Miten koira koulutetaan olemaan haukkumatta yksin ollessaan?
Kyllä ottaa pattiin, kun naapurin koira haukkuu aivan jatkuvasti päiväsaikaan ilmeisesti yksin ollessaan. Ja on ihan haukkumista eikä sellaista ilmeisesti pienille koirille ominaista räksytystä. Miehellä on haaveissa koiran otto joskus tulevaisuudessa, mutta minä olen sitä mieltä, että pieneen kerrostaloasuntoon en koiraa mielelläni ottaisi. Koiran ottamista vastaan en ole, mutta minulla on semmoinen kuva, että varsinkin isommat koirat viihtyisivät paremmin, jos olisi esim. oma piha. Kuitenkin, asiaan: mies sanoi, että koirankin voi opettaa olemaan haukkumatta, ettei sillä tavoin häiritsisi naapureita. Koira-asiantuntijat, miten tämä käytännössä tapahtuu?
Kommentit (6)
vastauksesta. Kyseinen koira on vastikään muuttanut taloon ja haukkumista on päivittäin. Pitää toivoa, että tottuu uuteen ympäristöön ja yksin olemiseen, ettei tarvitsisi mitään lappuja alkaa kirjoitella. Ja toisaalta, mitä nekään mahdollisesti auttaisivat. Tuskinpa ovat koirasta luopumassa, vaikka haukkuminen naapureita haittaisi. Ja tosiaan "onneksi" haukkuu vain päiväsaikaan eikä esimerkiksi nukkumaan mentäessä.
Ensin laitetaan takki päälle ja lähdetään ulos. Tullaan saman tien takaisin. Siitä sitten pikkuhiljaa lisätään aikaa.
Ikää kohta 1v ja silti ulisee kun jää yksin. Tosin ei pitkiä aikoja ulise.
Koira ei tykkää olla yksin. Se yrittään haukkumalla saada yhteyden muihin laumansa jäseniin eli siis haukkuminen on sille luonnollista.
Kai sitä voi pakottaa luontoaan vastaan tai katkaista äänihuulet niin kuin jotkut empaatikot jossain maassa tekee.
Koira-asiantuntijat, miten tämä käytännössä tapahtuu?
Äänittämällä sille CD-levyllisen verran koiramaisia lauluja, kuten mm. Oi katsohan vaari tuota hauvaa, Leikkisät koiranpennut, Pillipiiparin ärhäkkä rakki ja sen semmosia. Kuuntelisi varmaan ihan mielellään päivisin yksinään ja olisi hiljaa.
Terkuin, Kiiski Vastaranta
Vähissä erin. Eli jätetään ensin vaikka 15 min yskin, sitten 30 min. ja niin edelleen. Ennen yksin jääntiä koiraa ei tulisi huomioida mitenkään vaan yksinkertaisesti lähdetään pois, vaikka ulko-oven taakse. Ja kun tullaan takaisin koiraa ei huomioida ennen kuin se on rauhottunut.
Opetin koiraani näin pentuna, mutta sitten asuttiin useampi vuosi niin ettei koiran tarvinnut olla yksin. Nyt ollaan taas jouduttu kerrostalossa kuuntelemaan rapussa miten koira reagoi yksi jäädessään. Ulisihan tuo. Nyt olen toiminut niin että kuuntelen oven takana ja kun alkaa ulisemaan avaan oven ja käsken olla hiljaa, mutten tule sisälle. Ja kaks viikkoa ja koira ei enää ulise, hiljaista vikinää kuuluu mutta siinä se.
Naapureille jaoin lappuset tähän muuttaessa että jos koira ulisee ja häiritsee ovat yhteydessä suoraan minuun. Ei ole yhteydenottoja puolen vuoden aikana tullut. Onhan nuita haukkupantoja yms. sitten olemassa jos ei väsytystaktiikka toimi.