Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te kestätte sitä kun taapero opettelee syömään = viskoo kaiken pöydästä??

Vierailija
27.01.2011 |

On suuren suuri kiusaus vaan syöttää ja juottaa 1-vuotiasta kokonaan itse, sillä muki lentää heti lattialle, lusikka samoin ennen kuin edes käy suussa jne. Argh. Vinkkejä? Myös hermojen hallintaan kiitos.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei kumpikaan meidän pojista ole koskaan tehnyt moista.

Vierailija
2/15 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni 1v1kk "pyysi" itse lusikkaa. Sen jälkeen on syönyt itsenäisesti ja sotkuisesti.

Nykyään lusikka lentää, mutta uhmaiän takia.

Mutta odota viikko pari, syötä lasta ja anna sitten lusikka uudelleen. Tai anna sormiruokaa, jota tenava voi syödä ilman lusikoita.

Talouspaperia kului kovasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se alkoi häntä itseään kiinnostaa, olisiko ollut siinä 10-11 kk iässä (ja se ikähän on ihan lapsikohtaista), eikä mitään hirveää viskelyä ilmennyt. Mäkin neuvoisin siis odottamaan hetken ja seuraamaan lasta.

Mutta kyllä sitä sotkua tosiaan tulee, vielä vähän isommankin kanssa. Ei se sihti täysin sotkuttoman tarkaksi kovin nopeasti kehity. Meilläkin nyt 2-vuotias heittelee ruokailuvälineitä yms. välillä ruokapöydästä, kun uhmakohtaus iskee ruokapöydässä päälle... Ei siinä auta, kuin olla kärsivällinen. Mä hoen aina mielessäni, että tämä on vain yksi nopea vaihe lapsen kehityksessä, kohta on jo joku muu vaihe (ja muut murheet).

Kannattaa tehdä lapsen syöttötuolin ympäristö sellaiseksi, että se on mahdollisimman helppo siivota, niin ei tarvi mattojen yms. takia surra, kun ruoat lentävät pitkin poikin.

Vierailija
4/15 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koira. Siivous pelaa. :D

Vierailija
5/15 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se alkoi häntä itseään kiinnostaa, olisiko ollut siinä 10-11 kk iässä (ja se ikähän on ihan lapsikohtaista), eikä mitään hirveää viskelyä ilmennyt. Mäkin neuvoisin siis odottamaan hetken ja seuraamaan lasta.

Mutta kyllä sitä sotkua tosiaan tulee, vielä vähän isommankin kanssa. Ei se sihti täysin sotkuttoman tarkaksi kovin nopeasti kehity. Meilläkin nyt 2-vuotias heittelee ruokailuvälineitä yms. välillä ruokapöydästä, kun uhmakohtaus iskee ruokapöydässä päälle... Ei siinä auta, kuin olla kärsivällinen. Mä hoen aina mielessäni, että tämä on vain yksi nopea vaihe lapsen kehityksessä, kohta on jo joku muu vaihe (ja muut murheet).

Kannattaa tehdä lapsen syöttötuolin ympäristö sellaiseksi, että se on mahdollisimman helppo siivota, niin ei tarvi mattojen yms. takia surra, kun ruoat lentävät pitkin poikin.

Neitokainen kertoo ruokailun päättyneen heittämällä lusikan. Tietää tasan tarkkaan, että se on kiellettyä. Ihana tuo sinun: "hoen mielessäni, että tämä on vain yksi vaihe" jne...

Ja minulla on paljon vanhempi esikoinen. Pitäisihän minun muistaa. Silti joskus meinaa pinna palaa, kun lusikka lentää kaaressa - lapsi 2v2kk.

Olinkohan nro 3 tms.

Vierailija
6/15 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos sotkee tahallaan(oikein katsoo ja nauraa). Otan silloin pois esim.mukin ja lusikan ja sanon ettei noin voi tehdä. Meillä saattaa esim. värittää seinää ruualla tai kaataa maitoa pöydälle ihan kiusallakin ja nauraa päälle=leikkii. Otan siis pois ja kiellän, jos menee ihan pelleilyksi, muuten sitten sotkee ihan vapaasti.

Vierailija
7/15 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elä ala mihinkään valtapeleihin. se taapero on sitkeempi niissä ku sä. jos lusikka lentää lattialle niin se pysyy sit siellä ja äiti syöttää. seuraavalla aterialla sit uusi yritys.

lapsella on vähempi tarvetta heitellä tavaroita jos ei ihan siinä vieressä kyttää. nälkäinen lapsi keksii kyllä jonkin tavan syödä jos sille laittaa ruokaa nenän eteen ja alkaa itse tyynesti syömään omaa annostaan. alkuun tietty enempi sormilla, lusikalla harjoittelu on vähän kausittaista välillä sy sitkeästikin lusikalla, välillä sormin vaikka aivan hyvin osais. olen silti sitä mieltä että sormin syöminen jää itsekseen pois sit ku osaa käyttää lusikkaa tarpeeks hyvin, vlillä täytyy vaan vähän muistutella lusikan käytöstä

Vierailija
8/15 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkei edes viskokaan, mutta eihän se lusikka aina osu minne pitäisi ja varsinkaan se ruoka ei aina pysy lusikassa...

