Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kaverisynttäreistä

Vierailija
30.01.2011 |

Kuinka paljon palaa rahaa?

Minkä ikäiselle järkkäätte?

Missä?

Annatteko lahjoja kavereille?

Onko käytännöissä alue-/paikkakuntakohtaisia eroja?

Itsestä tuntuu, että synttärikulttuuri on muuttunut kovasti. Harvalla kaverilla on synttäreitä vietetty kotona, mukaan tulee aina pussillinen krääsää, jos on kotona, niin paikalle on tilattu pelleä jne.

Itse 80-luvulla näitä viettäneenä (Hki), aina oli kotona, ainoastaan sankari sai lahjoja, ei mitään erityistä (maksettua) ohjelmaa.

Lisäksi synttärit kestivät koko illan! Nykyään kaikilla on tarkka alkamis- ja päättymisaika (2 h kesto yleensä).

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisemme kohdalla meneteltiin näin.

Ekat kaverisynttärit olivat, kun hän oli 5-vuotias. Ne olivat kotona eikä ohjelmaa ollut. Lapset leikkivät, syötiin herkkuja ja lopuksi oli onginta, josta kaikki saivat pienen yllätyspussin. Kustannuksia en laskenut.

Toiset kaverisynttärit olivat 6-vuotiaana niin ikään kotona. Olin pyytänyt tuttua luokanopettajakaveria vähän jeesaamaan järjestelyissä. Hän veti lapsille pari leikkiä (jotain ilmapallon puhallusta ym.) Muuten lapset lähinnä riehuivat ja söivät =)

Kolmannet kaverisynttärit olivat 7-vuotiaana HopLopissa. Siellä ei tarvinnut ohjelmasta huolehtia, tarjoilut ja yllätykset tulivat talon puolesta. Olisikohan hinta ollut 100 euron luokkaa? Väitän, että HopLop-synttärit tulivat jopa halvemmaksi kuin kotikutoiset. Tai eivät ainakaan paljon kalliimmaksi.

Minusta tuntuu, että kaikilla synttäreillä vieraat ovat viihtyneet ja lapset keksineet tekemistä. Oma lapsi on ollut tyytyväinen niin ikään.

Meilläpäin (Turun seudulla) ainakin näytttää olevan niin, että koululaisten synttärit vietetään poikkeuksetta jossain "juhlapaikassa". Monenlaisia sähly- ja liikuntasynttäreitä on ollut. Tarhassa oli vielä välillä kotisynttäreitäkin.

Mutta yhdyn ajatukseesi, että synttärit ovat muuttuneet. Kun itse olin lapsi, synttärit vietettiin kotona ja niillä tarjoiltiin aina äidin tekemää täytekakkua. Leikittiin omaehtoisesti seuraleikkejä tai juostiin pihalla. Aikarajoja ei ollut. Lähdettiin kotiin, kun ei enää jaksettu olla pidempään.

Vierailija
2/3 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmannet kaverisynttärit olivat 7-vuotiaana HopLopissa. Siellä ei tarvinnut ohjelmasta huolehtia, tarjoilut ja yllätykset tulivat talon puolesta. Olisikohan hinta ollut 100 euron luokkaa? Väitän, että HopLop-synttärit tulivat jopa halvemmaksi kuin kotikutoiset. Tai eivät ainakaan paljon kalliimmaksi.

johan sisäänpääsymaksuista tulee tuo 10 €/lapsi plus tilat ja tarjoilut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on monen ikäisiä lapsia ja aina on synttärit vietetty kotona.

Kustannuksia en ole koskaan laskenut.

Mitään ohjelmaa ei ole ollut, ei edes ongintaa. Lapset ovat itse keksineet tekemistä.

Yksi lapsia järjesti kerran kavereilleen diskon.

Isommat ovat laulaneet singstaria tai pelanneet wiitä, mitä milloin ovat halunneet.

Ei mitään lahjapusseja tms. MIelestäni tarjoilu riittää vieraiden lahjomiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi