Purkkiruokaa syöneiden äidit. Mulla olis kysymys!
Missä iässä lapsenne ovat siirtyneet itsetehtyyn ruokaan? Onko se maistunut heti?
Kommentit (21)
On kaikkiruokainen 10 v poika. Paitsi lehtisalaatti ei maistu. Mutta sisäelimet, äyriäset. lammas, juustot yms.
Purkkiruoalla aloitti, mutta hetikohta siihen rinnalle aloin laittaa itse tehtyä sapuskaa, kaikki on maistunut hienosti tähän päivään asti. Salaatista ja lantusta tosin ei diggaa. On nyt reilun vuoden ikäinen.
Purkkiruokaa on mennyt koko ajan pääsääntöisesti enemmän kuin mitään itsetehtyä, yksi ateria päivässä on samaa mitä itse syön, aamu- ja iltapuuron mikrotan ihan ite :D, mutta välipalat ja lounas on purkista. Välipalat tietty enemmän jogurtteja tms. kuin mitään bonaa tai pilttiä.
vieläkin 1v1kk syö purkkiruokaa pääsääntöisesti...kotiruoka kelpaa joskus, mutta ei yleensä. kai se on totuttelukysymys, meillä edetään pikkuhiljaa.
Aloin jatkaa purkkiruokia kotiruualla. Tosin vielä 3-vuotiaatkin ovat tykänneet välillä syödä varsinkin jauhelihaspagettia purkista. Yksi lapsista veteli sitä 5-vuotiaanakin kavereilta salaa.
vuoden ikäisenä alettiin maistelemaan kotiruokaa ja 1v6kk ei syöty enää purkkeja.
alkoi syödä muutakin, tai oli kait sillon tällön syöny, mutta enemmässä määrin. Parhaiten uppos ekana pottumuussi ja lohi yms. helposti syötävä. Ruuan karkeuden kanssa oli jonkun aikaa opettelemista.
On kuitenkin kaikkiruokainen nyt yli 2-vuotiaana, mm. katkaravut, homejuusto, feta, sipuli yms. on NAM NAM, vaikkei toki saa kuin maistaa joskus suolapitoisuuden takia...
56v syö edelleen purkkiruokaa, tonnikalaa ja nötköttiä. Pullosta juo kirkasta.
Mä oon nyt tuolle 5 kk pojalle keitellyt pääasiassa itse potut, porkkanat ja bataatit. Pari kertaa on syönyt niitä purkista, marjasoseita olen antanut jonkin verran valmiina. Teenkö siis turhaa työtä? Syökö kaikki valtakunnan muut perilliset purkkiruokaa? Me kyllä asutaan oikein kunnolla junttilassa etelä-pohjanmaalla, oisko se sitten syynä....perinpohjaset juntit kun vielä kasvattaa ite ne pottunsa ;)
Mutta sisäelimet, äyriäset. lammas, juustot yms
Et tee turhaa työtä jos motiivisi on esim. ruuan edullisuus. Mutta tietysti teet, jos motiivisi on se että haluat olla parempi äiti kuin muut.
Mä oon nyt tuolle 5 kk pojalle keitellyt pääasiassa itse potut, porkkanat ja bataatit. Pari kertaa on syönyt niitä purkista, marjasoseita olen antanut jonkin verran valmiina. Teenkö siis turhaa työtä? Syökö kaikki valtakunnan muut perilliset purkkiruokaa? Me kyllä asutaan oikein kunnolla junttilassa etelä-pohjanmaalla, oisko se sitten syynä....perinpohjaset juntit kun vielä kasvattaa ite ne pottunsa ;)
vajaa 3kk iästä alkaen. Porkkanaa, mustikkasoppaa.
Ihan samaa ruokaa kuin muu perhe.
syöttää purkkiruokaa kun kotona tehdyt soseet on paljon helpompia ja maukkaampia. Matkaeväänä toki on hyvä opettaa 1 purkkiruoka mikä maistuu.
