Millainen on sinun ohjeesi leipäressuun, mistäpäin Suomea olet?
Kommentit (11)
Kuivat hapanleivän palat pilkottiin veteen ja keitettiin puuroksi. Syötiin voisilmän kera. Ja ah, se oli hyvää jos leipä oli tarpeeksi hapanta. kainuusta olen kotoisin.
Ruisleipää eli ruislimppua
voidellaan ohuet siivut
pannuun voita, ruskista kevyesti leivät, päälle
kevyt/täysmaitoa mausta suolalla kunnolla nam
Olisko sama asia, mutta karjalan murteella?
Helsingistä olen kotoisin, mutta juuria on Hämeessä ja Varsinais-Suomessa, enkä ole koskaan kuullutkaan moisesta.
Paistetaan molemmin puolin ja pannulle lisätään maitoa niin että leipäviipaleet melkein peittyvät. Lisätään voita ja keitetään kokoon niin, että leipäviipaleet ovat hyvin pehmeitä ja imeneet maidon ja rasvan.
Viipaleet nostellaan varovasti lautaselle, ja loppujämä maitorasvaseoksesta päälle.
Ja savosta olen kotoisin
meilläkin se maito lisättiin vasta pannulle.
En ole tosiaan varmaan lähemmäs 20 vuoteen tuota syönyt. Mutta sen muistan ,että aidossa oli pehmenneet ne leipä viipalee (ei pilkottu niitä leipiä sen pienemmiksi paloiksi) ja päälle laitettiin voita.
senkin muistan ,että tuohon käytettiin juuri ne jo vähän kuivuneet ruisleivät.
t.3
Kuivaa leipää paistetaan voissa ja vesitilkassa. Syödään puolukkasurvoksen kanssa. Tämä tapa on keski-suomesta.
Tuli lapsuus mieleen. Pitääkin kokeilla ja opettaa lapsille perinteitä :).
Tietääkös kukaan savolainen munaröllön? Niin kuin munakokkeli mutta lisättiinkö siihen maitoa, tuli sellanen liemi siihen?
Paistetaan molemmin puolin ja pannulle lisätään maitoa niin että leipäviipaleet melkein peittyvät. Lisätään voita ja keitetään kokoon niin, että leipäviipaleet ovat hyvin pehmeitä ja imeneet maidon ja rasvan.
Viipaleet nostellaan varovasti lautaselle, ja loppujämä maitorasvaseoksesta päälle.Ja savosta olen kotoisin
kun olin lapsi äiti ja isä sitä meille tekivät.
Ruisleipää käyttivät ja se uitettin maidossa tai munamaidossa en muista tarkemmin. Sitten paistettiin pannulla voissa. Ja voi että se oli hyvää :).