Mikähän meidän tyttöä vaivaa (kärsii pitkittynyneestä yskästä)?
11v. tyttö, jolla ollut jo toista vuotta pitkittynyt yskä.
Alkuun aikalailla oli ajoittaista eli oli jaksoja ettei yskinyt.
Nyt on käyty parilla lääkärillä ja molemmat ovat aivan ymmällään. Toinen ei teetä mitään verikokeita vaan eri lääkityksiä kokeiluttanut ja toinen kyllä laittaa meidät eteenpäin, muttei hänkään teettänyt muuta kuin pef testauksen.
Lapsi on siis kokeillut 2viikon zyrtec-kuurin, pef-mittaukset, eivätkä astmalääkekokeilut viittaa astmaan. (singulair, buventol, flixotide).
Oli jonkinaikaa yskimättä kun oli kaverilla yötä ja sen jälkeen vaihtoi eri huoneeseen ja eri petivaatteille nukkumaan, mutta taas yskii.
Mietin refluksiakin; tyttö sanoi, että on pariin kertaan tuntunut, että ruoka nousee ylös, jotkut maitotuotteet yms aiheuttaa limaisuutta, kurkku joskus ollut hieman nielemisarka (aikoja sitten pariin otteeseen), rinnanalla tuntemuksia ollut. Hengitys haisee omasta mielestään pahalta ja voimakkaat tuoksut ärsyttää. Ei yski öisin, pahinta aamuisin, mutta yskii toki päivälläkin.
Huoh, taitaa olla aika siirtyä yksityiselle sektorille tämän tytön kanssa.
Ihmetyttää kovasti ettei verikokeitakaan oteta.
Kommentit (52)
Ainoa, mikä minulle tulee mieleen on keuhkoklamydia, se kannattaa sulkea verikokeella pois.
Mutta refluksi on tosiaan aika varteenotettava vaihtoehto. Yskiikö tyttäresi nimenomaan öisin, makuuasennossa? Silloinhan se mahaportti eniten löystyy.
Kannattaa tosiaan jo vähän investoida ja mennä erikoislääkärille.
Tuosta astmasta sen verran, että itselläni - nyt 44v. - alkoi astma samaan tapaan epämääräisellä yskällä parisen vuotta sitten. Kokeiltiin kaikki konstit, mutta pef-mittauksessa ei tullut isoa heittoa normaaliin (oletan, että lapsellasi on tehty aamu-ilta-viikkoseuranta eli niin, että aamuin illoin mitataan pef-mittarilla ensin ilman lääkitystä, sitten Flixotide-lääkkeen oton jälkeen sama ja verrataan uloshengitysarvoja).
No, työpaikkalääkäri ei uskonut astmaan, mutta antoi lähetteen keuhkolääkärille. Ja hän sanoi, että astmaattisessa yskässä pef-erot voivat olla pieniäkin ja silti potilas hyötyy astmalääkityksestä. Ja niin kyllä olen hyötynytkin, yskä on pysynyt poissa lievällä astmalääkityksellä.
ELI astma VOI olla lievääkin.
Pef-mittauksen jälkeen on ollut flixotide kuurilla, josta ei siis minkäänlaista apua.
Ja kyllä noita verikokeita ajattelin juuri sen vuoksi, että sieltä poissuljetaan esim. mykoplasma.
Tytöllä ei ole hengityksen ahtautumista, vinkumista, sekä aina kun on kuunneltu (kovassa flunssassakin) keuhkoja, niin niistä ei ole kuultu mitään erikoista eli ovat olleet puhtaat.
Ainoa, mikä minulle tulee mieleen on keuhkoklamydia, se kannattaa sulkea verikokeella pois.
Mutta refluksi on tosiaan aika varteenotettava vaihtoehto. Yskiikö tyttäresi nimenomaan öisin, makuuasennossa? Silloinhan se mahaportti eniten löystyy.
Kannattaa tosiaan jo vähän investoida ja mennä erikoislääkärille.
Tuosta astmasta sen verran, että itselläni - nyt 44v. - alkoi astma samaan tapaan epämääräisellä yskällä parisen vuotta sitten. Kokeiltiin kaikki konstit, mutta pef-mittauksessa ei tullut isoa heittoa normaaliin (oletan, että lapsellasi on tehty aamu-ilta-viikkoseuranta eli niin, että aamuin illoin mitataan pef-mittarilla ensin ilman lääkitystä, sitten Flixotide-lääkkeen oton jälkeen sama ja verrataan uloshengitysarvoja).
