Lasten tilit
Niin, lasten tileiltähän EI SAA ottaa rahaa elämiseen - tai paljon mihinkään muuhunkaan.
Mites sitten, jos sossu kuitenkin laskee ne lastenkin rahat perheen varoihin? Ne otetaan huomioon, mutta niitä ei saa käyttää? Vai?
Ite en ole ollut sossun kanssa hirveesti tekemisissä viimeiseen 15 vuoteen, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen. (Tuli vaan tuosta yhdestä sossuketjusta mieleen...)
Kommentit (15)
mä käytän lasten tilejä ihan kuin omiani. Otan rahaa, siirrän rahaa, maksan laskuja, ihan mitä vaan. Joudunko nyt vankilaan?
Miksköhän tollanen lapsellinen käytös ei edes hymyilytä
mä käytän lasten tilejä ihan kuin omiani.
Otan rahaa, siirrän rahaa, maksan laskuja, ihan mitä vaan. Joudunko nyt vankilaan?
Lähinnä kiinnostaa, että voiko sossu vaatia, että lasten tilejä käytetään LAITTOMASTI?
Tileillehän määritellään käyttöoikeus ja käyttöoikeuden mukaan tiliä voi käyttää (yleensä rajoituksetta) tiliin käyttöoikeutetut.Toki, jos esim. isovanhemmat on avanneet lapsenlapselleen tilin, johon on asetettu sääntö, että lapsi saa ottaa käyttöön vasta täysi-ikäisenä (estetään täten vanhempien mahdollisuus tyhjentää tili omiin tarpeisiinsa), niin silloinhan vanhemmalla ei ole oikeutta tiliin.
Mutta muuten tili, mihin olet käyttöoikeutettu rajoituksett, olet oiketettu käyttämään tiliä katsomallasi tavalla.
mutta lapsen säästörahaston joutuivat jättämään rauhaan sillä perusteella, että rahasto oli lapsen nimissä ja olin ottanut itseltäni käyttöoikeudet pois. Eli järjestin niin, etten pääse tileihin käsiksi. Selvitin myös mistä suunnilleen rahat ovat tulleet ja kiusallani vielä kysyin, että hekö minun puolestani selittävät kuinka pakottavat lapsen lahjarahat laittamaan laskuihin. Kun tosiaan eivät olleet minun rahojani.
Pankista sitten toimittivat selvityksen, että rahasto on todellakin lapsen nimillä.
Tileillehän määritellään käyttöoikeus ja käyttöoikeuden mukaan tiliä voi käyttää (yleensä rajoituksetta) tiliin käyttöoikeutetut.Toki, jos esim. isovanhemmat on avanneet lapsenlapselleen tilin, johon on asetettu sääntö, että lapsi saa ottaa käyttöön vasta täysi-ikäisenä (estetään täten vanhempien mahdollisuus tyhjentää tili omiin tarpeisiinsa), niin silloinhan vanhemmalla ei ole oikeutta tiliin.
Mutta muuten tili, mihin olet käyttöoikeutettu rajoituksett, olet oiketettu käyttämään tiliä katsomallasi tavalla.
https://www.op.fi/op?cid=151140368&srcpl=3
tuolta viimeinen kappale...
Moni ei taida tosiaan lainsäädännöstä tietää, eikä sossukaan. Itse varmaan hakisin lapselleni edunvalvojan maistraatista, jolle sossu sitten saisi yrittää perustella, että minun pitäisi lainvastaisesti kajota lapsen rahoihin. Toivottavasti ei tarvitse koskaan tuollaista pohtia.
sosku laskee ne "tuloksi" samalla tavalla kuin esim jos 15-vuotias menee ensimmäiseen kesätyöpaikkaansa ja tienaa sen 450 e/kk (6h/pvä), Kela laskee sen niin asumistukeen kuin sosku toimeentulotukeen.
Näin se vaan suomessa on. Eli alaikäinen, jonka pitäisi olla ns. elätettävä, hänestä tuleekin yllättäen yksi perheen elättäjistä.
Eli onko siis niin, että sossupummit voivat laittaa esim. lapsilisät lapsen tilille ja jättää ne sinne käyttämättä? Sitten vain sossusta lisää rahaa kinuamaan?
Jos näin, niin huh huh!
Eli onko siis niin, että sossupummit voivat laittaa esim. lapsilisät lapsen tilille ja jättää ne sinne käyttämättä? Sitten vain sossusta lisää rahaa kinuamaan?
