G: Huomioitko ruoka-aineallergiat tarjottavissasi, mikäli tiedät vieraiden allergioista?
Kommentit (39)
ja huomioin myös vapaaehtoiset dietit, kuten uskonnon määräykset, kasvissyöjät ja karpit.
Tämä siksi etten halua olla moukka ja pilata kutsujani ja vieraideni tunnelmaa.
Esim. jos joku on allerginen valkosipulille niin en laita valkosipulia kaikkeen, mutten myöskään tarjoa pelkästään valkosipulittomia ruokia.
pitänyt illalliskutsuja, ei tulisi mieleenkään! Oikeastiko illalliskutsut ovat suosittuja kaveripiireissä? Mulla bestis käy muutaman kerran vuodessa, on tyttöjen ilta, on salaattia jossa milloin mitäkin, mutta varsinaista ruokaa ei koskaan.
Kun kutsun jonkun luokseni syömään, tehtäväni ei ole arvioida kuinka perusteltuja vieraan mahdolliset ruokavaliorajoitukset ovat vaan tehdä ruokaa josta vieraat voivat nauttia. Mitä järkeä kutsua ensin syömään ja sitten pitää nälässä? Jos tietää ettei voi tehdä vieraan ruokavalion mukaista ruokaa niin kyllä sitä muutakin tekemistä voi keksiä. Omat eväät vaan mukaan jos on pitkä tapaaminen.
Itse olen vegaani ja eräs ystäväni ei syö juuri mitään ilman lihaa. Eikä näiden vuosien aikana koskaan ole tarvinnut vääntää kättä jostain ruuasta. Lapsellistahan se olisi.
Itse olen vegaani ja eräs ystäväni ei syö juuri mitään ilman lihaa. Eikä näiden vuosien aikana koskaan ole tarvinnut vääntää kättä jostain ruuasta. Lapsellistahan se olisi.
Siis että joku ei ilmoittaisi mitään erityisruokavaliota, mutta paljastuisikin sitten "lihansyöjäksi". Itse olen siis ihan rehellinen sekasyöjä ja laitan siis ruokaa aika monipuolisesti. Voin vallan mainiosti kuvitella tilanteen, jossa olisinkin kokeillut reseptiä, jossa ei ole lihaa ollenkaan tai laittanut täysin vegaanista ruokaa.
Mutta toisaalta, jos joku on vaan nirso, ei kai se emännän vika ole.
että kasvissyöjät valmistavat lihaa toisille. Esim kaverini on ollut 15v kasvissyöjä, mutta osaa tosi hyvin valmistaa pihvejä ja liharuokia ja jatkuvasti niitä tekeekin perheelleen. Tekee myös vieraille liharuokia.
Eli homma toimii toisinkin päin: menet kylään kasvissyöjän luo, hän on tehnyt herkullista lihapataa. Näin ainakin kaverini kotona. Jos itse on kasvissyöjä, ei se tarkoita, ettei tee koskaan liharuokia, kyllä tekee, mutta ei itse vain syö niitä!
pitänyt illalliskutsuja, ei tulisi mieleenkään! Oikeastiko illalliskutsut ovat suosittuja kaveripiireissä? Mulla bestis käy muutaman kerran vuodessa, on tyttöjen ilta, on salaattia jossa milloin mitäkin, mutta varsinaista ruokaa ei koskaan.
Me pidetään useinkin. Tosin ei ne välttämättä niin virallisia ja juhlallisia ole kuin tuo sana 'illalliskutsu' saattaisi kuulostaa. Mutta kutsutaan siis 2-8 vierasta, laitetaan hyvää ruokaa, jutellaan pitkään pöydän ääressä. Lisäksi meillä käy paljon yökyläläisiä, joiden kanssa syödään.
Meillä osa ystävistä on (vielä) lapsettomia, joten heitä on helppo kutsua. Laitetaan vaan omat lapset nukkumaan. Joskus 'lapselliset' perheet tulevat koko perheen voimin yökylään, vaikka asuisivatkin lähellä. Välillä, esimerkiksi pikkujoulujen tai aikuisen syntymäpäivien kunniaksi, yritetään saada kaikkien vieraiden ja meidän lapset yhtä aikaa hoitoon.
Me ei kyllä kauheasti järjestetä muuta kuin grillijuhlia, niihin on helppo järjestää kaikille syötävää. Syntymäpäivä juhliin ei ole tarvinnut katsoa kuin että on myös laktoosittomia tarjottavia.
Mutta jos tulee jotakin uutta vastaan, otan nekin kyllä huomioon :)
En halua että ihmiset lähtevät meiltä nälkäisinä:)
että kasvissyöjät valmistavat lihaa toisille. Esim kaverini on ollut 15v kasvissyöjä, mutta osaa tosi hyvin valmistaa pihvejä ja liharuokia ja jatkuvasti niitä tekeekin perheelleen. Tekee myös vieraille liharuokia. Eli homma toimii toisinkin päin: menet kylään kasvissyöjän luo, hän on tehnyt herkullista lihapataa. Näin ainakin kaverini kotona. Jos itse on kasvissyöjä, ei se tarkoita, ettei tee koskaan liharuokia, kyllä tekee, mutta ei itse vain syö niitä!
Minä en kyllä oleta, että kasvissyöjän luona saisin lihaa. Tottakai syön heidän luonaan kasvisruokaa, koska minulla ei ole mitään syytä olla syömättä sitä. On ihan eri asia, jos kasvissyöjä ei eettisistä syistä syö lihaa. Kuka ei söisi eettisistä syistä kasviksia?
