Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaipaan vinkkejä SUURperheellisiltä!! Esim. lestadiolaiset.

Vierailija
09.02.2011 |

Te, joilla on todella paljon lapsia, kertokaan jotain vinkkejä arjen sujumiseen. Mitä niksejä teillä on esim. hansikas/pipo/villasukka/haalarivuoren selättämiseen? Tai jos jollain on kotina vanha koulu, ei tuottane ongelmaa...

En vain keksi, miten järjestää säilytys ja pyykkirumba niin, ettei sen alle lyyhisty. Onko teillä jotain koodivärejä kaikille lapsille? Esim. hammasmuki ja harja ovat aina tietynväriset tms? Entä miten laitatte talvi-/kesävaatteet varastoon niin, että ne vielä joskus maailmassa löytyvät?

Tosiaan helpottaisi, jos olisi hirveän iso talo ja hirveästi rahaa, mutta kun ei ole.

Nimim. Kaaos

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mitään koodata. Arki sujuu, minulla siihen omat rutiinit. mies ei varmaan täysin selviäisi=)

Vaatteita on paljon, oikeastaan hirveästi. Olen varsinainen vaatefriikki. Pyykkiä pestään päivittäin, kaikki vaatteet myös silitän. Samalla tulee hyvin katsottua rikkinäiset, liian pienet jne.

Myyn paljon kirppiksillä ja huutiksessa.

Eteisessä jokaisella oamt korit jossa pipot, hanskat, jne kodinhoitohuoneessa korit joiohin alitan vaatteet ne silitettyäni ja niistä tyhjennetään kaappeihin. isot itse, minä pienten.

Mies ei todellakaan tiedä aina mikä vaate on kenenkin, minä tietenkin tiedän.

Vaatteita on tosiaan niin paljon että pärjättäisiin hyvin monta viikkoa pyykkäämättä. Samoin rukkasia ym.

Vierailija
2/9 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheen arkea helpottaa kovasti kaksi astianpesukonetta, kaksi pyykinpesukonetta ja kaksi kuivuria.

Kakkoskoneisiin investointi kannatti ehdottomasti ainakin meidän perheessä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

6, siis silität kaiken??

ja eikö kannattaisi satsata ennemmin pesukoneisiin, joissa nopeat ohjelmat? Kuin kahteen. Tilaakin säästyy samalla. meillä 40 ast ohjelma 40 min ja 60 ast ohjelma 50 min, en tiedä mihin käyttäisin toista konetta.

Kaksi astianpesukonetta kyllä kuulostaa kätevältä. toista voi tyhjentää ja toista täyttää. ei tarv siirtää astioita kaappiin.

t. ohis, jolla vain 3 lasta

Vierailija
4/9 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä koneella menisi kokonainen viikonloppu koko perheen vuodevaatteisiin, mutta kahdella koneella aikaa menee vain puolet siitä.

T-paidat, miesten paidat, lasten collegepaidat ym. ovat lähes yhtä sileitä kuin silityksen jäljiltä, kun laitan ne kuivuriin n. 15 minuutiksi ja ripustan vasta sitten narulle kuivumaan.

6, siis silität kaiken??

ja eikö kannattaisi satsata ennemmin pesukoneisiin, joissa nopeat ohjelmat? Kuin kahteen. Tilaakin säästyy samalla. meillä 40 ast ohjelma 40 min ja 60 ast ohjelma 50 min, en tiedä mihin käyttäisin toista konetta.

Kaksi astianpesukonetta kyllä kuulostaa kätevältä. toista voi tyhjentää ja toista täyttää. ei tarv siirtää astioita kaappiin.

t. ohis, jolla vain 3 lasta

Vierailija
5/9 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä vasta neljä lasta mttei kaaosta.

-Jokaisella oma Elfa-kori, jossa kauden päähineet ja hanskat. Nyt talvi, jolloin välikausi- ja kesäpäähineet ja hanskat odottavat yhdessä laatikossa. Me ei anneta mitään pois, vaan uuden kauden alkaessa otan laatikosta sopivat kullekin ja jos jollekin ei löydy, ostetaan uutta.

-Käytössä olevat vaatteet säilytetään tuulikaapissa (vain yhdet per nenä) ja muut kahdessa tankokaapissa.

-Pyykkiä pestään pari-kolme koneellista viikossa. Meillä on erikseen tummien ja vaaleiden pyykkikori. Usein pesen vielä kuuskymmpiset tummat erikseen. Lakananvaihtopäivänä on tietenkin sitten enemmän pyykkiä.

-Jokaisella on oma hammasmuki + harja, tahna on yhteinen. Kaikkien lasten hampaat pestään illalla kerralla, aamulla ne pestään, kun lapset katsovat piirrettyjä.

Mutta, itse olen ylipäänsäkin hyvä organisoimaan asioita, joten nämä hommat eivät ole vaikeita. Me emme myöskään haali tai hamstraa vaatetta. Tiedän aina, mitkä vaatteet lapsille tulee käyttöön seuraavalla kaudella. Sisävaatteet siirtyvät sitä mukaa nuoremman kaappiin, kun jäävät pieniksi. Säilytettävät, kaikille pieniksi jääneet odottavat äitiyspakkauslaatikoissa mahdollista seuraavaa tulijaa ja sieltä ne siirretään sitten aikanaan kaappiin.[/i

Pesette pyykkiä noin vähän?? meillä neljä lasta ja pyykkiä pestään 2 koneellista PER PÄIVÄ!!

