Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ehkäisy itsekkyyden synti -kö?

Vierailija
25.01.2011 |

Yks perustelu jolla vanhoillislestadiolaiset papit ja puhuvat perustelevat sitä, että ehkäisy on synti, on itsekkyys.

Että ehkäisy on itsekkyyttä ja sellainen itsekkyys on syntiä.

Itsekkyys ja mukavuudenhalu on syntiä.

Eli sen mukaan ne jotka ehkäisevät, olisivat itsekkäitä ja mukavuudenhaluisia. Onko näin? Ja ehkäisyä vastustavat lestadiolaiset kristityt olisivat epäitsekkäitä ja ei-mukavuudenhaluisia, eli oikeita uskovaisia.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aikuisen ihmisen vastuullisuutena minä ehkäisyn näen!

Vierailija
2/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks perustelu jolla vanhoillislestadiolaiset papit ja puhuvat perustelevat sitä, että ehkäisy on synti, on itsekkyys. Että ehkäisy on itsekkyyttä ja sellainen itsekkyys on syntiä. Itsekkyys ja mukavuudenhalu on syntiä. Eli sen mukaan ne jotka ehkäisevät, olisivat itsekkäitä ja mukavuudenhaluisia. Onko näin? Ja ehkäisyä vastustavat lestadiolaiset kristityt olisivat epäitsekkäitä ja ei-mukavuudenhaluisia, eli oikeita uskovaisia.

Eikö tuommoinen uskonnollinen määräys pitäisi perustella ihan pelkällä Raamatulla, että se olisi uskottava ??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisesti melkeen jokainen hallua aperheen ja lapsia.

En tajua miten se olisi epäitsekästä että tekee lapsia putkeen niin paljon kuin suinkin. Miten ihminen siinä muiden hyväksi muka toimii ja luopuu itse jotain?

Vierailija
4/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkaa päälle ja sitä rataa... Vapauteen Jeesus meidät vapautti sanon minä.

Vierailija
5/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki vl-perheet tosiaan ihan rajatta enää nykyään "lisäänny". On meitä jotka rajoitamme sitä kohtuulliseksi. Mutta sitten seuraa se tuttujen kateellisuus, joka naamioidaan tiesmiksi muuksi...päivittelyksi ja tekko-ihmettelyksi.

On niin ”kivaa” saada nelilapsisen (2,5v-8v ikähaarukka) perheen äitinä rauhanyhdistyksellä toistuvia kommentteja muilta vl-perheiltä:

"Ai sulla on jo noiiiin iso tuo nuorin?", "Minä katsoin, että missäs se teidän vauva oikein on..!", "Eikös se ois jo vauvan aika?", "Älähän vielä ala seniiliksi" (miehenikin saa "kivan" kommenttin miesporukassa), "Onko teillä ollu ressiä, kun ei vauvaa oo tulossa" (tekohuolehtiva).. jne.

Vierailija
6/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki vl-perheet tosiaan ihan rajatta enää nykyään "lisäänny". On meitä jotka rajoitamme sitä kohtuulliseksi. Mutta sitten seuraa se tuttujen kateellisuus, joka naamioidaan tiesmiksi muuksi...päivittelyksi ja tekko-ihmettelyksi.

On niin ”kivaa” saada nelilapsisen (2,5v-8v ikähaarukka) perheen äitinä rauhanyhdistyksellä toistuvia kommentteja muilta vl-perheiltä:

"Ai sulla on jo noiiiin iso tuo nuorin?", "Minä katsoin, että missäs se teidän vauva oikein on..!", "Eikös se ois jo vauvan aika?", "Älähän vielä ala seniiliksi" (miehenikin saa "kivan" kommenttin miesporukassa), "Onko teillä ollu ressiä, kun ei vauvaa oo tulossa" (tekohuolehtiva).. jne.

Vierailija
7/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luterilaisen kirkon mielestä asia on pinvastoin. Ehkäisykielto on ihmisoikeusloukkaus

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/1259-kion-lestadiolaisten-ehkai…

Vierailija
8/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo näitä puheita ja uteluita joutuu kuuntelemaan , milloin päin naamaa ja milloin sattuu kuulemaan sivusta.

Kyllä tympäisi kerrankin kuunnella juttua,jossa ihan ääneen epäiltiin että tietäähän sen mitä touhutaan,jos ensimmäisten lasten väli on reilun vuoden ja seuraavilla sitten vaikkapa kolmatta vuotta.

