä vanhemmista takaajia, joten en keksi miten voisin ottaa puolet lainasta. Appivanhempia en kehtaa pyytää takaajiksi.
Kommentit (11)
saa joskus omaksi. Tilannehan voi huonontua, jos mies ei saa töitä...Toisaalta minun palkkani voi parantua, mutta ei niin paljoa kuin miehen työttömyyskorvaukset pienentyisi, jos ei saisi töitä.
Mutta jos muutettaisiin vuokra-asuntoon asumiskustannukset tippuisivat noin 400 € kk, eli kyllä tämän hetkistä tilannetta helpottaisivat, mutta sitten ei asunto tulisi omaksi.
Tultaisiinhan me tuolla rahalla toimeen, mitä nyt tulee, mutta mies ei osaa ajatella, että rahat ovat yhteisiä...Hänestä hänen pitäisi huolehtia lainastaan (hänellä myös autolaina 300 €). Itse en voi kai ottaa nyt lainaa. 88 000 € (+ noin 4000 € autolainaa) on miehellä velat nyt ja mun opintolaina 15 000 €.
ap
Eli aloittaja perus palstamamma mikä ei maksa asumisestaan penniäkään?
En kyllä pysty ymmärtämään. Oletteko naimisissa? Miksi teidän rahat ei ole yhteisiä? Miten voi olla mahdollista, että sinä et maksa asumisesta mitään?
En kyllä pysty ymmärtämään. Oletteko naimisissa? Miksi teidän rahat ei ole yhteisiä? Miten voi olla mahdollista, että sinä et maksa asumisesta mitään?
Eli aloittaja perus palstamamma mikä ei maksa asumisestaan penniäkään?
ja miehellä ei rahat riitä muuhun kuin lainaan. Sanoin jo, että ajattelen, että rahamme ovat yhteisiä, mutta MIES ajattelee, että hänen pitäisi pystyä hoitamaan asumis- ja autonlainat! (ja käteenkin miehelle pitäsi jäädä). Mitä sinä et ymmärtänyt? ap
lainan avolittossa ja hänen mielestään laina on hänen ja hänen pitää se hoitaa.
Maksan tällä hetkellä yhtiövastikkeen, joka on noin 300 € (noista asumiskustannuksista). Mies maksaa siis autolaina ja asumislainaa, noin 1000 € yht. Minä maksan lähestulkoon koko perheen ruuan. En ajattele niinkään kuka maksaa mitä, vaan onko kuun lopussa rahaa/riittääkö meidät rahat. Mies ei vaan tuota hommaa sisäistä. ap
No mä edustan tätä kategoriaa, että myykää vaan asunto. Ei asumiskustannukset ole vain laina + yhtiövastike vaan siihen päälle tulee vielä toisen yhtiövastikkeen verran remonttikuluja eli oikeasti jos teidän asumiskustannukset on nyt 1000, niin oikeasti ovat 1300. Laske sen mukaan erotus vuokraan ja menkää vuoralle ja pistäkää se summa sijoituksiin, niin saaatte hyvää puskurirahstoa ja tuottoakin, joka on hyvä, jos mies ei ihan työkykyinen ole.
Meillä vähän vastaava tilanne, tosin lainaa ei ollut, mutta myytiin asunto ja mentiin vuokralle. Ihanan huoletonta.
No mä edustan tätä kategoriaa, että myykää vaan asunto. Ei asumiskustannukset ole vain laina + yhtiövastike vaan siihen päälle tulee vielä toisen yhtiövastikkeen verran remonttikuluja eli oikeasti jos teidän asumiskustannukset on nyt 1000, niin oikeasti ovat 1300. Laske sen mukaan erotus vuokraan ja menkää vuoralle ja pistäkää se summa sijoituksiin, niin saaatte hyvää puskurirahstoa ja tuottoakin, joka on hyvä, jos mies ei ihan työkykyinen ole.
Meillä vähän vastaava tilanne, tosin lainaa ei ollut, mutta myytiin asunto ja mentiin vuokralle. Ihanan huoletonta.
Mies ei halua sijoitella, mutta omia rahojanihan voisin silloin sijoitella.
Ja mies stressailee noista lainajutuista muutenkin.
ap
Jotenkin kuulostaa, että teillä on hyvin erilainen käsitys rahankäytöstä. Silloin on ihan fiksua, että teillä on erillisemmät rahat, vaikka tietty naimisissa sinulla elatusvelvollisuus onkin.
Älkää päästäkö noita raha-asioita teidän väliinne. Yrittäkää keksiä ratkaisu, jonka molemmat voi hyväksyä. Saisitteko vaikka asumisoikeusasunnon? Pankkiinkin voi mennä juttusille tilanteesta. Ymmärrän, että miestä stressaa jos on noilla tuloilla tuommoinen laina yksin. Toisaalta jos sä maksat suurimman osan kuluista ja et kerrytä asunto-omaisuutta samalla, niin ei sekään reilua ole.
Miten pitkäaikainen tilanteenne on?
Usein omistusasuminen on edullisempaa kuin vuokra-asuminen, muttei aina. Miten paljon teillä on lainaa?