Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko sulla piikki lähikaupassa?

Vierailija
10.02.2011 |

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin minä sitä tarvisin?

Vierailija
2/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus meidät muksut lähetettiin sinne hakemaan jotain pientä ja käskettiin pistämään piikkiin.

Yksityishenkilöillä en ole koskaan kuullut olevan piikkiä. Miten sellaisen edes saa? Kauppiaalle juttelee asiasta vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli piikki jossankin K-Marketissa muistaakseni, tosin asui pienellä paikkakunnalla, johtuisiko siitä.

Vierailija
4/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus meidät muksut lähetettiin sinne hakemaan jotain pientä ja käskettiin pistämään piikkiin.

Yksityishenkilöillä en ole koskaan kuullut olevan piikkiä. Miten sellaisen edes saa? Kauppiaalle juttelee asiasta vai?

Monilla asiakkailla on tilejä ruokakaupoissa. Ja myyjät tietävät, ketkä ko. tiliä saavat käyttää. Kassalla vain sanotaan tilin numero ja kerran kuussa käydään maksamassa tili pois. Sopii ihmisille, jotka käyvät aina samassa kaupassa.

Vierailija
5/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mutta muistan kyllä että mun lapsuudessa oli hyvin yleistä että ihmisillä oli tili paikallisessa Osuuskaupassa, meilläkin.

Vierailija
6/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tili ruokakaupassa. Sinne ostan kaikki ja käyn maksamassa tilin kaksi kertaa kuussa. Helppoa!

Tiedän paljon ihmisiä jotka tekevät samalla lailla.

Asun n. 5000 asukaan kaupungissa.

Vierailija
7/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä siis tapahtuu ihan isoissakin kaupungeissa, jopa Helsingin keskustan ruokakaupoissa.

Vierailija
8/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oli vielä 1990-luvuna alussa kun asuin paikassa, jossa OLI pienehkö lähikauppa ja kävin siinä. Nyt meidän lähin kauppa on hehtaarimarketti. Saisi sinnekin s-tilin, mutta en sitä halua.

Sen saaminen silloin ei ollut mikään ongelma. Kaupppiaan kanssa vaan puhuttiin että otetaan tili, ja milloin sit on se maksupäivä. Aina kun osti jotain kaupasta, se merkittiin tiliin ja sit palkkapäivänä kuun lopussa käytiin maksamassa kertynyt lasku pois. Se oli vallan kätevää, sillä tuolla seudulla ei ollut (eikä ole) pankkiautomaattia missään lähellä ja näin kauppiaalle ei myöskään tullut kuluja jokaisesta pankkikorttiostoksesta.

Nää tilit oli tavallaan kauppiaan antamaa korotonta luottoa, josta hän hyötyi, koska ei tarvinnut maksaa noita korttikuluja ja koska se tietysti myös sitoi asiakkaita hänen kauppaansa - siitä oli helppo käydä hakemassa vaikka päivittäin jotain pientä, kun taas jos oltais jouduttu tekemään viikko-ostoksia niin oltais tietysti ajettu johonkin kauemmas isompaan kauppaan autolla. Kaipa se kauppias ois sit lopettanut tilin, jos olis ollut toistuvia vaikeuksia maksaa lasku aina pois.

Vierailija
9/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun vanhemmilla on aina ollut ja on edelleen.

Vierailija
10/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun "lähikauppani" on Prisma. Mutta muistan että äidillä oli tuommoin tili 70-luvulla. En kyllä keksi yhtään syytä miksi sellaisen edes tarvitsisin.

Vierailija
11/24 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta otetaanpa kantaa kauppiaan näkökulmasta.

Mulla on pieni kyläkauppa ja "ruokatilejä" on paljon. Joka kuukausi tiliasiakkailla on velkaa 6-8k ja niitä on totuttu maksamaan miten sattuu takaisin. Toivoisi, että jokainen maksaisi tilinsä kerran kuussa pois, mutta ei. Niitä lyhennetään, jätetään maksamatta toisinaan pitkäksi aikaa ja joskus tulee luonnollisesti myös luottotappioita maksamatta jääneistä. Miettikääpä jos teillä olisi jatkuvasti käytettävissä olevista rahavaroista 10-18% pois, riippuen kuukausittaisesta myynnistä. 

Ruokatili on käytännössä ilmaista lainaa. Lainaan siis joka kuukausi 6-8 tuhatta euroa korottomana. Suurin osa tiliasiakkaista on niitä "parhaita" asiakkaita joten tilejä ei voi kokonaan lopettaakaan, mutta jonkunlaisen korkoprosentin tai kiinteän tilinhoitomaksun voisi ottaa, mutta se taasen saattaisi säikäyttää asiakkaat ja kauppa heidän kohdallaan hiljenisi.

Vierailija
12/24 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että tilille ostettiin 80-luvulla.

Vierailija
13/24 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, minä säilytän sitä varastossa ja myös aineet ovat siellä.

Vierailija
14/24 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, oikein satapiikki

Vierailija
15/24 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä maalla lähes kaikilla on tili kaupassa.

Vierailija
16/24 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ostetaan tilille siksi, että vaimo hoitaa kauppa-asiat ja minä taas maksan ne. Minulla taas ei ole antaa rahaa hänelle, koska käytän itse  maksamiseeen vain korttia ja pussi tyhjä. Helpointa, että hän tekee ostokset tilille, ja minä kuittaan sen kerran kuukaudessa pois.

Vierailija
17/24 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kiinnostaa tietää että vieläkö tämä piikkisysteemi on jossain tänäpäivänä käytössä?

Vierailija
18/24 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On "piikki" kyläkauppaamme.

Vierailija
19/24 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ostetaan tilille siksi, että vaimo hoitaa kauppa-asiat ja minä taas maksan ne. Minulla taas ei ole antaa rahaa hänelle, koska käytän itse  maksamiseeen vain korttia ja pussi tyhjä. Helpointa, että hän tekee ostokset tilille, ja minä kuittaan sen kerran kuukaudessa pois.

Siis puhutko nykyajasta vai muisteletko jotain vanhoja aikoja? Kyllähän nykyaikana on rinnakkaiskortitkin keksitty, mikset hommaa vaimollesi sellaista? Vai oliko avainsana se, että sinulla ei ole rahaa ollenkaan?

Vierailija
20/24 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheelläni oli 90-luvulla lähikaupassa ja käytin sitä itsekin jos kävin ostamassa jotain välipalaa. Siihen aikaan tuntui, että kaikki tunsivat vielä toisensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme