Kilpirauhasessa kasvain
Hei!
Onko kokemuksia?
Mulla ultrattiin eilen ja otettiin ohutneulanäyte, nyt pari viikkoa täytyy odotella tulosta.
Onneks lääkäri kuitenkin rauhoitteli, että tod. näk. hyvänlaatuinen.
Onko sellaisia joilla ollut jompaa kumpaa, miten hoidettu ja seurattu?
Itse olen 29v, 2-vuotiaan äiti, jolla haaveissa toinen kunhan kilppari asia saadaan päiväjärjestyksestä.
Kommentit (10)
ja ultrassa sitten löydettiin 8cm mittainen kasvain. Ohutneulanäyte otettiin kaksi kertaa. Kummallakin kerralla "näyte riittämätön", eli en saanut tietoa siitä onko hyvän- vai pahanlaatuinen.
Leikkausjonoon (7kk), kilpirauhanen poistettiin ja patologilta sitten vasta tulos, että hyvänlaatuinen. Nyt pärjään yhdellä kilpirauhasella, eikä tarvi lääkkeitä syödä.
minulla on 2 cm kasvain, ulrassa "niukkakaikuisuutta" ja verisuonittuneisuutta, ja siksi on koetettu saada uutta ohutneulanäytettä edellisen epäonnistuttua. Epäilevät kystaa, mutta itse pelkään jo leikatun munuaissyövän metastaasia (joka onneksi on kilpirauhasessa harvinaista). Mitä kautta pääsit leikkaukseen? Minulle on ehdotettu terkkarissa vain seurantaa.-Onko kellään ollut omituisia tuntemuksia ja vihlaisuja kilpirauhasessa? Neulanäytteiden jälkeen niitä on ollut paljon, varmaan tosin osa johtuu näytteenotosta.
Moi! Mulla havaittiin rv 11 kasvain kilpirauhasessa ja kilpirauhasen liikatoimintaa. Neulanäyte ei tuonut tietoa kasvaimen laadussa, joten kiireellisenä leikkausjonoon. Kasvain poistettiin ja nyt odotellaan vielä tuloksia kasvaimen laadusta. Raskaus ei siis este leikkaukselle, mutta tehtävä toisen kolmanneksen aikana. Nyt on kaulassa parempi tunne ja kannattaa muutenkin poistattaa.
Hei mitä sinulle nyt kuuluu, kuinka on sinua hoidettu. Olisin kovin mielelläni kuullut kuulumisiasi, koska minulla todettiin nyt kilpirauhasessa kasvain ja odottelen ultraan pääsyä.
tulehdusta ja paljon muuta vaivaa kylläkin.
Mullakin tehtiin kilpirauhasen uä ja samalla otettiin ohutneulanäyte kun kudos näytti omituiselta. Kaikki oli kuitenkin ok - ja taisi olla siinä tilaisuudessa kun lääkäri sanoi että "jos joku syöpä pitäisi valita, niin hän valitsisi kilpirauhassyövän kun se on kuitenkin suhteellisen helppo hoitaa eikä lähetä yleenä etäpesäkkeitä".
Sun kannattaa mennä kilpirauhasfoorumille, sieltä saat asiasta paljon lisätietoa.
Tsemppiä, kyllä se siitä hoituu!
leikattiin struuma eli mulla tulehtu kilpirauhanen ja paisui mahdottomaksi köntiksi kaulaan. olen nyt 32v ja se leikattiin ´97. rauhasta jätettiin pala mutta se ei enää alkanut toimimaan joten syön lopunikääni thyroksiinia. onneksi se ei vaikuta elämänlaatuun, saa viettää norm.elämää. =)
Oon vieraillut kilpirauhasfoorumilla, viimeks eilen lisäilin tekstiä, mutta siellä ei ole kukaan vielä kommentoinut mitään aiheeseen, joten katsoin jos täällä olis aktiivisempaa kirjoittelu.
Olen tosi kiitollinen jo näistä kahdesta vastauksesta, siis että edes joku sanoo jotain :)
jo vuosia sitten (yli 10v.) oli pahanlaatuinen kilpirauhasen syöpä. Hienosti toipui: ). Leikattiin ja sai jotakin jodihoitoa? jos en väärin muista. Sen jälkeen oli vuosia kestänyt kontrolli.
Nyt elää normaalia elämää, syöpä muisto vain. ja todellakin tämä syöpä on useimmiten parhaiten hoidettavissa. Thyroxia käyttää lopun elämää, aluksi oli vaikea löytää sopivaa annosta.
Tsemppiä!
korvaa kilpparin kun se poistettu.
kyhmy joka on hyvälaatuinen. Siis struumakyhmy. Siitä otettiin kanssa joskus ohutneulanäyte .
Mutta koska kyhmy on pieni eikä aiheuta mitään ongelmia, niin sitä ei ole lähdetty poistamaan. Joskus tulevaisuudessa se voi kuulema hormonien vuoksi lähteä kasvaa ja sitten se poistetaan.
Mutta näitä kasvaimia kuulema tulee monesti naisille ja naisilla on niitä hormien takia aika monella (useammalla kymmenellä prosentilla) eikä kaikki edes tiedä omistavansa kyhmyä koska se ei välttämättä koskaan kasva tai aiheuta tuntemuksia.