No, työpaikkalääkäri ei uskonut astmaan, mutta antoi lähetteen keuhkolääkärille. Ja hän sanoi, että astmaattisessa yskässä pef-erot voivat olla pieniäkin ja silti potilas hyötyy astmalääkityksestä. Ja niin kyllä olen hyötynytkin, yskä on pysynyt poissa lievällä astmalääkityksellä.
ELI astma VOI olla lievääkin.
Eli ymmärsinkö oikein, että jos oli pef-mittauksen jälkeen Flixotide-kuurilla, mittauksessa OLI viitteitä astmasta? Millainen mittaus oli ja löytyikö viitteitä vai ei?
Flixotide ei kaikilla tehoa, minulla tehoaa. Mutta mullakin se on kolmas vaihtoehto, kaksi ekaksi kokeiltua eivät toimineet minulla. Joten lievässäkin astmassa voidaan joutua etsimään oikeaa lääkettä.
Keuhkolääkäriä suosittelisin vieläkin.
-3-
Vie nyt ihmeessä yksityiselle tutkimuksiin. Miksi annat lapsen kärsiä vain säästääksesi.
Jos keuhkot aina puhtaat, vaikuttaisi enemmän mahasta kumpuavan tuo vika. Vie nyt ihmeessä yksityiselle tutkimuksiin. Miksi annat lapsen kärsiä vain säästääksesi.
Ei ole minullakaan kuulunut.
-3-
Oletteko kokeilleet sellaista? Entä onko pakkaset vaikuttaneet yskimiseen?
Meillä vähän sama tilanne, nyt onneksi on vähän helpottanut lapsen yskiminen.
ja muutenkin huono ilmanvaihto.
Toinen tyttö joka nukkuu samassa huoneessa, niin yskii toki hänkin joskus, mutta ei mielestäni ole pitkittynyttä.
Tosin kaikkihan erilailla reagoi.
Kirjoitin alkuperäisessä tekstissä siitä kuin oli yskiminen hetken pois kun oli kaverilla, mutta tuo teksti taas tullut hieman liian hitaalla ajatuksen juoksulla ja nopeilla sormilla ja siitä saa nyt käsityksen, että oli yskimättä vain kaverin luona.
Lapsi siis siirrettiin toiseen huoneeseen nukkumaan ja eri petivaatteille tuolta kaverin tulon jälkeen. Yskä pysyi poissa hiukan yli viikon ehkä. Onko näillä asioilla yhteyttä vai pelkkää sattumaa niin sitä en tiedä.
Oletteko kokeilleet sellaista? Entä onko pakkaset vaikuttaneet yskimiseen?
Meillä vähän sama tilanne, nyt onneksi on vähän helpottanut lapsen yskiminen.
Hanki uusi pallokuitutyyny. Jos höyhentyyny tai joku muu luonnonmateriaali niin voi aiheuttaa allergiaa.
Hanki uusi pallokuitutyyny. Jos höyhentyyny tai joku muu luonnonmateriaali niin voi aiheuttaa allergiaa.
pistin jokin aika sitten kasan vanhempia tyynyjä menemään kun olivat menneet aika vanukkeiksi vaikkeivat mitenkään tuhottoman vanhoja olleetkaan (ehkä vuosi-kaks)
Osaisko joku kertoa mistä voisin ostaa tuollaisen pallokuitutyynyn? Vai onko ne ihan niitä juuri tavallisia halpoja jokamarketin tyynyjä?
Anteeksi kun tyhmänä kysyn kun en tiedä:(
oli vuosi sitten useita kuukausia kestänyt yskä, ei onneksi vuosia kuitenkaan niinkuin teillä. Ei löytynyt keuhkoista eikä poskionteloista mitään, mutta sain kuitenkin antibioottikuurin- yskä loppui siihen.
Eli ihmettelen, jos antibioottihoitoa ei ole ollenkaan kokeiltu, kun yskä jatkunut noinkin kauan.
Tämä yskiminen on tosiaan ollut suurimman osan tuosta parista vuodesta vaihtelevaa, mutta nyt mielestäni jatkuvampaa viimeisimpien kuukausien aikana. Kouluterveyden hoitajan ja lääkärin kanssa toki asiasta keskusteltu jo useammin, mutta kun en ole alan ammattilainen, niin aina olen uskonut, että jos se siitä tällä ja tällä tropilla.
Lääkärissä ON JUOSTU!
Ja varmasti arvaat, että minua todella harmittaa etten ole vielä paremmin pitänyt puoliani tässä asiassa.
Vie nyt ihmeessä yksityiselle tutkimuksiin. Miksi annat lapsen kärsiä vain säästääksesi.
Eli ymmärsinkö oikein, että jos oli pef-mittauksen jälkeen Flixotide-kuurilla, mittauksessa OLI viitteitä astmasta? Millainen mittaus oli ja löytyikö viitteitä vai ei?
Flixotide ei kaikilla tehoa, minulla tehoaa. Mutta mullakin se on kolmas vaihtoehto, kaksi ekaksi kokeiltua eivät toimineet minulla. Joten lievässäkin astmassa voidaan joutua etsimään oikeaa lääkettä.
Keuhkolääkäriä suosittelisin vieläkin.
-3-
En tietenkään anna kärsiä. Eniten minua äitinä haittaa tytön yskiminen meidän perheessämme...
Ja ennen kuin kukaan tähän ehtii viisastelemaan ja hiuksia halkomaan, niin jäi pari sanaa kirjoittamatta.
Eli En tietenkään anna kärsiä saati yritä säästää lapsen kustannuksella.
Lasta itseään asia ei ole juurikaan haitannut, mitä nyt sitten viimeaikoina on alkanut itsekin seuraamaan yskimistään ja näitä muita vaivoja alkanut lisäksi tulemaan: ruoannousu jne.
Voi olla etten ole ymmärrettävästi tuonut asiaani esille, mutta pääpointti aloituksessanihan oli se, että MIKÄHÄN TÄTÄ LASTA VOISI VAIVATA eikä se, että minua aletaan täällä arvostella.
Jokaisen pienenkin ja mitättömimmän vaivan olen yrittänyt kuvata ihan siksi, että jos sattuisi löytymään ihminen, joka osaisi arvella mikä olisi seuraava etappi tässä metsästyksesä.
Tiedän, että diagnoosit ovat lääkärien tehtävä, mutta onhan se eriasia viedä lapsi keuhkolääkärille kuin jollekin muun alan asiantuntijalle.
En tietenkään anna kärsiä. Eniten minua äitinä haittaa tytön yskiminen meidän perheessämme... Ja ennen kuin kukaan tähän ehtii viisastelemaan ja hiuksia halkomaan, niin jäi pari sanaa kirjoittamatta. Eli En tietenkään anna kärsiä saati yritä säästää lapsen kustannuksella. Lasta itseään asia ei ole juurikaan haitannut, mitä nyt sitten viimeaikoina on alkanut itsekin seuraamaan yskimistään ja näitä muita vaivoja alkanut lisäksi tulemaan: ruoannousu jne. Voi olla etten ole ymmärrettävästi tuonut asiaani esille, mutta pääpointti aloituksessanihan oli se, että MIKÄHÄN TÄTÄ LASTA VOISI VAIVATA eikä se, että minua aletaan täällä arvostella. Jokaisen pienenkin ja mitättömimmän vaivan olen yrittänyt kuvata ihan siksi, että jos sattuisi löytymään ihminen, joka osaisi arvella mikä olisi seuraava etappi tässä metsästyksesä. Tiedän, että diagnoosit ovat lääkärien tehtävä, mutta onhan se eriasia viedä lapsi keuhkolääkärille kuin jollekin muun alan asiantuntijalle.
Aika kirjavia ovat nimittäin yleislääkärien taidot ja testit.
Ja hei, ymmärsin ainakin oikein hyvin, mitä kyselet. Kun nykyään pitäisi potilaan itsensä jo tietää, mitä vaatii ja haluaa, koska arvauskeskuksen yleislääkärit jakavat TODELLA kitsaasti lähetteitä erityislääkäreille.
