Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pilvellä psykoosiin

Vierailija
06.02.2011 |

Viikolla tuli Teemalta dokumentti, josta näin vain alkusanat, katsoiko joku tarkemmin?

Siinä oli mm. tutkimustulos siitä, että mitä enemmän kannabista on käytttänyt 18-vuotiaana, sitä todennäköisempi riski on seuraavan 15v:n aikana sairastua psykoosiin ja skitsofreniaan. Lukema oli ainakin 6-kertainen.

Pitää paikkansa ainakin niiden tittavien kohdalla, jotka muistan tuosta iästä hehkuttamassa "luonnotuotteen viihdekäyttöä". Kaikki ovat sairastuneet myöhemmin.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli mielenkiintoista lukea tutkimusta psykoosin esiintyvyyden jakaumasta suomessa. Tutkimuksessa todettiin todennäköisyyden sairastua olevan moninkertainen pohjoisessa asuvilla kuin esim. pääkaupunkiseudulla. Pössyttely taas on yleisempää etelä-suomessa..

Itse olen psykoosin sairastanut 24 -vuotiaana. Iski yllättäen, ilman minkäänlaisia aikaisempia psyykkisiä oireita. Psykoosi johti noepasti pakkohoitoon pariksi viikoksi, jonka jälkeen parantunut täysin.

Olen poltellut joskus teininä kokeilu mielessä, mutta en vuosiin ennen sairastumista. Mutta en polta jatkossakaan koska olen altis uudelle sairastumiselle.

Vierailija
2/49 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi en voi sietää näitä pössyttely on vaaratonta -ketjuja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä tuntemani ihmiset sairastuivat 30-35 -vuotiaaksi mennessä ja heillä on ollut myös lasten huostaanotot arkea.

Vierailija
4/49 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jo kuollut tähän ikään mennessä.

Ikää minulla 51v.

Vierailija
5/49 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se poikkeus joka vahvistaa säännön, omien silloisten tuttavieni kanssa.

Vierailija
6/49 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sairastanut edes masennuksia elämäsi varrella? Minä en keksi yhtään ihmistä, jolla elämä menisi enää "normaalisti" niistä, jotka silloin 80-luvulla polttelivat. Osa on tosiaan kuollut, joku saanut lapsensa takaisin, mutta kukaan ei taida olla enää työelämässäkään. ap

Vierailija
7/49 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. vuoden ajan lähes päivittäin.

Ne kehen nyt edelleen pidän yhteyttä, ovat päässeet kaikenlaisesta tyhmäilystä eroon ja elämä on mallillaan.

En ole sairastanut masennuksia ym. mielenterveysongelmia. Töissä olen käynyt koko ajan, ja lapsi syntyi vasta tuon hullun vaiheen jälkeen.

Mutta en kyllä siis mitenkään puollusta mitään päihteiden käyttöä.

Vierailija
8/49 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin on kyllä masennuslääkityksellä, mutta muuten elämä sujuu nykyään hyvin.

Mutta muutama on vielä hengissä, mutta ei todellakaan työelämässä. Viinakin maistuu. Osalla rikollinen tausta kun rahaa pitää saada aineisiin. Ja porttiteoria on pitänyt paikkaansa eli on siirrytty vahvempiin aineisiin.

Ja tosiaan syksyllä taas kuoli nuorimies, jonka muistan 80-luvulla tyrkyttäneet piippua minullekin, että se on vain viihdekäyttöä.

4

Oletko sairastanut edes masennuksia elämäsi varrella? Minä en keksi yhtään ihmistä, jolla elämä menisi enää "normaalisti" niistä, jotka silloin 80-luvulla polttelivat. Osa on tosiaan kuollut, joku saanut lapsensa takaisin, mutta kukaan ei taida olla enää työelämässäkään. ap

Vierailija
9/49 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai onko tuo aika lähellä? Tuntemani (varsinkin naiset) nimittäin sairastuivat vähän yli 30-vuotiaina.

Vierailija
10/49 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

YRITTÄMÄLLÄ OLLA SOSSUN ASIAKAS!

T. Itsekokenut ja -oppinut

Vierailija
11/49 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai onko tuo aika lähellä? Tuntemani (varsinkin naiset) nimittäin sairastuivat vähän yli 30-vuotiaina.

ja olen yli kolmekymmentä nyt:) Mutta ehkäpä tässä sairastun pian, niin en ole enää poikkeus.

Sen verran on sattunut tässä matkan varrella myös kaikenlaista mikä voisi suistaa kovemmankin ihmisen masennukseen, joten ihan herkästi en sellaiseen kohdallani usko.

Vierailija
12/49 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että monille kohtalo on kirjoitettu toisin nuoruuden pelleilyjen takia!

Vierailija
13/49 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huostaanotot, psyykkiset ongelmat, työttömyys ja rikollisuus johtuvat yksiselitteisesti pössyttelystä. Ennemminkin uskon, että nuo tyypit ovat olleet sitä sorttia, että ovat aina hakeutuneet vaikeuksiin. Eli jos eivät olisi poltelleet, todennäköisesti olisivat käyttäneet muita päihteitä ja lopputulos sama.

