Introvertti ja ekstrovertti
Jos olen introvertti, mutta haluaisin olla ekstrovertti, niin pystynkö vaikuttamaan siihen mitenkään? Onko tämä pelkästään aivojen välittäjäaineista kiinni, ja voiko ihminen vaikuttaa siihen?
Kärsivätkö introvertit enemmän luonteenpiirteistään kuin ekstrovertit? Jos näin on, niin miksi?
Voinko luokitella ihmiset pelkästään näihin kahteen ryhmään?
Kommentit (8)
Introvertit kärsinevät enemmän luonteenpiirteistään siksi että länsimaissa arvostetaan ulospäinsuuntautunutta käytöstä. Esim. Aasiassa tilanne on ihan toinen, siellä taas arvostetaan hiljaisia, sisäänpäinkääntyneitä ihmisiä enemmän.
Kärsivätkö introvertit enemmän luonteenpiirteistään kuin ekstrovertit? Jos näin on, niin miksi?
Jos olen introvertti, mutta haluaisin olla ekstrovertti, niin pystynkö vaikuttamaan siihen mitenkään? Onko tämä pelkästään aivojen välittäjäaineista kiinni, ja voiko ihminen vaikuttaa siihen?
Synnynnäisiä persoonallisuuspiirteitä. Ei voi muuttaa, mutta voi oppia elämään niiden kanssa...
Persoonallisuuspiirteet jaetaan nykyisin viiteen pääluokkaan (ns big five). Nämä eivät ole "joko tai", vaan jatkumoita ts. ihminen sijoittuu johonkin 5-ulotteisessa avaruudessa.
"The Big Five factors and their constituent traits can be summarized as follows:
Openness – (inventive/curious vs. consistent/cautious). Appreciation for art, emotion, adventure, unusual ideas, curiosity, and variety of experience.
Conscientiousness – (efficient/organized vs. easy-going/careless). A tendency to show self-discipline, act dutifully, and aim for achievement; planned rather than spontaneous behaviour.
Extraversion – (outgoing/energetic vs. solitary/reserved). Energy, positive emotions, surgency, and the tendency to seek stimulation in the company of others.
Agreeableness – (friendly/compassionate vs. cold/unkind). A tendency to be compassionate and cooperative rather than suspicious and antagonistic towards others.
Neuroticism – (sensitive/nervous vs. secure/confident). A tendency to experience unpleasant emotions easily, such as anger, anxiety, depression, or vulnerability."
http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Five_personality_traits
Sitten vaan yhtäkkiä aloin hyväksymään itseni tämmöisenä. Ja kas ihmettä, jotenkin sitä rohkaistui ja huomaamatta jotenkin on tullut opittua jotain small talkia ja muutenkin tota sosiaalista kanssakäymistä. Eli enää en ole äärimmäinen introvertti. En kyllä ekstroverttikään.
Olen hiljainen ja hitaasti syttyvä, mutta tulen toimeen ihmisten kanssa kuitenkin, sillä haluan olla ihmisten parissa.
Tosta halustani olla ihmisten parissa kärsin just, kun sitten ei ollut taitoja eikä rohkeutta olla sittenkään. Kaikki muuttui, kun en edes yrittänyt muuttua ekstrovertiksi. Hiljaisenakin voi olla ihmisten kanssa.
Ei ihmiset ole ääripäitä tietenkään. Itse olen harvinaisen ääripää introvertti ollut kuitenkin.
Äärimmäinen ektroverttikin saattaa kärsiä, puhuu liikaa ja ärsyttää ihmisiä, ei ehkä ole niitä todellisia ystäviä vaikka olisi näennäisen suosittu. Introvertillä taas ei välttis ole myöskään ystäviä, kun on liian introvertti saadakseen sellaisia.
Siinä se oikeastaan olikin. Onko elämä makoisempi ekstroverteillä? Tämän ei pitäisi lajitella joukkoa parempiin ja huonompiin tai voittajiin ja häviäjiin. Ihmisyyden arvo mitataan kunkin henkilön muilla ominaisuuksilla. Ne eivät kai ole kiinni siitä onko intro- vai ekstrovertti?
Siinä se oikeastaan olikin. Onko elämä makoisempi ekstroverteillä? Tämän ei pitäisi lajitella joukkoa parempiin ja huonompiin tai voittajiin ja häviäjiin. Ihmisyyden arvo mitataan kunkin henkilön muilla ominaisuuksilla. Ne eivät kai ole kiinni siitä onko intro- vai ekstrovertti?
Vika on maailmassa eikä yksilössä. Minua ainakin ottaa päähän, kun ikään kuin oletetaan että kaikkien pitää olla tosi sosiaalisia ja lasta saatetaan pitää sairaana tai outona, jos ei ole tosi sosiaalinen. Hyvä ihme, ihmiset on erilaisia ja yhteiskunnan pitää se vaan hyväksyä. Perhana.
Olen itse introvertti, mutta pystyn esiintymään ulospäinsuuntautuneena. Se tapahtui vahingossa kun yritin päästä ujoudestani esittämällä rentoa. Sitten aloin harrastaa näyttelemistä ja ilmaisun harjoitteleminen on sallinut minun esiintyä ekstrovertimpana, mutta kyllä olen silti luonteeltani ja sisimmässäni hiljainen mietiskelijä.