Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen pettynyt esikouluun :-(

Vierailija
09.02.2011 |

Ensinnäkin, eskariryhmä pullistelee viisivuotiaita, jotka on siirretty sinne koska 4-5 -vuotiaiden päiväkotiryhmä on niin tupaten täysi. Onko tämä tosiaan ihan normaali käytäntö?

Toiseksi, eskarit eivät tee juuri mitään. Tuntuu että ovat vain säilytyksessä siellä. Eivät hiihdä kertaakaan koska kaikilla ei ole suksia. Eivät käy uimassa. Luistelivat kaksi kertaa, enempään eivät pysty koska ei riitä aikuisia. Edes pulkkamäkireissu ei tunnu toteutuvan kun aina puuttuu aikuinen.

Ja sanaa kouluvalmius ei ole koko vuonna edes mainittu.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä on jo toinen lapsi peräkkäisenä vuonna samassa eskarissa Helsingissä.

Riippuuko siis kunnasta vai eskarista järjestetäänkö testejä?

Vierailija
2/38 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa vanhemmille tulee lappu, jossa sanotaan suunnilleen rasti ruutuun periaatteella ei häikkää, lapsi voi mennä kouluun tai lapsi tarvitsee lisätukea jne. Jälkimmäisessä tapauksessa vanhempien kanssa keskustellaan. Mitään muuta palautetta ei saa, varsinkaan pistemääriä opettajat eivät edes saa missään nimessä kertoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten moni eskariryhmä käy UIMASSA? Mielestäni siinä touhussa on hyvä olla uimaopettaja mukana.

Vierailija
4/38 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatii vanhempien luvan ja sen suorittaa koulupsykologi.

Eskari opet tekevät joitain omia testeja joiden perusteella ohjataan kouluvalmiustesteihin.

Vierailija
5/38 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten moni eskariryhmä käy UIMASSA? Mielestäni siinä touhussa on hyvä olla uimaopettaja mukana.

Mikä painajainen mennä vaikka 15 ton ikäisen kanssa uimahalliin. Moniko niistä edes osaa uida siinä määrin että siihen voi yhtään luottaa?

Vierailija
6/38 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat käyneet 2 kertaa luistelemassa ja vielä on 4 kertaa jäljellä. ei uintia. Kerran viikossa käyvät naapurikoulun jumppasalissa.

Vierailija
7/38 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa on luisteltu, hiihdetty ja uitu (uimaopettajan kanssa) mutta myös tehty eskaritehtäviä, askarreltu, laulettu, näytelty, leivottu jnejnejne. Mun mielestä tärkeintä eskarissa on koulutaitojen opettelu, että opitaan kuuntelemaan ohjeita, toimimaan ryhmässä, keskittymään asioihin pidempäänkin kuin viisi minuuttia yms. Tottakai on kivaa kun on kaikkea extraakin, kuten vaikka tuota uintia, mutta ei se ole tärkeintä, vaan koulumaailmaan valmistautuminen.

Vierailija
8/38 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hienointa minusta on kuitenkin se, että meidän lapsen eskarissa LEIKILLÄ on vielä iso sija päivittäisessä ohjelmassa. Kyseessä on kuitenkin vasta 6-vuotiaat lapset, joiden elämässä leikki on vielä pitkään (toivottavasti!) erittäin tärkeää!

Vierailija
9/38 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä painajainen mennä vaikka 15 ton ikäisen kanssa uimahalliin. Moniko niistä edes osaa uida siinä määrin että siihen voi yhtään luottaa?

kunta on varannut/maksanut uimaopetusvuorot eskareille ihan samalla tavalla kuin koululaisillekin. Opetuksesta vastaavat uimaopettajat, eivät eskariopet.

Eskariopet auttavat lapsia pukuhuoneissa ja suihkuissa, uimista eivät opeta.

Vierailija
10/38 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuten koululaistenkin kanssa tehdään.

Vierailija
11/38 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli "kouluvalmiuden ryhmätestaus", jonka veti suomenkielinen erityislastentarhan opettaja ja mukana ryhmän omat lastentarhanopettajat. Lupa "testiin" osallistumiseen pyydettiin kirjallisena etukäteen. Tulokset käytiin läpi vanhempien kanssa. Tämän mamman yllätti se, että testitulos oli ihan pisteinä näkyvissä, ei vain läpi/ei läpi -tyyliin, kuten olin ajatellut eskarijuttujen olevan.

Vierailija
12/38 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodin yhteydessä olevassa eskarissa

-uimakoulu uimaopettajan johdolla

-luistelukoulu luisteluopettajan johdolla

-hiihtoa omien opettajien kanssa

-luistelua omien opettajien kanssa

-metsämörri seikkailuja 1 x /vko

-käytössä oppikirja

-jumppaa sisällä 1x/vko

-liikennekoulu liikennepuistossa

Lisäksi leikkiä, pelejä jne.

olen ollut tyytyväinen

Vierailija
13/38 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli "kouluvalmiuden ryhmätestaus", jonka veti suomenkielinen erityislastentarhan opettaja ja mukana ryhmän omat lastentarhanopettajat. Lupa "testiin" osallistumiseen pyydettiin kirjallisena etukäteen. Tulokset käytiin läpi vanhempien kanssa. Tämän mamman yllätti se, että testitulos oli ihan pisteinä näkyvissä, ei vain läpi/ei läpi -tyyliin, kuten olin ajatellut eskarijuttujen olevan.

