Vinkkejä miten opettaa lapsi potalle?
Auttakaahan mammat ja kertokaa vinkkinne, miten opettaa lapsi potalle? Tyttö on 1v 4kk ja olisi aika opetella potalle. 1v ikäisenä kokeiltiin, mutta lähinnä pelkäsi potalla istumista, nyt suostuu jo istumaan.
Kommentit (16)
lepo pikku äiti :)
Meillä lapset oppivat potalle tekemään jotain
tyttö 3v, poika 3v5kk, poika 1v5v ja eka kakka vasta 2v10kk
että ihan turhaan hoppuilet, se tulee jos tulee ja kun tulee. potalla voi istuttaa ym mutta tuloksia ei kannata odotella vuoteen kauhean monta, siis jos suht normaali lapsi. jos kovinkin erilainen tapaus, voihan olla että oppisi aikaisemmin. päiväkoti edesauttaa sitä että lapsi löytää pottailun ilon aikaisemmin. kotona se on lähinnä vain vanhempien pakottama juttu.
Eli istut pöntöllö ja lapsi potalla, luette ja juttelette ja sitten katsotte tuleeko tulosta. käytät potalla n. 30-60min välein jos muistat ja jaksat...
Älä ota stressiä!
Oppii sitten kun on valmis oppimaan.
Meillä on vielä 2,5v poika vaipoissa ja niin on monella muullakin.
istutaan tytön kans vessassa 'nenät vastakkain' ja pissitään yhdessä:-D
aika opetella potalle?! Itse kyselin neuvolasta pottavinkkejä, kun tyttö oli jotain 1,5vv. niin terkkari oli että ei kannata liian aikaisin kun lapsi ei edes tajua sitä juttua vielä ja siitä voi tulla turhaa pelkoa hommaan.
nenät vastakkain aamuisin istutaankin :) itse olen oppinut potalle jo vuoden iässä tekemään kakat ja meidän neidillä on myös tietty kakkarutiini. päikkäreiltä tässä odottelen, niin mennäänpäs sit potalle riisumisen jälkeen istuskelemaan.
ap
Minusta kannattaa ottaa vaippa pois ja aina kun tulee pisu niin sanot "oho, tuli pisu, mennääs potalle jatkamaan!" Sitten menette potalle ja koitatte tuleeko lisää pisua.
Kannattaa seurata lasta ja opetella huomaamaan milloin lapsella on pissa tulossa. Sitten potalle!
Kannattaa ehdotella välillä, mennäänkö koittaan pisua.
Ja oma esimerkki on hyvä: äitikin menee pisulle. Puhu lapselle että äitikin pissaa.
Ja veden ääni auttaa pissaamiseen: hana auki! ;)
Meillä esikoiselle koitettiin telkkarin tai kirjan lukemista potalla.
Kakkoselle se ei auttanut. Hän halusi suoraan pöntölle, eikä mitään tekemistä.
Kolmoselle otin vaipat pois ja pissasi juurikin pikkareihin ja siivosin lattiaa aikani.
Kaikki 3 tapaa ollut yhtä nopeita tapoja. Meillä pojat oppi reilun vuoden ikäsenä päiväkuiviksi.
vanhempi, että ulostetaan aina ruoan jälkeen ja herättyä
ei sitä tarvitse lapsen sen enempää ymmärtää
Meillä meni yhteensä 8 tikkaria viidellä lapsella.
Ai, no meillä on ainakin kolme muksua ollu päiväkuivina 1,5- vuotiaana.
Asian kanssahan ei ole mikään kiire, on ihan normaalia myös että alle 3- vuotias käyttää vaippoja.
Minusta pottailussa ei ole mitään kummaa, on paljon naisia joitten lapset vaipattomia. Siis vauvanakin lapsi tekee tarpeensa muualle kuin vaippaan, pönttöön tai lavuaariin.
Anoppini sanoin: laiska opettaa lapsen potalle, ei jaksa vaihtaa vaippaa.
8
Siis tekee tarpeet pönttöön tai lavuaariin, eikä vaippaan. :D
viestissä 11
vieläkö voi jonkun mielestä "olla joku tietty maaginen ikä " - jolloin lapsen on opittava potalle ? Miksi ?
Uskon, että lapsi oppii kyllä ihan itsekseen ilmaisemaan milloin on valmis potalle,ilman kikkailuja ja aikuisvetoista "pottailua".
Tuntuuko susta itsestäsi, että sun elämälle on ollut ratkaisevaa, minkäikäisenä aloit käydä potalla?
Annetaan meidän olla erilaisia, mutta etenkin pienokaistemme.
meillä 2 vuotis synttäreiden aikaan lapsi halusi itse mennä potalle, ja siitä lähtien ei vahinkoja tapahtunut eikä vaippojakaan enää tarvittu- "pottailu" alkoi tosi helposti
t."laiska äiti"
opettaa potalle, kun on kuitenkin huomattavasti miellyttävämpää olla ja elää ilman hiostavia vaippoja. Eihän kukaan lapsi niitä takaisin halua kerran niistä eroon päästyään.
Ja se on normaalin terveen lapsen kohdalla melkoisen pieni vaiva tuo kuivaksi opettelu. Mutta laiskat läskiperseet haluaa hautoa isojen lastensa perseitä vaipoissa, ettei vaan itse tarvitsisi tehdä yhtään mitään.
Meillä jo pottailu on hyvällä alulla, poika on 10 kk ja isoja ja pieniä on saatu tehdyksi jo useasti. Homma lähti toimimaan kun pikku mies alkoi itse kiinnostumaan potasta, joka oli vessassa esillä. Nyt käydään yhtä aikaa asioilla ja luetaan samalla yhdessä autolehtiä. Kyllä se on taputuksen paikka kun jotain pottaan on ilmestynyt. Itse hommasin potan aika ajoissa ja luulin että pottaan tekeminen olisi helppo juttu mutta eihän se ollut kuin huutoa aluksi ja sen takia harjoittelu unohdettiin ja aloiteltiin uudelleen kun poika itse asiasta alkoi kiinnostamaan.
jne mukaan niin varmaan alkaa viihtyäkin siinä. Kun enemmän ja pidempään pottailette huomaat ehkä, että lapsellasi on vaiheita jolloin pottailu kiinnostaa enemmän ja sitten taas sellaisia, että muut asiat ajavat pottailun edelle.
Ja joo kaikki oppivat omaan tahtiinsa mutta on kyllä lapselle huomattavasti mukavampi tapa tehdä tarpeensa pottaan kuin vaippoihinsa vallankin jollei vaippaa vaihdeta ihan pikimmiten.
Suosittelen itse myös harkkareiden käyttöä.
kirja, ruokaa tms käteen ja kärsivällisyyttä
meillä laitettiin jo heti 6 kk, kun osas istua ja kivaa oli
mutta vaatii todellakin vanhemmalta paljon enemmän kuin pikasen vaipanvaihdon ja persvipellä pyyhkimisen
hiljaa hyvä tulee