rv 9 ja klamydia.
Eli minulla raskausviikkoja 9+3 ja nyt sitten neuvolan lääkäri kertoi että minulla on klamydia. Kenellekkään muulle käynyt samoin? kuinka suuri riski on saada keskenmeno ja mitä muuta tästä voi seurata?? Apua
Kommentit (7)
Olen googlettanut tämän ongelmani ja löysin saman kuin sinäkin. Haluaisinkin tietää onko kukaan muu ollut samassa tilanteessa? Tekstissähän lukee että klamydia VOI tarttua lepseen jne mutta haluaisin kuulla ihan oikeita kokemuksia. Kiitos
AP
Hoidettiin ja se oli siinä :).
Eli käytännössä koska tuo on sinulla nyt diagnosoitu + varmasti sait jo lääkkeet, ei siitä enää ole haittaa.
Voi siis tarttua _hoitamattomana_ lapseen.
Jaksuja ja paranemisia sinulle!
Tuossahan sanotaan, että klamydia voi tarttua synnytyskanavasta lapseen, mutta eihän sun lapsi synny vielä pitkään aikaan. Ennen sitä se klamydia hoidetaan. Jos tuo asia sua huolettaa, kuten varmasti huolettaa, soita neuvolaan ja kysy heiltä.
Tuossahan sanotaan, että klamydia voi tarttua synnytyskanavasta lapseen, mutta eihän sun lapsi synny vielä pitkään aikaan. Ennen sitä se klamydia hoidetaan. Jos tuo asia sua huolettaa, kuten varmasti huolettaa, soita neuvolaan ja kysy heiltä.
En ollut aiemmin ymmärtänyt lukemaani, koska olen hiukan paniikissa (pelkään keskenmenoa) ja mieskin jäi samalla kiinni pettämisestä :( Kiitos vastauksista
AP
Lääkityksen sain ja pari kertaa sen jälkeen virtsakokeilla katottin et on lähtenyt pois.
Todella kurja juttu. Ja vielä että mies on pettänyt. Enpä osaa muuta sanoa, kuin että paljon jaksamista sulle!
Klamydia
Klamydia voi tarttua lapseen synnytyskanavasta ja aiheuttaa silmän sidekalvotulehduksen, ylempien hengitysteiden infektion ja keuhkokuumeen. Pari prosenttia suomalaisista raskaana olevista naisista on klamydiankantajia. Äidin ollessa kantaja vastasyntynyt saa noin kolmasosassa tapauksista silmän sidekalvotulehduksen, joka yleensä kehittyy viikon kuluttua synnytyslaitokselta kotiin pääsyn jälkeen. Noin 10 % lapsista saa keuhkokuumeen, joka alkaa vähitellen 3–12 viikon iässä. Tyypillisiä oireita ovat nenän tukkoisuus, hengenahdistus ja hakkaava yskä. Asianmukaisen yleis- ja antibioottihoidon ansiosta on taudin välitön ennuste hyvä. Klamydia kaksinkertaistaa myös ennenaikaisen synnytyksen riskin. Raskaana olevan naisen klamydiatartunta hoidetaan yleisesti käytössä olevalla kerta-annoslääkityksellä.
Lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=tes00…