Kiva juttu tietysti, jos ystäväsi tekee liharuokaa vieraille, mutta mielestäni ei ole mitenkään odotettavaa.
Tähän asti on riittänyt että teen hylatuotteista ruuan, tai vältän jotain tiettyä ainesta (yleensä maitoa, lihaa tai pähkinää). Meidän ystäväpiirissä on yllättävän vähän allergikkoja, joten ei tämä ole kyllä ollenkaan ongelma. Yhdellä on keliakia, mikä on itselleni vähän tuntemattomampi ja siksi tuntuisi hankalammalta muistaa esim monen ruokalajin illallisella, mutta hän on ollut meillä vain syntymäpäivillä, jossa pöydässä on sen seitsemää kahvileipää. Olen sitten katsonut että niistä ainakin 2 käy hänelle.
En välttämättä tee kaikkia ruokia sopimaan kaikille mutta mietin niin että kaikki saavat mahansa täyteen ja jotain valinnan varaa. Samoin, jos tiedän että ystäväni ei pidä tulisesta ruuasta niin en tietenkään ehdoin tahdoin juuri hänelle tarjoa sellaista. Peruskohteliaisuutta siis.
Superallergisia ei meidän ystäväpiirissä kuitenkaan ole (siis että pitäisi esim varoa käyttämästä samaa leikkuulautaa), eikä toisaalta kokonaan karppaavia. Jotkut syövät vähemmän hiilihydraatteja mutta saavat sitten minun puolestani koota lautaselleen enemmän muita aineksia.
En käsitä miksi ystävieni ruokavaliot voisivat häiritä minua niin kovin että ärsyyntyisin niiden noudattamisesta. Itsehän olen heidän ystävänsä ja haluan kutsua heidät kylään syömään, eikö?
Yleensä myös kysyn onko ruokarajoituksia.
että kasvissyöjät valmistavat lihaa toisille. Esim kaverini on ollut 15v kasvissyöjä, mutta osaa tosi hyvin valmistaa pihvejä ja liharuokia ja jatkuvasti niitä tekeekin perheelleen. Tekee myös vieraille liharuokia. Eli homma toimii toisinkin päin: menet kylään kasvissyöjän luo, hän on tehnyt herkullista lihapataa. Näin ainakin kaverini kotona. Jos itse on kasvissyöjä, ei se tarkoita, ettei tee koskaan liharuokia, kyllä tekee, mutta ei itse vain syö niitä!
Minä en kyllä oleta, että kasvissyöjän luona saisin lihaa. Tottakai syön heidän luonaan kasvisruokaa, koska minulla ei ole mitään syytä olla syömättä sitä. On ihan eri asia, jos kasvissyöjä ei eettisistä syistä syö lihaa. Kuka ei söisi eettisistä syistä kasviksia? Kiva juttu tietysti, jos ystäväsi tekee liharuokaa vieraille, mutta mielestäni ei ole mitenkään odotettavaa.
että en syö tofua, papuja, papuvalmisteita, porkkanaa enkä mitään vihreitä tai punaisia kasviksia.
Siinä on kasvissyöjätutuillani tekemistä! Osaan myös valittaa ääneen, jos toiveitani ei oteta huomioon.
Eli ei valkoisia jauhoja tai sokeria.
mikä on vähälaktoositon?
vanha läppä ;)
Juuri järjestin lastenkutsut, joissa kaikki tarjottava oli a) maidotonta (yhden lapsen maitoallergia) b) sianlihatonta (yhden lapsen uskonto).
Kokkaan myös tarvittaessa kasvisruokaa, kananmunaton onnistuu, gluteeniton samoin.
Olen tässä erittäin kokenut :-) ja saan helpohkosti aikaan ihan hyvät tarjottavat. Vegaanireseptit kattavat muuten kivasti mahdolliset allergioiden takia maidottomat + kananmunattomat.
ja huomioin myös vapaaehtoiset dietit, kuten uskonnon määräykset, kasvissyöjät ja karpit.
Tämä siksi etten halua olla moukka ja pilata kutsujani ja vieraideni tunnelmaa.
ja olen iloinen ettei ystäväpiirissä ole vielä ketään todella vaikeasti moniallergista. Eli aika helpolla vielä olen selvinnyt.
että en syö tofua, papuja, papuvalmisteita, porkkanaa enkä mitään vihreitä tai punaisia kasviksia.
Siinä on kasvissyöjätutuillani tekemistä! Osaan myös valittaa ääneen, jos toiveitani ei oteta huomioon.
Tietysti jos erityisvieraiden rajoittteet sopivat hyvin yhteen, teen kaiken kaikille sopivaksi. Esimerkiksi viimeksi oli yksi muna-maidoton, pari laktoositonta, pari hylaa (joista yksi minä) ja kolme vegaania. Patenttiratkaisu: kaikki vegaanista.
Jos vieraiden ruokavaliot eivät sovi noin hyvin yhteen, teen yleensä sen seitsemää sorttia niin, että kaikki voivat syödä osaa tarjottavista. Jos joku on superhyperalleginen jollekin jutulle, en laita sitä mihinkään. Uusia astioita en kuitenkaan ostaisi. Jos joku on noin allerginen, en edes uskaltaisi ottaa vastuuta sellaisen henkilön ruokkimisisesta, jollei olisi pakko.
Jos erityisvieraita on paljon, huomioin yleensä vain terveydellisistä tai eettisistä syistä erityisruokavaliolla olevat. Muiden osalta luotan sitten vain siihen, että pöydästä löytyy jotain sopivaa.