Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenelläkään kokemusta reaktiivisesta atriitista

Vierailija
27.01.2011 |

Pojalla oli raju virtsatietulehdus joka meni munuaisiin. Oli sairaalassa tiputuksessa. Kuukausi siitä puhkesi jälkitautina reaktiivinen atriitti eli niveltulehdus.

Polvi oli yhden päivän todella kipeä, kuumeilua ja tulehdusarvot hieman koholla. Onneksi kipu meni nopeasti ohi.

Väsynyt ja kalpea on vielä. Silmä hieman punoittaa. Kauankohan tuo väsymys vielä vaivaa :/

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
2/10 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvissa on ollut turvottelua ja tulehdusta, ei kuumetta. Vaiva on kestänyt muutaman kuukauden kerrallaan, polvien tyhjentäminen ja kortisoni ovat auttaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

reaktiivinen niveltulehdus, oireillut olin kolme vuotta. Eli siis vasemman käden ja jalan nivelet kipeytyivät ja turposivat, tehtiin kaikenlaisia reumatestejä sun muuta ja sit vaan käskettiin syödä buranaa. Nyt lopulta reumalääkäri totesi, että kudostyyppini on joku sellainen (joku antigeeni positiivinen), että just joku tulehdus joskus jossain on aiheuttanut ton niveltulehduksen. Sain lääkkeet ja oireet loppuivat melkein kuin seinään.

Vierailija
4/10 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli keuhkoissa hoitamaton tulehdus (oireet lieviä, en pitänyt pikkuflunssaa kummoisempana), joka aiheutti tulehduksen polviin. Käveleminen oli hankalaa, lopulta päädyin sairaalaan CRPn kohottua 400:aan...

4 vrk sairaalassa, kortisonipiikit jokaiseen tulehtuneeseen niveleen (kipu meni ohi parissa päivässä), kortisoni ja salazopyrin päälle (tosin jälkimmäinen tuhosi valkosolut, melkein kuolin, mutta viikon sairaalassaolon ja voimakkaan antibioottikuurin avulla selvisin, ja lääke vaihdettiin toiseen, joka tepsi ja joka sopi, mutta se onkin toinen tarina...)

Niveltulehdus itsessään kesti parisen vuotta, sitten jätettiin kaikki lääkitys pois. Oli poissa vuosia, mutta ilmoitti jokin aika sitten merkkejä palaamisesta. Siis taas kortisoni menossa (tosin toinenkin sairaus päätti palata, ja siihenkin se kortisoni on).

Väsymystä minulla ei juuri ollut, paitsi unettomuuden takia (joskus niveliin sattui niin pahoin että ei voinut oikein nukkua). Se lähti kipujen mukana.

Saako poikasi nyt lääkkeitä niveltulehdukseen?

Vierailija
5/10 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulehdusarvot laskivat hyvin, joten lääkitystä ei aloitettu. Toivottavasti päästiin näin vähällä. Netistä lukenut, että voi tosiaan olla kuukausien vaiva :(

Kovin on vielä kalpea naamaltaan. Mietin pitäisikö vielä käydä yksityisellä...

ap

Vierailija
6/10 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulehdusarvot laskivat hyvin, joten lääkitystä ei aloitettu. Toivottavasti päästiin näin vähällä. Netistä lukenut, että voi tosiaan olla kuukausien vaiva :(

Kovin on vielä kalpea naamaltaan. Mietin pitäisikö vielä käydä yksityisellä...

ap

Jos tila ei huonone, voinet odottaa maanantaihin, jos tila muuten pysyy ennallaan. Kalpeus voi johtua anemiasta, kai poikasi saa rautaa riittävästi?

Vierailija
7/10 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten siitä ei johdu. Lämmöt normaalit.

ap

Vierailija
8/10 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten siitä ei johdu. Lämmöt normaalit.

ap

Väsymyksestä. Eli neuvoni on sama: ellei tilanne pahene, mutta pysyy samana, vie lääkäriin maanantaina.

Toki jos pahenee, ei kannata kauaa odottaa sinne lääkärille menoa.

