Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinnikkäästä tytöstä sairaalloisen itsepäiseksi ja itsekkääksi?

Vierailija
28.01.2011 |

Ekaluokkalainen lapseni, sisarussarjan keskimmäinen, oli pienenä ihailtavan itsenäinen ja sinnikäs. Oppi varhan tekemään asioita itse ja halusi tehdäkin ne itse, jopa päiväunille hän meni ihan omatoimisesti.

Nyt koululaisena hänestä on kehkeytynyt rasittavan itsepäinen. Hän saattaa saada täydellisen hirveitä raivokohtauksia, jos joku asia ei suju, kuten hän on halunnut. Hän vetää omaa mielipidettään hamaan loppuun asti pystymättä näkemään, että joku annetuista vaihtoehdoista on ainoa mahdollinen. Hänestä on aina olemassa kolmaskin vaihtoehto. Tyyliin vaikkapa, hän ei halua nukkumaan mutta ei mielestään jaksa valvoakaan. Ja sai raivarin, että mitä nyt tekee. Tai kuten äsken hän vei ulos marmorikuulan, hukkasi sen lumeen heitellessään sitä ja nyt raivoaa ulkona, kuinka koko perheen tulisi tulla etsimään sitä ja hakea lumikolat ja -lapiot ja auttaa. Järkipuhe ei auta lainkaan. Tai kun sanon hänelle aamulla, että ollaanpa hieman hiljempaa kun veli vielä nukkuu, hän tahallisesti alkaa nauraa kovaan ääneen. Kun totean siihen, että ole hiljaa, tai et pääse uimaan sunnuntaina, hän raivostuu ja alkaa huutaa. Muistutan, että huutamisesta seuraa, ettei pääse uimaan, hän huutaa entistä lujempaa.

Kohtauksia on yhdestä useampaan päivittäin, mutta muuten hän selviää varsin hyvin elämässään. Koulu sujuu, on kavereita ja suhteet sisaruksiin ovat hyvät. Normaalitilanteessa hän osaa jakaa ja ottaa leikkeihin. Mitä ihmettä pitäisi tehdä? Hakea joku diagnoosi kasvatusneuvolasta ja kohdella häntä sen mukaan?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tarve olla iso ja päättää, mutta kun ne päätökset ovat tietysti lapsentasoisia (=huonojakin), niin sitten harmittaa.

En tiedä, minkälaisia olette kasvattajina jne. mutta ihan ehdottaisin, että tytöltä otettaisiin päätösvastuu hetkeksi pois. Tällaisissa nukkumaanmenotapauksissa vanhemmat siis päättävät, että nyt sänkyyn. Jos metelöi, kun pikkuveli nukkuu, niin älä anna hänelle vaihtoehtoa (uimaan vai eikö uimaan) vaan seuraamuksen välittömästi varoituksen jälkeen (esim. metelöinnistä joutuu pihalle, sisätiloissa ei huudeta) ja sitten vaan lapsi pihalle ja lähtemään kouluun, vaikka kuinka olisi vielä varhaista eikä esim. olisi syönyt aamupalaa. Tuntuu, että lapsi saa liikaa päätösvaltaa ja kokee musertuvansa sen alla.

Vierailija
2/4 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehdottomasti samaa mieltä, että lapsella on näissä tilanteissa paha olla. Ja minulla myös. Olen tietoisesti pitänyt itseni rauhallisena, koska koen, että tässä on selvästi joku muu asia ongelmana kuin pelkkä uhma tms.

Otan vinkistäsi vaarin ja katson, auttaako se meidän tapauksessa eteenpäin. Jos joku osaisi vinkata jotakin kirjaa, jossa käsiteltäisiin juuri tällaista asiaa, olisin kiitollinen.

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo tuntuu 10-13v tytöltä! kaverin likka on 12v ja pitää samanmoista, oikein pikkuteini!!!

Vierailija
4/4 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo tuntuu 10-13v tytöltä! kaverin likka on 12v ja pitää samanmoista, oikein pikkuteini!!!

meillä on jo yksi murkku! Olen aivan samaa mieltä, että murrosikäinen tyttö on juuri lapseni kaltainen. Biologinen ikä taitaa olla meillä jäljessä, koska ikää tosiaan vasta 7v.

Ap.