Voi että, kun haluaisin luovuttaa rintamaitoa, mutta
taitaa olla liian myöhästä. Vauva on jo 8 kk eikä maitoa erity niin paljon, että saisin riittäviä määriä luovutetuksi. Miksei kukaan suositellut mulle luovuttamista vauvan synnyttyä, jolloin kärsin suihkutisseistä. Maitoa vaan tuli liian paljon.
Nyt voisin hyvinkin pumpata 150 ml aamuisin pulloon, mutta onko riittävä määrä luovuttamiseen?
Onko täällä äidinmaidon luovuttajia paikalla? Kertokaa kokemuksistanne luovuttajana?
Kommentit (18)
koska maitoa tuli todella paljon. Soitin asiasta ja sain törkeää kohtelua: Minulle pidettiin 35 min saarna kuinka hankalaa ja vaikeaa luovuttaminen on ja painotettiin moneen kertaan että sitä maidosta ei välttämättä makseta jos se onkin huonoa (joo, no en sitä rahantakia olisi luovuttanut) mutta annettiin ymmärtää ettei maitoani siellä kaivata. "Sun pitää sitten lopettaa tupakanpoltto ja alkoholinjuonti tykkänään jos oot aikeissa luovuttaa" mulle sanottiin,vaikka en edes polta/juo! Olettamus oli siis että olen rahan perässä. Sitten vielä sanottiin että ei sitä maitoa mistäään kotoa haeta, vaan se pitää itse viedä. No, en omaa autoa ja se olisi vaikeuttanut elämää pienen lapsen kanssa niin paljon että luovutin. Eivät tuntuneet kaipaavan maitoa.
Rintamaito sisältää tyydyttynyttä rasvaa jota on syytä välttää. Turussa tehty Strip-tutkimuskin suosittaa vauvoille mieluummin rypsiöljyä.
lisäksi äidinmaitokeskus odottaa, että maitoa tulisi vähintään 2 dl (mielellään 3 dl) vuorokaudessa, eli n. 1,5 litraa viikossa vähintään.
Kovaa hommaa omasta mielestäni, sillä puhtausvaatimukset ovat kuitenkin aika tiukat. Omasta kokemuksesta sanoisin, että jos yhdellä tai kahdella pumppauskerralla saa vuorokausiannoksen talteen, sitten sitä jaksaa.
Tuolta löytyy HUS:in alueen infoa
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,5544,5566
ja sieltä äidinmaitokeskus
lisäksi äidinmaitokeskus odottaa, että maitoa tulisi vähintään 2 dl (mielellään 3 dl) vuorokaudessa, eli n. 1,5 litraa viikossa vähintään. Kovaa hommaa omasta mielestäni, sillä puhtausvaatimukset ovat kuitenkin aika tiukat. Omasta kokemuksesta sanoisin, että jos yhdellä tai kahdella pumppauskerralla saa vuorokausiannoksen talteen, sitten sitä jaksaa. Tuolta löytyy HUS:in alueen infoa <a href="http://www.hus.fi/default.asp?path=1" alt="http://www.hus.fi/default.asp?path=1">http://www.hus.fi/default.asp?path=1</a>,28,824,5544,5566
Rupesin lukemaan noita luovuttajan ohjeita. Siellä mainitaan myös e-pillerit, joita ei saa käyttää ollessa luovuttaja. Ovatko myös minipillerit kiellettyjä? Niitähän voi käyttää vaikkakin imettää.
mutta on hyvä, että asiasta annetaan myös realistinen kuva. Luovutus on rankkaa, se sitoo aikaa ja rajoittaa lääkkeiden, alkoholin jne käyttöä.
Äidinmaitokeskukset tarvitsevat paitsi maitoa myös sitoutuneita luovuttajia, sillä jokaiselle uudelle luovuttajalle tehdään erilaisia labratestejä, jotka maksavat.
Ikävää silti, että sait infoa ikävällä nuotilla :(
koska maitoa tuli todella paljon. Soitin asiasta ja sain törkeää kohtelua: Minulle pidettiin 35 min saarna kuinka hankalaa ja vaikeaa luovuttaminen on ja painotettiin moneen kertaan että sitä maidosta ei välttämättä makseta jos se onkin huonoa (joo, no en sitä rahantakia olisi luovuttanut) mutta annettiin ymmärtää ettei maitoani siellä kaivata. "Sun pitää sitten lopettaa tupakanpoltto ja alkoholinjuonti tykkänään jos oot aikeissa luovuttaa" mulle sanottiin,vaikka en edes polta/juo! Olettamus oli siis että olen rahan perässä. Sitten vielä sanottiin että ei sitä maitoa mistäään kotoa haeta, vaan se pitää itse viedä. No, en omaa autoa ja se olisi vaikeuttanut elämää pienen lapsen kanssa niin paljon että luovutin. Eivät tuntuneet kaipaavan maitoa.
6kk luovutin ja luovutin yhteensä 150 litraa maitoa.
Sehän on lähes litra päivässä(!). Aikamoinen meijeri.
mutta eivät huolineet koska käytän nenäsumutteita allergiseen nuhaan.
mutta aika nopeasti huomasin, että 3 dl päivässä oli jo ison työn takana. Lopetin luovuttamisen, kun vauva oli 3 kk.
aloitin luovutamisen, kun kotiuduin synnäriltä. maidot haettiin kotoa. Labrakokeissa piti käydä ja sitoutua kirjallisesta tiettyihin rajoituksiin (alkoholi, tupakka, lääkkeet). Maitoa tuli aika paljon, mutta kyllä siinä melko kova homma on. Hygienian suhteen varsinkin. Ihan eri juttu pumpata omalle vauvalle.
ja helposti suihkutissivaiheessa tuntuu, että näillähän ruokkisi koko pitäjän, mutta kun oikeasti alat pakastaa niitä ja laittaa kuljetuskuntoon, niin ei niitä olekaan niin kamalasti!
Itse luovutin 6kk. Suuron tarve on synnytyksestä katsottunua ekoille 2kk:lle, jolloin maito menee keskolaa ja teholle. Yleensä yli 6 kk synnytyksestä ei maitoa enää oteta / tarvita.
Näin Helsingissä 2v sitten.
Eli kummankin lapsen imetysaikana.
Esikoisen kanssa aloitin luovuttamisen kun vauva oli 2kk. Minulta tuli tosi paljon maitoa, mutta vauvan huonon imuotteen takia hän ei saanut rintoja koskaan tyhjäksi ja mulla oli jatkuva rintatulehduskierre. Alkoi kun vauva oli viikon ja kesti tuonne luovuttamisen aloittamiseen asti.
Sain osastolta lainaan kunnon sähköpumpun, jolla oli helppo saada maito irti. Lypsin 2 kertaa päivässä, aamulla ja iltapäivällä. Päivässä keräsin 2-4dl maitoa, jotka täällä (Vaasa) pakastetaan ja viedään pakastettuna sairaalaan omassa tahdissa. Itse vein kahden viikon välein. Kaikki maito pastöroidaan täällä sulatuksen jälkeen.
Luovutin esikoisen kanssa 4kk, eli siitä 2kk iästä 6kk ikään, se on täällä luovutuksen yläraja.
Kuopuksen kanssa vahingosta viisastuneena aloitin heti luovuttamisen. Säästyin täysin rintatulehduksilta tällä kertaa, yhden kerran kuume ehti nousta, mutta sain lypsämällä ja imettämällä sen menemään ohi.
Luovutin siihen asti kun kuopus oli 3kk. Sen jälkeen maidontulo tasaantui ja sen lisäksi oma vauva alkoi ahnaammin syömään, joten en viitsinyt raukan maitoja muille antaa ;) Täysimetin tätä kuopusta 6kk (esikoista vain reilut 4kk), joten maitoa meni enemmän omiin tarpeisiin.
En ikinä jaksanut laskea tiliä tai litroja, itse tein sitä lypsyhommaa ihan vain niitten pienten ja sairaiden vauvojen takia. On se sellaista hommaa hygieniajuttujen kannalta, ettei siihen ihan vain rahan takia ryhtyisi. Vaatiin suuremman motivaation.
teitä kaikkia ihania äidimaidon luovuttajia! Erityisesti HUS:n alueelta loppukesästä maitoa luovuttaneita.
Meillä kuopus sai syntymänsä yhteydessä infektion ja joutui lastenosastolle. Siellä hän sai sokeriliosta tms. suoraan suoneen sekä luovutettua äidinmaitoa. Itsekin toki pumppasin omaa maitoa, mutta sitä ei heti tullut läheskään riittävästi. Vauva oli alkuun niin heikossa kunnossa, että ei jaksanut itse imeä. Vauva onneksi toipui ja kotiin päästyä on menty täysimetyksellä.
Olen teille kaikille niin uskomattoman kiitollinen, että vauvamme ensi päivinä sai toipumisensa kannalta tärkeää äidinmaitoa, eikä korvikkeeseen tarvinnut turvautua. Husin alueella äidinmaidon luovutuksen tilanne on ilmeisesti aika hyvä, olen ymmärtänyt että kaikkialla luovutettua maitoa ei välttämättä riitä kuin pienille keskosille. Kiitollisuuttani nostaa vielä se, kun itsekin alkuun maidot pumppaamaaman jouduttuani tiedän, että se on aika vaivalloista hommaa.
En ikinä jaksanut laskea tiliä tai litroja, itse tein sitä lypsyhommaa ihan vain niitten pienten ja sairaiden vauvojen takia. On se sellaista hommaa hygieniajuttujen kannalta, ettei siihen ihan vain rahan takia ryhtyisi. Vaatiin suuremman motivaation.
-11-
Rintamaito sisältää tyydyttynyttä rasvaa jota on syytä välttää. Turussa tehty Strip-tutkimuskin suosittaa vauvoille mieluummin rypsiöljyä.
Eikö tämä sinusta haiskahda aika pahasti 8|
Moikka!
Sain vauvani 5 viikkoa sitten. Haluaisin luovuttaa maitoa, kun sitä tulee tosi paljon. Osaako joku kertoa mihin mun pitää ottaa yhteyttä. Onko joku luovuttanut maitoa, että osaisi neuvoa?
Pienemmätkin määrät usein otetaan vastaan, niitä ei ehkä säännöllisesti noudeta tai et kelpaa vakiluovuttajaksi jolta noudetaan. Riippuu ihan paikallisesta keskuksesta ja sen maidontarpeesta. Yksi tuttu joutui lopettamaan imetyksen (lapsen allergian vuoksi) ja vei vaan kerralla omat pakastemaitonsa keskukselle, kelpasivat kyllä.
Seuraavan lapsen kohdalla osaat sitten olla luovuttaja heti alusta lähtien, se ensimmäisten kuukausien maito on sitä kaikkein halutuinta ja tarvituinta pikkukeskosille.