Vierailija
9/15 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elä ala mihinkään valtapeleihin. se taapero on sitkeempi niissä ku sä. jos lusikka lentää lattialle niin se pysyy sit siellä ja äiti syöttää. seuraavalla aterialla sit uusi yritys.

lapsella on vähempi tarvetta heitellä tavaroita jos ei ihan siinä vieressä kyttää. nälkäinen lapsi keksii kyllä jonkin tavan syödä jos sille laittaa ruokaa nenän eteen ja alkaa itse tyynesti syömään omaa annostaan. alkuun tietty enempi sormilla, lusikalla harjoittelu on vähän kausittaista välillä sy sitkeästikin lusikalla, välillä sormin vaikka aivan hyvin osais. olen silti sitä mieltä että sormin syöminen jää itsekseen pois sit ku osaa käyttää lusikkaa tarpeeks hyvin, vlillä täytyy vaan vähän muistutella lusikan käytöstä

unohtui mainita, että meidän 2-vuotias on tykännyt sormiruoasta kovasti heti puolivuotiaasta asti, ja niinpä hän syö edelleen välillä käsin. Mä olen antanut syödä, kun olen ajatellut, että tuskin tuo enää kouluiässä lappaa käsin nakkikeitosta nakkeja suuhunsa. Lisäksi lapsi on hoikanlainen ja syö välillä huonosti, joten en siksikään jaksa stressata siitä, ettei jokainen suupala mene suuhun lusikan/haarukan avulla.

-4

Vierailija
10/15 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä niitten lasten pitää antaa syödä itse siinä vaiheessa, kun ne eivät selvästi siihen vielä pysty? Tuttuni lasta syötettiin varmaan 5-vuotiaaksi asti, ja ihan hyvin osaa silti nykyään syödä.

Vierailija
11/15 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elä ala mihinkään valtapeleihin. se taapero on sitkeempi niissä ku sä. jos lusikka lentää lattialle niin se pysyy sit siellä ja äiti syöttää. seuraavalla aterialla sit uusi yritys. lapsella on vähempi tarvetta heitellä tavaroita jos ei ihan siinä vieressä kyttää. nälkäinen lapsi keksii kyllä jonkin tavan syödä jos sille laittaa ruokaa nenän eteen ja alkaa itse tyynesti syömään omaa annostaan. alkuun tietty enempi sormilla, lusikalla harjoittelu on vähän kausittaista välillä sy sitkeästikin lusikalla, välillä sormin vaikka aivan hyvin osais. olen silti sitä mieltä että sormin syöminen jää itsekseen pois sit ku osaa käyttää lusikkaa tarpeeks hyvin, vlillä täytyy vaan vähän muistutella lusikan käytöstä

just näin, ei ole motään kiirettä opetella väkisin ja menettää hermoja.

meillä on 2,5v ja joitakin ruokia syö hyvin itse, mutta esim puurot syötetään, koska en yksinkertaisesti jaksa siivota sitä mönjää joka paikasta.

Vierailija
12/15 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/15 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetan lasta syömään itse vain silloin kun on nälkäinen eli oikeasti haluaa syödä. Alussa syö innoissaan, mutta jossain vaiheessa kyllästyy ja alkaa leikkiä... Sit äiti syöttää loput. Hedelmäjogurtista hän tykkää kovasti, joten sillä on kans hyvä harjoitella..toki suuri osa valuu leualle ja ruokakaukaloon, mutta mitäs pienistä.

Vierailija
14/15 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odottaisin että tuo vaihe menee ohi ja sitten opettelisi syömään.

Vierailija
15/15 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta nyt vaan kasvattaa paksua nahkaa. Tiedän, rassaahan se, kun saa joka välissä siivota keittiön seiniä myöden.

Mutta minäkin olen toteuttanut sitä, että annan lapsen syödä sitten ilman lusikkaa, jos on viskannut sen alas. Vahingot ovat eri asia, mutta jos siis tahallaan viskoo jotain alas, niin antaa sitten lusikan olla lattialla sen aterian loppuun asti. Kauheaa sutturointiahan se käsin syöminen on, mutta pääasia, ettet tosiaan ala stressata liikaa ja tapella vuoden ikäisen kanssa, siitä ei seuraa kuin kaikille paha mieli.

Muista sitten tietysti vuolaasti kehua, kun ruokailu joskus sujuu niin, ettei lapsi heittele tavaroita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän