Mitä haittaa ruotsinkielen opiskelusta on? Tai mitä haittaa ruotsinkielen osaamisesta on?
Kommentit (8)
Ihan turhaa taitoa useimmille, joka kuitenkin unohtuukin tosi nopeasti.
tärkeämpien kielien opiskelulta. Itse olen lukenut ruotsia, englantia, ja venäjää koulussa, saksaa jouduin lukemaan itse, kun ei enää lukkariin mahtunut, ja kävinkin sitten kesätöissä, että oppisin. Ranskaa olen myöhemmin yrittänyt lukea, mutta parempi olisi siis, että olisi kouluaikana jo saanut lukea oikeita maailmankieliä. Matikkaa ja muutakin kun halusi silloin lukkariin mahduttaa, joten se ruotsi siellä olisi ollut se turhin.
Suomenruotsalaisten kanssa puhutaan suomea ja ruotsalaisten kanssa puhutaan englantia. Ruotsia tarvitaan vain hakiessa virkoja, mutta niissäkin ruotsin taito vaaditaan vain lain eikä tarpeen vuoksi.
No koska sä et tee sillä paskakielellä yhtään mitään esim. Ruotsissa (tai muissa pohjoismaissa). Jossain länsirannikolla sillä voi pärjätä, mutta ei muualla.
Englanti on kansainvälinen kieli ja sillä pärjää melkeinpä missä tahansa.
Saksa taas, sitä käytetään aika paljon liike-elämässä ja esim. jos matkustaa Itä Eurooppaan, saksa on ainut kieli, millä siellä pärjää, jos ei osaa kyseisen maan omaa kieltä.
Saksa myös antaa hyvät pohjat opiskella muita kieliä.
Venäjää tarvitaan taas Itä Suomessa ja Kaakkois Suomessa, missä on paljon ryssiä. Varsinkin, jos on kaupassa töissä, venäjästä on iso apu.
Ranska, jaa-a. Enpäs osaa sanoa tuosta mitään.
ruotsin ja muidenkin kielten oppiminen.
Ruotsin kielestä on marginaalinen hyöty ja siksi sen pakko-opiskelu pitäisi lopettaa. Minulla on yhtenä äänestykseni pääajatuksista pakkoruotsin lopettaminen, sillä haluan, että lapseni voi opiskella ruotsin sijasta Venäjää ja/tai kiinaa.
mutta ruotsin tilalle voisi valita jotain muutakin. On valtion kannalta tyhmää "munien laittamista samaan koriin", että kaikki osaavat vain englantia ja (huonosti) ruotsia.
Ihan turhaa taitoa useimmille, joka kuitenkin unohtuukin tosi nopeasti.