Vierailija
14/38 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyneet uimassa, luistelemassa, hiihtämässä, kirjastossa ja tekevät tehtäviä. Muista toiminnasta en tarkemmin tiedä kun lapsi menee vasta ensi vuonna eskariin. Eskarilaiset siis samassa ryhmässä lapsen kanssa mutta tekevät omana ryhmänään tietyt asiat. Mutta aika tylsää, jos ei tehdä mitään

ei siihen eskaria tarvita.

Vierailija
15/38 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kivahan se on jos lasten kanssa siellä jotain puuhataan, mutta olen kyllä edellisen kanssa totaalisen samaa mieltä siitä, että turhaa täällä vingutaan; liikkukaa itse lastenne kanssa.

Ärsyttää muutenkin, että monet vanhemmat jotenkin kuvittelee, että eskari on jotain wauuu hienoa ja siellä lapsen kuuluisi oppia jo kaikkee. Hei, SE EI OLE VIELÄ KOULU EIKÄ OPPIVELVOLLISUUS. Se on päivähoitoa, jossa voidaan jo vähän katsoa jotain "tiedollisiakin" asioita. Itse en edes omien lasteni kanssa moista mahdollisuutta käyttäisi jos vaihtoehtona olis OMA KOTI! Ihan tarpeeksi ne ehtivät siellä koulussa sitten niitä asioita oppia. Ärsyttää myös monen päiväkotitädin asenne tuohon eskariin: "on se vaan juu tärkeää olla siellä paikalla". Paskat sanon minä, itse päiväkodin tätinä!

Vierailija
16/38 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain paljon paheksuvia kommentteja kun otin lapseni pois eskarista, koska tosiaan se oli vain päivähoitoa ja sille ei meillä ollut tarvetta.

Lapsi jatkoi soitinvalmennuksessa sekä aloitti baletin uutena harrastuksena. Sattuipa niin kivasti, että baletista löytyi vielä uusia ystäviä jotka ovat tulossa syksyllä samaan kouluun.

Sitä ennen vietetään rauhallista arkea ja nautitaan kiireettömistä aamuista ennen koulun alkua. Kotona piirrellään ja askarrellaan päivittäin ja tehdäämpä ihan oikeaa eskari kirjaakin, tosin vain kerran viikossa. Iltaisin käydään uimassa ja luistelemassa koko perheen voimin. Välillä kyläillä ja kutsutaan kavereita kylään tai käydään teatterissa tai konserteissa.

Vierailija
17/38 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuohan ovat asioita mitä vanhempien pitäisi tehdä lastensa kanssa

ei siihen eskaria tarvita.

Mutta eikö kukaan näe mitään hullunkurista siinä että lapset kököttävät 9 tuntia päivästä päiväkodissa tekemättä mitään, ja sitten sen parin tunnin aikana illalla juostaan tukka putkella harrastamassa?

Minusta olisi järkevämpää että lapsille olisi niitä harrasteita päivällä ja ilta voitaisiin pyhittää rauhalliselle yhdessäololle.

Vierailija
18/38 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. 4-5 lasta ja aikuinen kerrallaan.

Meillä kyllä muutenkin touhuavat tosi paljon, ovat käyneet hiihtämässä, luistelemassa, museoissa, näyttelyissä, teatterissa, karkkitehtaalla, paloasemalla... tanssivat (ihan tanssiopettajan johdolla) ja käyvät läpi myös kirjaimia ja numeroita. Ja ihan kunnallinen eskari on kyseessä.

Vierailija
19/38 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari aika on tuo aamupäivä ja silloin ryhmä toimii kahtena puolikkaana (5v ulkoilee ja eskareilla kirjatehtävät, porrastetusti 5v tulee sisään, niin eskarit ulos jne).

Uimakoulua ei täällä ole, mutta hiihtoa ja luistelua nyt kaksi kertaa viikossa, metsämörri, kaupparetki tmv kerran viikkoon, lauluhetki ja joskus joitain muuta. Minusta kouluvalmiuksiin kuuluu esim. tuo liikkumisen opettaminen (tehdään retki postiin, kauppaan tmv ja puhutaan, miten liikenteessä kuljetaan).

Olen oikein tyytväinen kunnalliseen päiväkotiimme.

Vierailija
20/38 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni ei ole itse eskarilainen.

Ryhmässä puolet on eskarilaisia. Eskarilaiset tekevät toisen lto:n kanssa omia hommiaan pari tuntia päivässä ja viisvuotiaat sitten omiaan, muuten toimivat yhdessä.

Hiihtämässä eivät vielä ole käyneet, luistelemassa muutaman kerran. Mutta ei tuo mikään ongelma ole, talvea on jäljellä ja itse käytämme lapsia luistelemassa ja hiihtämässä. Mielummin haluankin lapsen jotain muuta tekevän päiväkodissa.

Ovat tämän kauden aikana käyneet kolmessa museossa, laavulla paistamassa makkaraa, mustikoita poimimassa, elokuvissa, on ollut muutama taideprojekti, tänäänkin on lumiveistosnäyttely... jumppaa on kerran viikossa. Minusta siellä on paljon ohjelmaa.