voiko sossu pakottaa kokopäivätöihin?
minulla on niin pieni palkka,että joudun hakemaan toimeentulotukea jok kk.
nyt on tilanne,että lapsi aloitta eskarin,ja olen yksin lapsen kanssa.
voinko siirtyä osapäivätöihin,jotta pystyn viemään ja hakemaan lapsen? ilman että toimeentulotukea evätään?
Kommentit (52)
Saat normaalit tuet mitä lapsiperheelle kuuluu.
Mutta siinä vaiheessa jos työt eivät kiinnosta ja nostelee toimeentulotukea niin eikähän se ole sillon lusumu?
Varsinkin kun ei ole enää niitä pieniä lapsia, niin mitä sitä itse silloin enää makailee kotona.
Monet naiset turvautuvat siihen, että tehdään niitä lapsia ettei tarvitse töihin mennä ja hups kohta herää todellisuus kun ne lapset eivät pysykkään vauvoina, mitäs sitten......pitäisi mennä töihin ja kun sitä ei jaksa!!!!
Se on lusmuamista kun kotona ei ole enää pieniä ja tykkää nostaa sitä toimeentulotukea!!!
opiskelkaa itsellenne ammatti ja menkää töihin!
Myös mulla on arka lapsi.
valitettavasti hän oli eskarissa vain eskariryhmässä, ei kokopv hoidossa, koska itse olin kotona.
En tajunnut hakea subjektiivisella hoito-oikeudella iltapäiväpaikkaa jne.
Lapselle se olisi tehnyt hyvää. Hän on kuitenkin ollut päiväkodissa kun olin töissä ja laitoin hänet juuri arkuuden takia osa-aikahoitoon ennen eskaria, vuodeksi, siis ikävuodet 5-6 oli osapäivähoidossa päiväkodissa, vaikka minä olin kotona pienemmän kanssa. Syynä oli just lapsen arkuus, vaikeus tutustua muihin lapsiin, vaikeus erottaa mikä on normaalia touhua, mitä voi katsoa läpi sormien ja mikä on kiusaamista. Jotta oppisi toimimaan ryhmässä, sosiaalisia taitoja, pitämään puolensa.
Ja jotta pääsisi irti minusta, äidistä.
Nyt lapsi on ekalla. teen osapäivätyötä, koska lapsen iltapäivät olisi muuten aivan liian pitkiä, mutta kun lapsi menee tokalle, palaan kokopäivätöihin takaisin.
Lapsi on edelleen minussa vahvasti kiinni, ei halua kouluun vaan haluaa olla kotona äidin kanssa.. *huoh* yksi syy on varmasti kavereiden vähyys siellä koulussa, kokee helposti itsensä ulkopuoliseksi ryhmässä, koska ei osaa luontevasti hakeutua ryhmään. Ei tiedä miten se tapahtuu, miten se tehdään, miten tutustutaan.
Kun ehdotan, että' hän tutustuisi johonkin lapseen tai lapsiin uudessa paikassa, hän kysyy, miten se tapahtuu !! Ja lapsi on siis ollut päiväkodissa 2 vuotiaasta!
Siinä sitten neuvotaan, että mene ja sano vaikka näin... *huoh*
suosittelen siis kokopäiväpaikkaa lapselle.
Ap voisi osa-aikatyön sijaan tehdä vaikka 6 h / pv jos 8 h tuntuu liian pitkältä
ja hän takertui ihan kummallisesti pikkusiskooni. Juurikin noin, että "lapsen parhaaksi" kökötti kotona jne. Hän ei ollut koskaan ollut kunnolla työelämässä, joten se pikkusiskoni oli sitten ankkuri entiseen kotiäidin elämään.
Samaa piirrettä on eräässä ystävässäni. Hänen lapsensa on jo tokalla luokalla. Edelleenkin "lapsen parhaaksi" lapsi käy vain koulussa, ei ole harrastuksia, ei ole käynyt ip-kerhossa koskaan. Kaverikontaktit kulkevat sen äidin kautta.
Minusta tuo ei ole enää tervettä! Siinä on ihan oikeasti kyse jo enemmän siitä äidin elämänpelosta kuin siitä että lapsen etu jotenkin vaatisi sitä äidin ainaista kotonaoloa.
kotona vaikka loppuikäsi. Mutta älä nosta toimeentulotukia!!! - me veronmaksajat joudumme ne maksamaan.
Olettaisin että kokopäivähoidossa, jos kerta olet nyt kokopäivätöissä?
lapsi voi hyvinjatkaa hoidossa, eikös?
jos hän kuusivuotiaan lapsensa varjolla yrittää elää tuilla niin, että lapsi käy pelkästään neljän tunnin eskarissa, eikä siellä päivähoidossa lainkaan.
Se on myös lapsen kehitykselle pahasta.
Jos sinä olisit yksinhuoltaja, olettaisin, että hoitaisit välisi kuntoon ex-miehesi kanssa ja edelleen itse hoitaisitte lapsenne.
Jos tämä ei sinulta onnistu, sitten sinun kuuluu mennä kokopäivätyöhön - ei minun kukkarolleni.
Jos olisin yh, en hoitaisi välejä kuntoon exän kanssa.
Olisin nimenomaan eronnut ja exä saisi tehdä elämällään mitä huvittaa.
Jos hän osallistuisi lasten elämään olemalla iltapäivät heidän kanssaan niin hienoa, mutta miksi hän tekisi sen eron jälkeen kun ei oikein tahdo tehdä sitä nytkään??? !!
Jos olisin yh ja työmatkani olisi tämä sama kuin nyt, tekisin ehdottomasti osa-aikatyötä, koska arjen, lasten ja työn yhteensovittaminen nytkin, kun mies on talossa, on mahdotonta kokopäivätyössä nimenomaan työmatkan hankaluuden takia. Siksi olen osa-aikatyössä.
Mitä tulee sinun kukkarollasi olemiseen - siellä on myös minun veromarkkani, joten myös omallani olen. Ja lopun ikää ei normi-ihmisellä ole tarkoitus olla "luukulla", vaan hakea apua tilapäisesti.
Siellä on myö sminun aikuisten, työssäkäyvien lasteni veromarkat - kun he olivat pieniä ja minä opiskelija, otin yhteiskunnan tukia asumistuen ja maksuttoman päivähoidon muodossa esim. Päiväkodissa minut haukuttiin kyllä, kun päivähoitomaksu on 0 e. "Etkö muka saa mitään aikuiskoulutusrahaa?" En saa, olin aiemmin töissä (HUOM!) en työttömänä, ikää ei ole tarpeeksi ja opiskelen ns, nuorisoasteella, en aikuiskoulutuspuolella.
Kesällä opintojen välillä sain sitten lopultakin osa-aikatyötä, jolla en edes v uokraani maksanut. Lapset oli päivähoidossa - maksuton! - ja minä sain as.tuen ja toimeentulotuen, kun sillä rahalla ei edes sitä vuokran omavastuuta maksettu.
Mutta olin kunnon kansalainen eikä sossu haukkunut minua, kuten edellisenä kesänä, kun olin kokonaan työtön ja toimeentulotuen asiakas.
Nuo lapset on kasvaneet aikuiseksi. Opiskelevat, käyvät töissä. Maksavat siis ihan taatusti takaisin yhteiskunnalle ne murut, mitä sieltä aikoinaan sain.
On kuitenkin aika rankkaa olla aikuisena itsenäisenä ihmisenä tilivelvollinen jokaisesta tulosta ja menosta, anoa ja kerjätä.
Ei sinne kukaan normaali mene ns, mielellään. JEE, nostetaan etuuksia! kaikki mulle joo!
Ja ap käy töissä. Hänkin maksaa veroja.
joka ei heidän elämäänsä osallistu.
Jos asut liian kaukana, muuta. Työmatkasi ei ole yhteiskunnan ongelma, vaan omasi.
