Mitä suolaista kahvipöytään ainaisen piirakan tilalle?
Olen huono keksimään suolaisia juttuja ja yleensä tarjoankin kinkku-, broileri-, tms piirakaa. Kaupan pakaste coctail-piirakat ovat myös usein listalla.
Muita ideoita?
Kommentit (26)
on joskus ollut itse tehtyjä pasteijoita tai muita "annoskokoisia" suolaisia. Ohjeita löytyy mm. muffinivuoissa tehtäviin, niistä tulee lisäksi söpön näköisiä.
Vaasan Pehmopaloja (kaura tai peruna, molemmat hyviä) voidellaan normaalisti, väliin salaatinlehti, kinkkua, cheddar-juustoa ja maustekurkkua. Voi laittaa puoliksi tai tarjota kokonaisina nälkäisille.
En nyt ihan juhlapöydässä tarjoaisi, mutta normaalikaffella ovat huvenneet alta aikayksikön.
Munakasrulla: 5-6 kananmunaa, 1rkl jauhoja. Vatkataan, paistetaan uunissa pellillä ohuena läpyskänä paperin päällä (175 astetta ihan muutama minuutti, vahdi ettei pala) ja sit uunista ulos, täytettä sisään (kananmuna täytteeseen jotta se hyytyy) sit rullataan ja uudestaan uuniin kunnes täyte on hyytynyt. Päälle juustoraastetta. Mun lempparitäyte on: 1prk creme fraichea, paistettuja kanasuikaleita, pieninä paloina jotain vihreää vihannesta (purjo tai parsakaali valmiiksi kypsennettynä), currya maun mukaan ja se yksi kananmuna.
Cocktail-paloina esim. patonkisiivuja tai muita pieniä leipäsiivuja joiden päälle tahnaa (creme fraiche + lämminsavulohitahna tai vaikka creme fraiche+paistettu-sipuli-pekoni-sieni) ja sit vielä koristeeksi joku sitruunaviipale, katkarapu, paahtopaistisiivu tai tomaatti tms (sen mukaan mikä sopii täytteisiin)
Salaattejakin voi tietty laittaa. Esim. meloni-aurajuustosalaatti tai kanacaesar voisi olla ruokaisia vaihtoehtoja.
Cocktail-karjalanpiirakat (tai ihan normaalikokoiset) on aivan ihania, ja helppo tarjota uunituoreena. Lisukkeeksi sitten munavoita, kurkku- ja tomaattisiivuja yms.
joko pitsaa kahtaa eri versiota, lihapiirakkaa tai pieniä valmiita voileipiä/hapankorppuja. Pitsan ja lihapiirakan kaveriksi sopii sitten salaatti kyllä hyvin.
Voileipäkakku kaikessa laastsiisoneissaan on kyllä hyvää edelleen.
Rieskarullat: ohuen neliönmallisen rieskan sisään jotain tahnamaista täytettä + maun mukaan juustoa, kinkkua, salaattia, tomaattia, jne. Voi vaikka leikellä pätkiksi ja tarjota silleen pystyssä nätteinä rullina
Kotitekoiset pasteijat on myös ihania jos jaksaa leipoa. Vaikka jotain lohi-sipuli-riisitäytettä tai pesto-muna-riisitäytettä niin tulee vaihtelua iänikuiselle lihapasteijalle.
Jos tykkää, niin varsin eri tyyppisen tarjottavan (gluteenittoman) saa sillä että kokoaa herkulliset voileivät riisikakkujen päälle. Näiden täytteissä voi toki käyttää mielikuvitusta.
Croisantit...
Focaccia (focaccian voi leipoa itse ja siihen sitten reilusti täytettä niin on tosi ruokaisa. Esim. oliivit, fetakuutiot, kirsikkatomaatin puolikkaat on hyviä täytteitä focaccian päälle). Reseptejä löytyy googlella kyllä.
Minipizzat joko pizzataikinalla tai leivän päälle.
Olin ihan unohtanu voileipäkakun. Sehän kruunaa kahvipöydän. Hyvä 7!
viimeksi lämminsavulohirullan. Oli helppo tehdä ja tykätty.
Seuraavaksi teen varmaan samalla ohjeella, paitsi laitan savuporoa lohen tilalle tai jotain saunapalvikinkkua/kalkkunaa.
tätini tekee aina kunnon voileipiä, koristelee eri tavalla, ja mun mielestä nämä on niin paljon paremmat kun piirakat tai varsinkin voileipäkakut, joita inhoan.
Voileipäkakkujakin on helppotekoisia. Esim. tämä Kinuskikissan voileipäkakku, joka on vielä älyttömän hyvääkin: http://www.kinuskikissa.fi/kevyt-kalkkunavoileipakakku/?sliderpage=1&re…
tehdyt täytetyt patongit tyyliin Sub ovat aina olleet menestys. Eli tuoreita patonkeja, paljon kasviksia, punasipulia ja jotain lihaa ja juustoa mieltymysten mukaan:) Kastikkeet eli jotain maustettua majoneesipohjaista kastiketta ja esim. balsamicoa kruunaavat täytetyt patongit.
Voileipäkakkua ainakin voisin ajatella. Sellaista en ole koskaan tehnytkään.
-ap
briosseja ja jotakin ruokaisaa salaattia, esim. Nizzan salaatti tai uunissa käynyt vuohenjuusto-tomaatti-salaatti.
Tuulihatut on ihan tyylikäs vaihtoehto suolaisella täytteellä.
Googlaa ap canape recipes, niin löydät vaikka mitä vaihtoehtoja. Canape on pieni suolainen suupala.
Paistetaan jauhelihaa, sipuli ja paprikaa. Sekaan mausteet, ranskankermapurkki sekä juustoraastetta.
Iso voitaikinalevy kaulitaan ja täyte levitetään sille. Sen jälkeen komeus rullataan ja leikataan siivuiksi. Kierteet voidellaan ja päälle vielä vähän juustoraastetta. Paistetaan uunissa.
Tein näitä viimeksi sukusynttäreille 70 kpl ja yhtään ei jäänyt.
briosseja ja jotakin ruokaisaa salaattia, esim. Nizzan salaatti tai uunissa käynyt vuohenjuusto-tomaatti-salaatti.
Ihan uteliaisuudesta kysyn, en yritä ärsyttää. Minä olen aina jättänyt salaatti-tyyppiset jutut väliin, koska mielestäni ne eivät sovi kahvipöytään. Sitten pitäisi olla tarjolla ensin jotain muuta juomaa, ja sitten kahvit erikseen. Sitten ollaankin jo lähellä oikean aterian tarjoamista :-)
Ihan uteliaisuudesta kysyn, en yritä ärsyttää. Minä olen aina jättänyt salaatti-tyyppiset jutut väliin, koska mielestäni ne eivät sovi kahvipöytään. Sitten pitäisi olla tarjolla ensin jotain muuta juomaa, ja sitten kahvit erikseen. Sitten ollaankin jo lähellä oikean aterian tarjoamista :-)
Ja itse haen ideoita nimenomaan makeiden tarjottavien kanssa kahvipöytään.
-ap
Eli siis tuoretta leipää, vaikka joku maalaisleipä, juustoa ja kinkkua ja vihanneksia. Niistä voi sit koota mieluisan voileivän.
ja niiden päälle jokin suolainen täyte. Ohjeita löytyy pilvin pimein netistä. Tosi helppoja ja maukkaita.