Onko se niin kauhea vaiva kuorassa 1 peruna, ottaa vaikka pala kukkakaalta/parsakaalta sekaan ja laittaa vaan kattila liedelle? Muulle perheelle jos tekee ruokaa niin ottaa pienen osan lihaa ja keittää/hauduttaa uunissa samalla kuin muullekin porukalle. Mut juu, ymmärrän jos on käsissä reuma ja ei pysty kuoriin sitä perunaa tai porkkanaa.
On syöty molempia, pienempänä enemmän itsetehtyjä, ja jossain välissä, olisko 10 kk iässä lapsi alkoi kieltäytyä omista ruoista, niin syötin enemmän purkkiruokaa, sit 13kk iässä siirryttiin takas kotiruokaan, silloin lapsi tykkäskin taas kotiruoasta, kun alon tehdä vähän maustetumpia ruokia ja semmosia kastiketyyppisiä, että ovat notkeampia. 10 kk iässä tuntui ettei riisi tai muut kovat jutut menneet lapsen kurkusta alas ollenkaan, vaan jäi suusun niitä pyörittelemään.
syöttää purkkiruokaa kun kotona tehdyt soseet on paljon helpompia ja maukkaampia. Matkaeväänä toki on hyvä opettaa 1 purkkiruoka mikä maistuu. Onko se niin kauhea vaiva kuorassa 1 peruna, ottaa vaikka pala kukkakaalta/parsakaalta sekaan ja laittaa vaan kattila liedelle? Muulle perheelle jos tekee ruokaa niin ottaa pienen osan lihaa ja keittää/hauduttaa uunissa samalla kuin muullekin porukalle. Mut juu, ymmärrän jos on käsissä reuma ja ei pysty kuoriin sitä perunaa tai porkkanaa.
En minä ainakaan jaksa kaikille touhuta erikseen, kun hikisesti parivuotiaallekin tehtävä vähäsuolaista ja vähärasvaista erikseen, eikä kaikkea voi syöttää, mutta sentään riittää yleensä että ottaa ruokaa erikseen ennen maustamista. Jos pitäisi vielä vauvalle alkaa soseita vääntämään, niin nou vei... tämä laiska äippä luottaa siihen, että valmistajat tekevät ihan ok sapuskaa. Ja tutkimusten mukaan tekevätkin.
syöttää purkkiruokaa kun kotona tehdyt soseet on paljon helpompia ja maukkaampia. Matkaeväänä toki on hyvä opettaa 1 purkkiruoka mikä maistuu. Onko se niin kauhea vaiva kuorassa 1 peruna, ottaa vaikka pala kukkakaalta/parsakaalta sekaan ja laittaa vaan kattila liedelle? Muulle perheelle jos tekee ruokaa niin ottaa pienen osan lihaa ja keittää/hauduttaa uunissa samalla kuin muullekin porukalle. Mut juu, ymmärrän jos on käsissä reuma ja ei pysty kuoriin sitä perunaa tai porkkanaa.
En minä ainakaan jaksa kaikille touhuta erikseen, kun hikisesti parivuotiaallekin tehtävä vähäsuolaista ja vähärasvaista erikseen, eikä kaikkea voi syöttää, mutta sentään riittää yleensä että ottaa ruokaa erikseen ennen maustamista. Jos pitäisi vielä vauvalle alkaa soseita vääntämään, niin nou vei... tämä laiska äippä luottaa siihen, että valmistajat tekevät ihan ok sapuskaa. Ja tutkimusten mukaan tekevätkin.
tehdä samaa ruokaa vauvalle ja sille parivuotiaalle. Vauvan annokseen vaan alkuun kasviksia ja lisäät lihoja tottumuksen mukaan. Ei ruoan tarvitse olla mikään stressin aihe äideille eikä lapsille. Minä ikäinen sulla olikaan se pienin?
