Kuka maksaisi uudet turvaistuimet kolari tilanteen jälkeen??
Ihan kuvitteellinen tilanne.
Eli kuvitellaan että autossa on kaksi lasta istuimissa ja yksi aikuinen. Auto pysähtyy vaikka valoihin ja joku ajaa sanotaan vaikka 40km/h persuksiin.
Kuka maksaa uudet istuimet lapsille?
Korvaako oman auton vakuutus istuimet vaiko sen joka ajoi perään? Vai pitääkö ne pulittaa omasta pussista.
Tässä aloin vaan miettimään kun oli läheltä piti-tilanne aiemmin päivällä.
Kommentit (7)
Mun järjenjuoksun mukaan pitäis mutta tuttu kun joutui kolariin ja takakontista meni jotkut poppivehkeet mäsäksi niin vakuutus ei kattanut. Siksi asiaa tässä pohdin
ap
:O vai miksi pitää korvata
istuin jossa ei välttämättä näy vikaa on TURVALLISUUSRISKI!!!!! Kolaroitu istuin on käyttökelvoton.
Ei tuossa ole mun mielestä mitään epäselvää.
Mun järjenjuoksun mukaan pitäis mutta tuttu kun joutui kolariin ja takakontista meni jotkut poppivehkeet mäsäksi niin vakuutus ei kattanut. Siksi asiaa tässä pohdin
ap
Kyllä se vastapuolen liikennevakuutus korvaa ne istuimet. Mutta ei siis automaattisesti uusia, vaan käyvän arvon mukaan eli esim istuinten ikä vaikuttaa korvaussummaan.
Ja pitäisi sen liikennevakuutuksen kyllä korvata ne poppivehkeetkin... Onkohan niissä ollut ennemminkin kyse siitä, että poppivehkeet on omistajan mielestä olleet arvokkaammat kuin vakuutustarkastajan eli ei ole saanut mieleistään korvausta ja siksi hänestä tuntuu, että vakuutus ei niitä korvannut...?
Ja istuimet on vaihdettava samasta syystä, kuin kypärä on vaihdettava jos se kolahtaa jonnekin: rakenteisiin on voinut jäädä näkymätön jännite /murtuma, jolloin uuden kolarin sattuessa istuin ei välttämättä suojaakaan enää niin kuin pitäisi.
:O
vai miksi pitää korvata