800 euron tuloilla sinä maksat yhteiskunnalle enemmän kuin mitä veroja maksat.
Ap nimenomaan aikoo kehittää väliaikaiseksi tarkoitetusta toimeentulotuesta pysyvän leipäpuun.
Ei aikuisen ihmisen tarvitse mitään tilittää - jos elättää itsensä. Jos ei elätä, on minusta ihan asiallista että joutuu tilille. Ei se sossu eli muiden ihmisten kukkarot mikään reikä seinässä voi olla, että sieltä voi vain nappia painamalla käydä hakmeassa rahaa.
Ap käy töissä joo, niin pienin tuloin, että jo se lapsen päivähoito vie enemmän verovaroja kuin mitä hän mitään maksaa. Lisäksi hän nostaa tukia.
Eli hän maksaa varmaankin noin 2 000 euroa kuussa veronmaksajille, joka kuukausi.
Ja tämäkään ei vielä siis hänelle riitä.
Tosin en usko että sosialistamiseen tarvitaan hoitoa/eskaria ollenkaan. Sosialistuminen tapahtuu muillakin tavoin. Mutta eskaria tarvitaan jotta lapsi oppii olemaan ryhmässä ja saa kouluvalmiuksia.
Pelkkä eskari ilman kokopäivähoitoa on lapselle parempi. Suuressa ryhmässä oleminen heikentää keskittymiskykyä, lisää stressiä jne.
Monet muutkin lapset ovat vain eskarissa. Heitä voi tavata päiväsaikaan ja leikkiä pienemmällä porukalla. Ei se tarkoita äidin kanssa kotona nyhväämistä.
Täällä ihmiset vaan kateellisia. Minusta sinä olet hyvä äiti, todella ajattelet lapsen parasta.
Itsellä lapsi koulussa sekä iltapäiväkerhossa. Eli en ole kotiäiti mutta en myöskään kateellinen.
Ap antaa lapselle vielä vuoden tai pari äidin läsnäoloa. Se on lyhyt aika ja antaa lapselle paljon.
Muita lapsia tärkeämpää on vanhemman kanssa yhdessäolo.
Kaikkea sopivassa suhteessa.
Jos lapsi kokopäivähoidossa sen 8-9h ja nukkuu 12 h, siinä ei paljoa omia vanhempiaan näe. Eli kasvatus tapahtuu pääosin hoidossa.
Ap haluaa itse osallistu lapsen kasvatukseen. Minusta se hienoa.
Ap voi antaa lapselleen aikaansa vaikka koko loppuikänsä, kunhan sossu eli siis yhteiskunta ei tätä joudu kustantamaan.
Kyllähän se varmaan meistä kaikista olisi kiva sitä aikaa ja läsnäoloa antaa mutta kun tämä yhteiskunta ei ikävä kyllä toimi niin.
Ap antaa lapselle vielä vuoden tai pari äidin läsnäoloa. Se on lyhyt aika ja antaa lapselle paljon.
Muita lapsia tärkeämpää on vanhemman kanssa yhdessäolo.
Kaikkea sopivassa suhteessa.Jos lapsi kokopäivähoidossa sen 8-9h ja nukkuu 12 h, siinä ei paljoa omia vanhempiaan näe. Eli kasvatus tapahtuu pääosin hoidossa.
Ap haluaa itse osallistu lapsen kasvatukseen. Minusta se hienoa.
Minäkin haluan antaa lapsilleni läsnäoloa ja ihan vaan itsekin halua olla vaan. Kertokaa nyt hyvät ihmiset niitä yhteystietojanne eli minne voin ilmoittaa tilinumeroni, jonne voitte maksaa ylläpitoni!
mutta en ymmärrä miksi haukutte ap:n lusmuksi, hän käy töissä ja saa pienen palkan lisäksi tttuen,joka on nykyään aika normaalia,kun palkat on olemattomia.
Ap,kysy sossusta kuinka asian laita on,voitko tehdä osa-aikaista ilman tuen menettämistä.
Ja jos ei onnistu,niin saat eskarilaisen päivähoitoon kyllä.
ap ei halua laittaa lasta päivähoitoon voidakseen tehdä kokopäivätyötä vaan haluaa olla osa-aikaisena ja sossun pitäisi kustantaa loput? Haloo? En ymmärrä, jos töitä on tarjolla. Eipä ole vielä tullut mieleen että tekisin vain puolikasta päivää ja nostaisin palkasta puuttuvan osan jostain luukulta, olenpas ollut tyhmä *pyörittää silmiä*
että hän haluaa kuusivuotiaansa varjolla lakata hankkimasta itse edes sitä pientä palkkaa.
jossa lastensuojelun pitäisi kartoittaa lapsen tilanne ja tutkia, mikä on ko. lapsen etu.
ap ei halua laittaa lasta päivähoitoon voidakseen tehdä kokopäivätyötä vaan haluaa olla osa-aikaisena ja sossun pitäisi kustantaa loput? Haloo? En ymmärrä, jos töitä on tarjolla. Eipä ole vielä tullut mieleen että tekisin vain puolikasta päivää ja nostaisin palkasta puuttuvan osan jostain luukulta, olenpas ollut tyhmä *pyörittää silmiä*
Aika moni muu jättäisi työt kokonaan väliin ja eläisi pelkällä tttuella jos joutuisi vielä palkan lisäksi hakemaan tttukea.
34
Teidän lastenne on hyvä olla kokopäivähoidossa ehdottomasti. Lapsenne saavat siellä hyvän aikuisen mallin ja paremman kasvatuksen kuin kotona. Sen huomaa teidän asenteestanne. Kuulostatte ilkeiltä ja katkerilta ihmisiltä. Ja psykologian tiedot lasten kasvatuksesta ja kehityksestä ovat alkeelliset. Toivon että pidätte lapsenne hoidossa mahdollisimman monta tuntia päivässä sekä mielellään myös lomat.
Toivoisin kuitenkin että ymmärtäisitte, että on myös olemassa äitejä, jotka oikeasti tyydyttävat lastensa tarpeet ja heidän seuransa lapselle kullanarvoista.
Omat kolme lasta olen kasvattanut, pienenä kotona kotihoidontuella (perus) ja kun lapset kasvoivat/kasvavat menivät he ihan normaalisti hoitoon.
Enpä ole avustuksia luukuilta koskaan nostellut, ihan kelan perusavustuksilla ollaan menty.
Omakotitalossa asutaan, pieni laina vielä maksamatta. Ei olla rahaa mistään saatu vaan itse olemme pennoset tienannut. Miksi olisin kateellinen? Yritän kannustaa jonkun avamaan omat silmänsä, ei tuollaisella elämän asenteella saa yhtään mitään.
En ole koskaan joutunut sanomaan että lapseni olisivat arkoja tai muuta ongelmaa, päinvastoin reippaita nuorisoa nykyään jo osa.
Kyllä tässä on elämän aikana nähnyt niitä perheitä joita ei työnteko kiinnosta, että lapset on se veruke mikä tuodaan esille ettei voi työtä tehdä. Tälläisillä perheillä ei koskaan tule olemaan sitä omaa ja onnellisuutta vaan aina valitetaan jostain.
Mitä verotukseen tulee 800 euroa tienaava ei tule edes vuodessa maksamaan valtionverotusta josta toimeentulotuki maksetaan....
jos hän kuusivuotiaan lapsensa varjolla yrittää elää tuilla niin, että lapsi käy pelkästään neljän tunnin eskarissa, eikä siellä päivähoidossa lainkaan.
Se on myös lapsen kehitykselle pahasta.
Jos sinä olisit yksinhuoltaja, olettaisin, että hoitaisit välisi kuntoon ex-miehesi kanssa ja edelleen itse hoitaisitte lapsenne.
Jos tämä ei sinulta onnistu, sitten sinun kuuluu mennä kokopäivätyöhön - ei minun kukkarolleni.