Työni takia olen joutunut kahlaamaan paljon lastensuojelulakia läpi!
Se velvoittaa ja määrää meitä kaikkia tekemään lastensuojeluilmoituksen jos lapsi itse tai joku muu vahingoittaa lapsen kehitystä.
Jos nyt toimiten kuten laki vaatiin niin menetän sen suhteen joka minulla on omaan lapseen.
Pää hajoo kun mietin mitä tehdä :(
Kommentit (16)
Missä kohtaa Lastensuojelulakia se yleinen ilmoitusvelvollisuus on? Kysyn ihan mielenkiinnosta. Vai viittasitko "meillä kaikilla" johonkin ammattiryhmään?
Muuten voi saada syytteen heitteillejätöstä tms
Missä kohtaa Lastensuojelulakia se yleinen ilmoitusvelvollisuus on? Kysyn ihan mielenkiinnosta. Vai viittasitko "meillä kaikilla" johonkin ammattiryhmään?
jos herää pelkkä huoli lapsen tilanteesta, ei tarvitse tietää, ovatko asiat huonosti, ja silti on VELVOLLISUUS ilmoittaa, ainakin lasten kanssa työskentelevillä.
Eli siis ei olekaan velvollisuutta kaikilla? Näin ne uudet "totuudet" syntyvät kun "asiantuntijat" tulkitsevat lakia. Miksi ei vain tarkisteta faktoja, vaan heitellään puolivillaisia totuuksia?
noin pahasti iso pyörä heittää. Maalaisjärki on vanhempien tärkein lastensuojelulaki. Muuta asetukset on viranomaisia varten.
Sinulla taitaa olla vaikeuksia pitää oma vanhemmuus ja virka-asiat erillään.
Kyllä se koskee meitä jokaista. Jos naapurissa on joku ongelma niin sun on tehtävä siitä ilmoitus.
Moraalisesti, vai laissa? Nyt puhuttiin käsittääkseni lastensuojelulaista.
kokee että pitäisi tehdä ilmoitus omasta tyttärestä, tyttärellä taitaa olla äitiys vähän hakusessa.
5 luku
Lastensuojeluasiakkuuden alkaminen
25 § (12.2.2010/88)
Ilmoitusvelvollisuus
1) Sosiaali- ja terveydenhuollon;
2) opetustoimen;
3) nuorisotoimen;
4) poliisitoimen;
5) Rikosseuraamuslaitoksen;
6) palo- ja pelastustoimen;
7) sosiaalipalvelujen tai terveydenhuollon palvelujen tuottajan;
8) opetuksen tai koulutuksen järjestäjän;
9) seurakunnan tai muun uskonnollisen yhdyskunnan;
10) turvapaikan hakijoiden vastaanottotoimintaa harjoittavan yksikön;
10 a) kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) 28 §:ssä tarkoitetun perheryhmäkodin ja muun asuinyksikön; (30.12.2010/1391)
L:lla 1391/2010 lisätty 10 a kohta tulee voimaan 1.9.2011.
11) hätäkeskustoimintaa harjoittavan yksikön; taikka
12) koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa harjoittavan yksikön
palveluksessa tai luottamustoimessa olevat henkilöt tai vastaavissa tehtävissä toimeksiantosuhteessa tai itsenäisinä ammatinharjoittajina toimivat henkilöt sekä kaikki terveydenhuollon ammattihenkilöt ovat velvollisia salassapitosäännösten estämättä viipymättä ilmoittamaan kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle, jos he ovat tehtävässään saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojelun tarpeen selvittämistä.
Myös muu kuin 1 momentissa tarkoitettu henkilö voi tehdä tällaisen ilmoituksen häntä mahdollisesti koskevien salassapitosäännösten estämättä.
Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, on voimassa, mitä rippiin tai muuhun sielunhoitoon liittyvästä salassapitovelvollisuudesta erikseen säädetään tai määrätään.
Se velvoittaa ja määrää meitä kaikkia tekemään lastensuojeluilmoituksen jos lapsi itse tai joku muu vahingoittaa lapsen kehitystä.
Jos nyt toimiten kuten laki vaatiin niin menetän sen suhteen joka minulla on omaan lapseen.
Pää hajoo kun mietin mitä tehdä :(
AP:n ongelma on ratkaistu. Kun asia koskee hänen omaa lasta, ja jos suhteeseen ei liity tietyssä ammatissa toimimista, velvollisuutta ilmoittaa asiasta ei ole eli AP ei "menetä suhdetta omaan lapseen". AP:n on vain ratkaistava tämä määrittelemätön ongelma joka ilmeisesti hänen kirjoituksestaan päätellen uhkaa lapsen kehitystä.
Ilman lisätietoja AP:ltä keskustelu jää pyörimään ympyrää.
että menetät yhtään mitään. Tukitoimia on monenlaisia.