Vierailija
6/9 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä vasta neljä lasta mttei kaaosta.

-Jokaisella oma Elfa-kori, jossa kauden päähineet ja hanskat. Nyt talvi, jolloin välikausi- ja kesäpäähineet ja hanskat odottavat yhdessä laatikossa. Me ei anneta mitään pois, vaan uuden kauden alkaessa otan laatikosta sopivat kullekin ja jos jollekin ei löydy, ostetaan uutta.

-Käytössä olevat vaatteet säilytetään tuulikaapissa (vain yhdet per nenä) ja muut kahdessa tankokaapissa.

-Pyykkiä pestään pari-kolme koneellista viikossa. Meillä on erikseen tummien ja vaaleiden pyykkikori. Usein pesen vielä kuuskymmpiset tummat erikseen. Lakananvaihtopäivänä on tietenkin sitten enemmän pyykkiä.

-Jokaisella on oma hammasmuki + harja, tahna on yhteinen. Kaikkien lasten hampaat pestään illalla kerralla, aamulla ne pestään, kun lapset katsovat piirrettyjä.

Mutta, itse olen ylipäänsäkin hyvä organisoimaan asioita, joten nämä hommat eivät ole vaikeita. Me emme myöskään haali tai hamstraa vaatetta. Tiedän aina, mitkä vaatteet lapsille tulee käyttöön seuraavalla kaudella. Sisävaatteet siirtyvät sitä mukaa nuoremman kaappiin, kun jäävät pieniksi. Säilytettävät, kaikille pieniksi jääneet odottavat äitiyspakkauslaatikoissa mahdollista seuraavaa tulijaa ja sieltä ne siirretään sitten aikanaan kaappiin.

Vierailija
7/9 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jokaisella lapsella vaatekaapissa elfoissa alakoreissa kuluvan kauden vaatteet. Yläkoreissa tällä hetkellä kesätakit, sortsit, topit, ohuet puuvilla neuleet, liiat t-paidat jne.

- Ulkovaatteet: lapsilla yhteinen naulakko, jossa jokaiselle koukut ja kori hyllyllä. Jokaisella kahdet ulkovaatteet siistimmät ja pihalla oloon sopivat. Korissa omat kauteen sopivat pipot, käsineet yms

- eteisessä lipasto, jossa laatikollinen pipoja, laatikollinen käsineitä, laatikollinen villasukkia ja laatikollinen kaulureita ja kaulaliinoja ja huiveja erikokoisia. Sieltä otan kauden vaihtuessa jokaiselle muutamat sopivat rukkaset, pipot yms. samoin jos yks kaks kaikki käytössä olevat käsineet märät, laatikossa yleensä löytyy jotakin korvaavaa tilalle.

- vaatekaapit käyn läpi kerran kuussa samalla vähän siivoan, otan risat pois, pienet pois, kirppikselle menevät, pienemmille menevät jne, siirrän lämpimämpää tai kesäisempää tilalle tarpeen mukaan tähän ei mene kauan.

Vierailija
8/9 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyy hommat hanskassa, koska harrastan pieniä koreja ja nimilappuja.

Teippikone on paras kaverini. Kaikkialla lukee lasten nimiä tai "hanskat" "kalsarit".

Minulle on naurettu hartaasti täällä, mutta olen nimennyt jopa ison jääkaapin ja viileäkaapin hyllyt minne mitäkin kuuluu. Näen siten yhdellä silmäyksellä puuttuuko maitotuotteita ja mitä niistä.

Kannattaa siis olla pikkuisen neuroottinen. Tavaroilla on paikkansa, lapsilla omat naulakkonsa, asioilla kellonaikansa, viikolla rytminsä.

Suunnittelen usein myös viikon ruokalistan valmiiksi. Pidän aina kuivaruokakaapit ja pesuainekaapit täynnä. Ostan tarjouksista kerralla paljon.

Muistan asioita, kun nimeän ne päivien mukaan. Perjantaina kukkien kastelu, pyyhkeet, lakanat jne. :)

ei-lestadiolainen

Vierailija
9/9 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kaikkien hygieniatarvikkeet ovat omissa toilettilaukuissa vessan hyllykössä.

Aikusilla ja lapsilla, kaikilla on omat harjat, kammat, tuoksut, deodorantit, tahnat ja vaikka saippuat, partahöylät ja tukkageelit.

Ei tarvitse koskaan miettiä kenen tavaroita nyysii, kun lähtee yökylään tai reissuun. KUn kaikki 9 ovat kotona, käytän nimettyjä juomalasinalustoja, että janomukitiskiä ei tule kolmea tikikoneellista. Omaa lasiaan voi pitää omalla paikallaan pöydässä ja käydä siitä hörppäämässä.

Pyyhekoukut on nimetty, pyyhkeiden värit koodattu.