Ei ole tarkoitus esittää parempaa äitiä...mulla on vaan isommat lapset jo murkkuikäisiä, silloin -90 luvun puolen välin paikkeilla ei ollut purkkiruokia ihan tässä mittakaavassa mitä nyt. Eli en oikein ole edes tottunut niitä käyttämään, ja on mun mielestä ihan helppoa ottaa ne pienen perunat sieltä kattilasta esim. keitosta erilleen, ennen kuin maustaa keitokset muulle perheelle. Eikä siinä kauheaa työtä ole kun sen yhden bataatin ja porkkanan vaikka kuorii ja kiehauttaa, mulla kun ei tosiaan muita pieniä ole :) Ja se on vaan niin ihanaa hoitaa tuota pientä pitkän tauon jälkeen, mä olen sellanen parjattu "mummuäiti" :D
Et tee turhaa työtä jos motiivisi on esim. ruuan edullisuus. Mutta tietysti teet, jos motiivisi on se että haluat olla parempi äiti kuin muut.
Miksi syöttää purkkiruokaa kun kotona tehdyt soseet on paljon helpompia ja maukkaampia. Matkaeväänä toki on hyvä opettaa 1 purkkiruoka mikä maistuu. Onko se niin kauhea vaiva kuorassa 1 peruna, ottaa vaikka pala kukkakaalta/parsakaalta sekaan ja laittaa vaan kattila liedelle? Muulle perheelle jos tekee ruokaa niin ottaa pienen osan lihaa ja keittää/hauduttaa uunissa samalla kuin muullekin porukalle. Mut juu, ymmärrän jos on käsissä reuma ja ei pysty kuoriin sitä perunaa tai porkkanaa.
Kun meillä ei arkisin tehdä ruokaa. Ja toisekseen kun lapsi vielä yli 2-vuotiaanakin söi kerralla 0,25dl ruokaa kerralla.
Alussa keitin pottuja yms. ja lisäsin maitoa et tulis hienojakoisempaa. Tostesin sit etten todellakaan aio hukata aikaa keittiössä huhkimiseen kun pieni ei usein edes avannut suutaan ruuallle tai sit hieman isompana söi teelusikallisen tai pari.
2dl purkista söi siis ihan oikeasti 4 kertaa.
Välipaloja ei koskaan saanut tai kaivannut.
purkkiruoka kelpasi aina 4-5 vuotiaaksi asti kotona päiväkodin jälkeen arkisin.
Toki sai jo 1-vuotiaasta asti myös ihan kotiruokaa.
Meillä purkkiruokaa on syöty vielä silloin tällöin jopa 7-vuotiaanankin.
kuopus eli enimmäkseen purkkiruuilla vuoden ikään. Toki, jos ruuaksi sattui muulla perheellä olemaan vaikka perunaa ja kalaa, niin samaa söi vauvakin. Esikoiselle jaksoin vääntää ite kaikki sapuskat, kuopukselle en. Purkkiruoka on vaan niin helppo, ja esim. kala on niin kallista että purkkiruokana on edullisempaa.
Ja joo, siihen perunan kuorimiseen ja parsakaalin palottelemiseen menee turhan paljon aikaa, jos pulkkamäkiaamupäivän jälkeen tullaan kotiin viittä vaille ruoka-aika, purkki vaan kaapista ja mikroon!
Mikähän synti tää purkkiruokien antaminen on?
JA VASTAUS KYSYMYKSEEN
Kuopus aloitti vuoden iässä syömään ihan sitä samaa kuin me muutkin, eli vanhemmat ja 3-vuotias. En tee erikseen lasten ruokaa, ellei meillä aikuisilla satu olemaan vaikka jotain texmexiä tai vaikka tilatut pizzat. Ei siitä ruuasta tartte tehdä aikuisillekaan arkena niin suolasta ja rasvasta ettei sitä samaa lapset vois syödä.
vuoden ikäisenä alkoi vetää samoja soosseja kuin minäkin.