Jos näin, niin huh huh!
Ihmisille tulee rahaa määrä x jostain muualta (kuten nyt lapsilisät) ja voivat ne sit laittaa vaikka tenavan tilille, mutta semmoiset sossu kyllä laskee tuloksi.
Lähinnä, jos joutuu menemään sossun luukulle ja selvittämään perheen varallisuuden, niin voidaanko olettaa, että perhe käyttää ensin ne lasten rahat sapuskaan ja ruvetaan sit kattelemaan niitä tukiaisia?
että jos niitä tilejä ei otettaisi huomioon, olisi sossua melko helppo huijata. Senkun vaan säilöisi rahaa lapsen nimellä varustetulla tilillä ja nostaisi lisää tt-tukea. Ei tarkoitus varmaan ole kannustaa käyttämään lasten rahoja.
Jos näin, niin huh huh!
Ihmisille tulee rahaa määrä x jostain muualta (kuten nyt lapsilisät) ja voivat ne sit laittaa vaikka tenavan tilille, mutta semmoiset sossu kyllä laskee tuloksi.
Lähinnä, jos joutuu menemään sossun luukulle ja selvittämään perheen varallisuuden, niin voidaanko olettaa, että perhe käyttää ensin ne lasten rahat sapuskaan ja ruvetaan sit kattelemaan niitä tukiaisia?
Ei kuitenkaan lain mukaan saa sähkölaskua lapsen tililtä maksaa vaikka omat rahat olis loppu ja uhkaisi sähkö sopparit mennä katkolle...
Vai saako, jos menee sossuun?
menisin ja nostaisin rahaa lapseni tililtä, olisin aika äkkiä tekemisissä poliisin kanssa. Tili on mun exäni avaama ( ei oltu naimisissa ) säästötili pojalle. ( joten ei siis edes mahd. nostaa )
Jos sossu ottais sen huomioon, menisin vaan pankkiin ja vaikka poliisillekin pyytämään lausunnon aiheesta. Silläpä siitä päästäis.
Esim jos lapsen omalla tilillä olevia varoja sijoittaa rahastoihin/osakkeisiin, ne on pakko ostaa aina lapsen nimellä. Ihan sama mistä ne rahat on sinne tilille tulleet, ne on lapsen rahaa , etkä voi käyttää mihinkään sellaiseen, joka oikeasti kuuluu sinun maksettavaksi. Ja ihan sama onko niitä paljon vai vähän, 15000 euroa on se raja jossa maistraatti alkaa valvoa.
Tileillehän määritellään käyttöoikeus ja käyttöoikeuden mukaan tiliä voi käyttää (yleensä rajoituksetta) tiliin käyttöoikeutetut.Toki, jos esim. isovanhemmat on avanneet lapsenlapselleen tilin, johon on asetettu sääntö, että lapsi saa ottaa käyttöön vasta täysi-ikäisenä (estetään täten vanhempien mahdollisuus tyhjentää tili omiin tarpeisiinsa), niin silloinhan vanhemmalla ei ole oikeutta tiliin. Mutta muuten tili, mihin olet käyttöoikeutettu rajoituksett, olet oiketettu käyttämään tiliä katsomallasi tavalla.
Tässäpä esimerkkejä:
Mulle hankittiin (olin silloin siis hyvin pieni) jotain pankin osakkeita, en tosin tiennyt asiaa ennenkuin jouduin hakemaan opintotukea ja -lainaa, jolloin kela palautti hakemukset ilmoittaen että mullahan on säästöjä eli piti nämä osakkeet. Ne piti myydä ennenkuin pääsin hakemaan em tukia.
Mun siskopuoli taas, sen isänperintö sijoitettiin silloin asunto-osakkeeseen. Ei puhettakaan mistään opintotuista, koska tyttöhän omisti asunnon! Myöskään ei koskaan saanut pankista ensiasunnonostajalle tarkoitettua lainaa, koskapa oli omistanut asunnon jo 2-vuotiaasta. Käsittämätöntä, sillä meistä kumpikaan ei näistä taloudellisesti hyötynyt mitään. Mun oli pakko myydä osakkeet tosi huonoon aikaan ja sisko taas taistelee yhä osakkeensa velkojen (pikku ongelmaa asunnossa) kanssa.
mä käytän lasten tilejä ihan kuin omiani.
Otan rahaa, siirrän rahaa, maksan laskuja, ihan mitä vaan. Joudunko nyt vankilaan?