Vierailija
9/10 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lääkettä söit?

Vierailija
10/10 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi huono tuuri, olin 23 vuotias ja heinäkuussa 2017 ammattiharjoittelu paikassa käsiini rikkoutui lihapussi joka sisälsi paljon verta. Pesin kädet kunnolla mutta sain siitä yearsinia bakteerin. Bakteeri aiheutti suolistotulehduksen ja minulta leikattiin umpisuolilisäke. Tämän jälkeen normaalisti antibiootit. Antibiootti kuurin jälkeen noin viikon päästä vasempaan nilkkaani alkoi sattua. Päivä päivältä kipu vain kasvoi, luulin että kivun aiheuttaja oli pohjalaiset joita en ollut käyttänyt. Soitin terveyskeskukseen ja hoitaja vain sanoin että lisää liikettä vain. Nilkkani turposi edelleen kunnes enään en pystynyt kävelemään ja eiku toinen soitto terveyskeskukseen ja käynti. Onneksi minulla oli hyvä lääkäri laittoi tekemään kaikki röntgenkuvaukset ja testit. Sillä aikaa kun olin testissä oli hän käynyt keskustelemassa ylilääkärin kanssa ja todenneet että olin saanut reaktiivisen atriitin. Sain kortisonia tabletteina. Nilkka parani nopeasti mutta viikko kuurin jälkeen alkoi vasen polveni turvota ja nestettä kerääntymään. Tyhjennys ja kortisonia, kuurin pieneneminen ja nyt kipu siirtyy vasempaan kyynärpäähän. Reumalääkäri laittaa kortisoni piikkiä sekä vasempaan kyynärpäähän että nilkkaan ja toteaa ettei reumaa ole, voi kestää vielä pari kuukautta. Pian kipu siirtyy oikeaan polveen ja en pysty enään kävelemään normaalisti sillä polvet ovat turvoksissa ja kipeitä. Uusi terveyskeskus lääkäri määrää taas kortisonia ja ehdottaa psykologiselle hoitajalle käyntiä, koska "olen nuori ja minulla on tällä hetkellä kriisi sairauden vuoksi". Kuitenkin sain vielä yhden käännekohdan, panniikikohtaus/ahdistus autoa ajaessa. Kerroin hoitajalle ja sitten aika lääkärille joka määrää ahdistus lääkkeitä ja beetasalpaajia. Olen toivoton ja kuukauden verran kuljin bussilla kouluun. Lokakuussa paksusuolen tähystys jolloin löydettiin haavaumia suolesta. Lääkäri testasi chronin taudin mutta tulokset eivät olleet selvät. Lääkäri uskoi että yearsinia aiheutti chronin taudin ja se puolestaan reaktiivisen atriitin. Mitään erikoista hoitomuotoa ei loppu peleissä enään tehty, jatketaan kortisonilla.

Koska lääkärit eivät osanneet auttaa, päätin ottaa selvää netistä mitä reumaatukot tekivät. Paras päätös joka itseni kohdalla auttoi oli gluteeniton ruokavalio, se oli millä sain oireitani pienenemään ja tulehduksen pienenemään polvissa. Viimeiset kortisonit ja kaikki ahdistus ja beetasalpaajat söin marraskuun loppuun. Kuitenkin niveloireita oli aina vähän väliä. "Suurin parannus" vielä lisäksi oli lopettaa ehkäisyrenkaan käyttö. Tämän jälkeen pystyin syömään ainakin 3 kuukautta viljoja kunnes viljojen syömisen jälkeen taas kivut alkoivat. Mutta taas gluteeniton ruokavalio käyttöön. Eli lopputulos kuitenkin on että sairaus jätti ison arven kehooni, kärsin vieläkin ahdistusta autoilessa ja viljat tuovat kipua, mutta pyrin silti seuraamaan terveellisiä elämäntapoja ja nämä pienet elämäntapa muutokset olivat niitä jolla sain takaisin "normaalin" liikkuvan ja notkean kehon ja nivelet.