Ja tosiaan onhan se nyt eri asia, meneekö keuhkolääkärille vai esim. ruuansulatuselimistöön perhetyneelle lastenlääkärille...
-3-
Viikko ilman avaavaa lääkettä (buventol) ja viikko sen kanssa. Ei tuonut muutosta parempaan, ei puhalluksissa saati yskimiseen.
Vaikkei näissä kokeissa mitään ongelmaa, niin silti otettiin muutaman viikon kokeilu flixotideä, ei mitään apua.
Ihmetyttää ettei mitään verikokeita ole edes viitsitty otattaa. Antaahan nekin sentään jotain pohjaa asiaan.
Sisäilmamittauksia meille ollaan tulossa tekemään kotiin myöskin lähiaikoina.
Oma ajatus seuraavasta etapista on allergiakokeet; pölypunkki, maito sekä sitrushedelmät ainakin.
Meidän suku aika allergista porukkaa. Itsekkin sekä poikamme atoopikko. Astmaa ei lähisuvussa.
Viikko ilman avaavaa lääkettä (buventol) ja viikko sen kanssa. Ei tuonut muutosta parempaan, ei puhalluksissa saati yskimiseen.
Vaikkei näissä kokeissa mitään ongelmaa, niin silti otettiin muutaman viikon kokeilu flixotideä, ei mitään apua.Ihmetyttää ettei mitään verikokeita ole edes viitsitty otattaa. Antaahan nekin sentään jotain pohjaa asiaan.
Sisäilmamittauksia meille ollaan tulossa tekemään kotiin myöskin lähiaikoina.
Oma ajatus seuraavasta etapista on allergiakokeet; pölypunkki, maito sekä sitrushedelmät ainakin.
Meidän suku aika allergista porukkaa. Itsekkin sekä poikamme atoopikko. Astmaa ei lähisuvussa.
Idea siinä viikkoseurannassa olisi kyllä, että ensin mitataan 1-2 vk aamu- ja iltapuhallukset ilman lääkettä. Sen jälkeen 1-2 viikkoa (mieluiten 2) niin, että aamulla puhalletaan ensin ilman lääkettä ja sitten otetaan lääkitys ja puhalletaan tietyn ajan kuluttua uudelleen (kun lääke on ehtinyt avata keuhkoputket).
Jos siinä vaan verrataan kahden eri viikon tuloksia, lievät erot jäävät helposti huomaamatta. Päivissä on eroja, monestakin syystä.
Allergia saattaa ilman muuta aiheuttaa yskäisyyttä. Vaikuttaako yhtään, jos lapsesi ottaa allergialääkettä? Sitä (Zyrtec tms) voisi varmaan kokeilla hetikin.
Toivottavasti keksitte syyn tuolle, rassaa varmasti arpoa sairautta!
-3-
juuri noinhan tuo pef-testaus meillä tehtiinkin kuten esitit. Minä vain kirjoitin asian paljon pelkistetymmin.
Zyrtec ei tuonut ainakaan pysyvää/merkittävää muutosta, mutta ajattelin vielä kokeilla eri tyyppistä antihistamiinia lääkärille pääsyä odotellessa.
Rassaavaa tämä tosiaan on, mutta jospa tästä selvittäisiin.
Onneksi ei nyt ole kuitenkaan tämän vakavampaa ja sairaalahoitoa vaativaa, joten pientä monien muiden äitien murheisiin.
juuri noinhan tuo pef-testaus meillä tehtiinkin kuten esitit. Minä vain kirjoitin asian paljon pelkistetymmin. Zyrtec ei tuonut ainakaan pysyvää/merkittävää muutosta, mutta ajattelin vielä kokeilla eri tyyppistä antihistamiinia lääkärille pääsyä odotellessa. Rassaavaa tämä tosiaan on, mutta jospa tästä selvittäisiin. Onneksi ei nyt ole kuitenkaan tämän vakavampaa ja sairaalahoitoa vaativaa, joten pientä monien muiden äitien murheisiin.
Jos zyrtec ei yksin auta, se silti voi olla allergiaa. Mulla kokeiltiin esim. zyrtecin ja lievän astmalääkityksen yhdistelmää, sitä voi joutua ottamaan kuurina allergia-aikaan/altistuksen aikaan.
-3-
että tyttö on ollut aina todella hoikka.