Minun tuntemani satunnaispössyttelijät kaikki pärjäävät elämässään hyvin. Mutta tiedän (en tunne) kyllä muutaman tyypin, jotka ovat työttömiä, polttelevat päivittäin ja elämä melko huonossa jamassa. En tiedä missä roolissa huumausaineet ovat tuossa, uskon ennemminkin syy-seuraussuhteeseen.

Vierailija
14/49 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä syistä ja seurauksista jatkossa sanottiin, mutta varmasti siinä on otettu huomioon onko korrelaatio yhtä kuin kausaatio. Eli johtuuko sairastuminen nimenomaan kannabiksesta vai ovatko tekijät ylipäätään sosiaalisia tai vaikka psyykkisiä jo alunperin.

Ehkä ohjelma on katottavissa jossakin ja siitä selviää myös tuoreet tutkimukset, joihin viitattiin.

Vierailija
15/49 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
16/49 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa ihan ekasta kokeilukerrasta on pamahtanut psykoosi päälle. Jokaisen kroppa reagoi tuollaisiin aineisiin omalla tavallaan, ihan älytöntä väittää että kannabis on vaaratonta. Tätä ei ole todistettu millään tutkimuksella, päinvastoin.

Vierailija
17/49 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostakin "tutkimuksesta" en muista minkätasoinen oli, kuitenkin että vaarattoman maineessa ollut poltettava joku huume (kuten huomaa en ole ollut tekemisissä) varastoituu sukusoluihin? Onko tämä yleisessä tiedossa ja mistähän aineesta mahtaa olla kyse? mitä aiheuttaa lapselle?

Vierailija
18/49 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin kait 17v ja polttanut muutaman kerran pilveä sitä ennen.

Muistan ihan kaiken siitä sekoilusta ja omat silloiset ajatuksenikin. Psykoosi - tai näin uskon, että se oli psykoosi - oli päällä noin 24h, jonka jälkeen nukuin todella pitkään ja herätessäni olin lähes oma itseni taas, vaikka pelotti ihan hirveästi.

Vanhemmilleni en tietenkän kertonut asiasta, enkä "kenellekään" kavereitani lukuunottamatta.

En viitsi tarkalleen kertoa, mitä kaikkea sekoilin, mutta esim. luulin poikaystäväni ja hänen veljensä olevan silmieni ala-asteen opettajiani, joiden luulin tullleen hukuttamaan minut - ja paljon muuta.

Onko nykytiedon mukaan mullakin siis tuosta johtuen suurentunut riski sairastua uudelleen psykoosiin? Mulla ei ole ollut sen jälkeen mitään mielenterveysongelmia - mitä nyt jotain alakuloa jne. mutta ei mitään viitteitäkään psykoottisuudesta.

Vierailija
19/49 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa ihan ekasta kokeilukerrasta on pamahtanut psykoosi päälle. Jokaisen kroppa reagoi tuollaisiin aineisiin omalla tavallaan, ihan älytöntä väittää että kannabis on vaaratonta. Tätä ei ole todistettu millään tutkimuksella, päinvastoin.

Vai että ihan psykoosi ensimmäisestä kerrasta.. Ja tapauksia, eli useampiakin? Jos ei ole hajuakaan siitä millainen kannabispäihtymys on, voi todellisuudentajun muuntuminen tuntua pelottavalta, mutta ei se psykoosi ole.

Oletko muuten tietoinen siitä, että kannabis voi laukaista psykoosin siihen taipuvaisella henkilöllä, mutta suomalaisille rakas alkoholi AIHEUTTAA psykoosia paljon suuremmalla todennäköisyydellä? Etpä tietenkään.

Toisekseen, kannabis on useissa tutkimuksissa todettu erittäin vähähaittaiseksi, joten jos tuollaista pitää väittää, voisi myös perustella väitteensä jotenkin. Tämä on taas tätä propagandahuumevalistuksen tulosta.

Vierailija
20/49 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin kait 17v ja polttanut muutaman kerran pilveä sitä ennen.

Muistan ihan kaiken siitä sekoilusta ja omat silloiset ajatuksenikin. Psykoosi - tai näin uskon, että se oli psykoosi - oli päällä noin 24h, jonka jälkeen nukuin todella pitkään ja herätessäni olin lähes oma itseni taas, vaikka pelotti ihan hirveästi.

Vanhemmilleni en tietenkän kertonut asiasta, enkä "kenellekään" kavereitani lukuunottamatta.

En viitsi tarkalleen kertoa, mitä kaikkea sekoilin, mutta esim. luulin poikaystäväni ja hänen veljensä olevan silmieni ala-asteen opettajiani, joiden luulin tullleen hukuttamaan minut - ja paljon muuta.

Onko nykytiedon mukaan mullakin siis tuosta johtuen suurentunut riski sairastua uudelleen psykoosiin? Mulla ei ole ollut sen jälkeen mitään mielenterveysongelmia - mitä nyt jotain alakuloa jne. mutta ei mitään viitteitäkään psykoottisuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme