T:mi..Verojen maksu ja laskujen lähettäminen. Hjälp!
Osaisko joku nopsasti kertoa mulle kuinka toiminimen "haltija" maksaa veroja?!?
Maksan siis ALV:n joka kuukausi..Mitä muita veroja pitää maksaa?
Voinko tehdä laskun ihan itse ilman mitään laskupohjaa? Mitä kaikkea laskulla pitää näkyä?
Kommentit (17)
Että olet sitten perustanut toiminimen, etkä edes alkeista ole ottanut selvää! *huokaus*
Luepa enstes verohallinnon sivuilta asioita vaikkapa tästä: http://www.vero.fi/?article=3218&domain=VERO_MAIN&path=5,40,89,91&langu…
ja googleta sitten noita laskujuttuja ym.
Ehkä jostain löytyy opas ihan aloittelijoille.
siinä välissä, kun kirjoitin omaani.
Joka tapauksessa Onnea uuteen yritystoimintaan!
Teet vaan esim. Excel taulukossa, lomakkeen, jossa näkyy firman nimi, osoite ja Y-tunnus. Ehkä puh nro ja s-posti osoite myäs hyvä olla.
Sit siihen pohjaan vaan muutat aina eräpäiviä, lähetyspäiviä, jne. asiakkaan mukaan.
Laskulla myyminen on sinänsä huono idea, joskin monesti välttämätöntä.
Osaisko joku nopsasti kertoa mulle kuinka toiminimen "haltija" maksaa veroja?!?
Maksan siis ALV:n joka kuukausi..Mitä muita veroja pitää maksaa?
Voinko tehdä laskun ihan itse ilman mitään laskupohjaa? Mitä kaikkea laskulla pitää näkyä?
ohjelmalla, niin ei kannata siihen pohjaan muuttaa suoraan, vaan aina tallentaa uusi, juoksevalla numerolla merkitty lasku omaksi tiedostokseen. Nehän tarvii säilyttää verotusta varten ja muutenkin...
Mulla on käytössä helpostilasku, maksoi 49 euroa. Tosi helppo käyttää. Ei kannata alkaa excelillä pelleilemään!
Selvittelen vasta tietoja ja systeemejä..en siis ole toiminimeä pyörittänyt vielä ilman perustietoja. Hämärää kun tällä palstalla pitää aina ekana "hyökätä".
Kiitos tosi paljon vastauksista! Netistä olen tietoa katsellut mutta jostain syystä en kunnolla saa sisäistettyä mitä kaikkea kuuluu ja tarvii tehdä.
Ap
Mulla on käytössä helpostilasku, maksoi 49 euroa. Tosi helppo käyttää. Ei kannata alkaa excelillä pelleilemään!
Toinen hyvä vaihtoehto on Zervant (http://www.zervant.fi), verkkopohjainen laskutus- ja kirjanpito-ohjelmisto toiminimille.
Ilmaisella Arkimedes laskutusohjelmalla pärjää myös hienosti... Siinä myös asiakasrekisterit...
Tekee ammattimaisen laskun pankkisiirrolla.
Ja mikä kannattaa myös selvitellä on YEL-maksut ja yrittäjän pakollinen tapaturmavakuutus...
www.eezy.fi
en oo hirveesti perehtynyt ton palvelun hintoihin ym. mutta kuulostaa ihan pätevältä idealta, jos itte vihaa noita paperihommia :)
www.mezo.fi
Osoitteesta www.talenom.fi löytyy sitten ne neuvot niiden verojen maksuun.
Ei kannata ehkä noin heppoisilla tiedoilla yksin yrittää.
Hei,
maksat verosi ennakkoverojen muodossa, melkein kuin työskentelisit verokortilla. ;)
Saat siis verottajalta ennakkoverolipun, johon on merkitty maksutiedot. Jos olet juuri pistänyt yrityksesi pystyyn, älä vielä ala maksaa ennakkoveroja, vaan tee se vuoden 2012 tammikuun loppuun mennessä niin sanottuna verojen täydennyksenä. Ei tule korkoa eikä kuluja ja on ihan laillista. Muista kuitenkin pistää syrjään massia, josta sitten maksat nuo verot! Ettei käy niin, että oletkin unohtanut ne kokonaan ja maksupäivänä tili huutaa tyhjyyttään.
ALV on yritykselle oikeastaan vain läpikulkuerä. Sinä siis vain tilität verottajalle ALVin, jonka keräät asiakkailtasi laskujen yhteydessä. Yritykset eivät siis varsinaisesti maksa ALVia, yksityiset ihmiset maksavat (eli he eivät voi vähentää ALVeja omassa verotuksessaan).
Vastaavasti jos ostat jotakin tarviketta toimistollesi tai muuten työhön liittyen, saat vähentää kaikki ALVit omasta verotuksestasi.
Laskussa tulee näkyä ainakin seuraavat asiat:
http://www.taloushallintoliitto.fi/tilitoimistot/kirjanpidon_abc/
Ihan lopuksi vielä: Suosittelen ehdottomasti hankkimaan kirjanpitäjän. Säästät rutkasti vaivaa ja aikaa, jonka voit käyttää oman yrityksesi pyörittämiseen ja töiden tekemiseen. Edes toiminimen kirjanpito ei ole ihan iisi homma. Jos et haluaa kirjanpitäjää, kysy vaikka jostain tilitoimistosta, jos he voisivat maksua vastaan neuvoa sinut alkuun vero- ja maksuasioissa.
että yritä välttää sitä laskulla tekemistä mahdollisimman paljon. Riippuu tietenkin toimialastasi, mutta meillä as.palveluyritys ja ihan liian moni laskutusasiakas jättää sen laskunsa maksamatta eräpäivänä. Käteisellä tai kortilla pääsääntöisesti, vähemmän harmia.
palkkaamista. Saattaa tuntua suurelta summalta maksaa kuukausittain jollekin asioiden hoitamisesta, jotka voisit itsekin "hoitaa". Tosiasia kuitenkin on, että hyvän kirjanpitäjän avulla saatat jopa säästää rahaa, koska hän tietää mitä pitää maksaa milloinkin (ei tule viiv. korkoja ym), tietää vähennykset joihin olet oikeutettu ym. Jää sitten itselle enemmän aikaa keskittyä itse toimintaan ja rahan tienaamiseen.
mikeva ei maksa laskujaan ja palkkoja ajoissa lappeenranta.
http://www.yrittajat.fi/fi-FI/verotjarahat/taloushallinto/laskumerkinna…
Maksat mahdollisesti ennakkoveroa, jos verottaja niin katsoo (lähettää ennakkoveroliput). Laskun voit tehdä ihan millä tahansa ohjelmalla, tai vaikka käsin, kunhan siitä löytyy kaikki pakolliset merkinnät.
Verottajan sivuilta saat tietää kaiken tarvitsemasi verotuksesta.