Minun piti mennä ja naisena tuolle vieraalle miehelle paukauttaa,että oletkos kuullut asiasta nimeltä naisen kuukautiskierto ja sen käynnistyminen?

Kun se voi nääs alkaa 2kk tai 1v 2kk tai 2v 2kk synnytyksestä,ja se voi vaihdella ihan samallakin naisella eri synnytysten jälkeen paljonkin.

Äijä ei sen jälkeen puhunut yhtään mitään enää...

Mutta MIKSI... MIKSI MINUN täytyy alkaa puolustelemaan omaa olemassaoloani ulkopuolisille!! Tökeröille törpöille, joita todellakin on ehkä jopa enemmän vl miehissä kuin naisissa. :-(

Vierailija
9/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutteleeko vl miehet toisten miesten vaimojen synnytysväleistä ???

Että onko jo kestänmyt LIIIIIIAN kauan eikä ole vielä paksuna !!!!!!! Anna mun kaikki kestää!!!!!

Vierailija
10/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittaa ei saa. En voi sanoa ääneen, että olen väsynyt.

Ei semmoista sanota. Ei suoraan. Joskus voi rivien välistä kuulla että on rankkaakin rankempaa.

Semmoisen sanojalle hymistään ry:llä tyyliin "kyllä se siitä, niin ovat päiväsi kuin ovat voimasi, ja kun ihmisen voimat loppuu niin silloin ne vasta Jumalan voimat alkaa!!!

Ja "taivaan isä antaa voimia" yms... Se ei tietystikkään tarkoita mitään todellista. Se joka niitä sanoja pudottelee, ei itsekkään tarkoita fraasillaan yhtään mitään.

Niin vain pitää sanoa, koska niin pitää sanoa. Kaikki sanoo niin.

Vierailija
11/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen paikka missä vl naisen pitää jutella kieli keskellä suuta on neuvola. Oleppa tarkkana!

"Älä puhu neuvolassa jaksamisestasi" on ollut mullekin monen uskovaisen äidin vinkki.

Neuvolaan lähtiessä pukeudutaan, tsempataan ja puunataan. Että ei naisen oma väsymys ja jaksamattomuus paljastuisi. Eihän ulkopuoliset kuitenkaan voi ymmärtää näitä meikäläisten valintoja... Pitää olla pirtsakan näköinen ja lapsille iloisesti hymyilevä enkeli.

Terveydenhoitaja ei muuten ehkä ymmärrä, miksi sairastelevien lasten uupunut äiti "haluaa" yhä vaan lapsia lisää, kymmenennen tai viidennentoista lapsen. Esimerkiksi.

Vl äiti esittää iloista teatteria neuvolassa. Pakosta.

Vierailija
12/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano kyselijoille että nämä on Jumala meille suonut ja hyvä näin.

Mutta silloinhan käy niin että syllistyy ehkäisysynnin lisäksi valehtelemiseen ja se on käskyissäkin jo synniksi määäritelty...

Valehtelemaanko täsäs pitäisi ryhtyä?

Vierailija
13/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuommoinen uskonnollinen määräys pitäisi perustella ihan pelkällä Raamatulla, että se olisi uskottava ??

Pitäisi.

Mut kun Raamattu ei kiellä ehkäisyä.

Vierailija
14/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Jumala haluais teille 14 lasta ei siinä auta edes ehkäisy. Jumala voi vaikuttaa myös järjen valona joskus, katsos.

Vierailija
15/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

seksiä ei saisi varsinkaan naiset harrastaa kuin lisääntymismielessä. Ehkäisy viittaa nautintoon ja naiseen seksuaalisena, halullisena olentona ja sehän on kaikkien uskontojen fundamentalistien ja kaksinaismoralistien mielestä AIVAN kamala asia.

Vierailija
16/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ehkäisy viittaa siihen, että nainen määrää itse omasta ruumiistaan ja elämästään eikä ole alistettu miehelle ja perheelle.

Voihan sitä tietty kutsua itsekkyyden synniksikin ...

Vierailija
17/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Jumala haluais teille 14 lasta ei siinä auta edes ehkäisy. Jumala voi vaikuttaa myös järjen valona joskus, katsos.

???

Vierailija
18/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen keho on Raamatun mukaan Pyhän Hengen temppeli ja jos sen tuhoat niin onko se sitten parempi?

Huudat lasillesi kun leijona ja kotisi haisee ulosteille kuten mun naapurissa. Nainen kärsii ilmiselvästi ja perhe on heitteillä. Todella epäitsekästä.

Olen tarjonnut apua välillä lastenhoitoon, mutta ei se sitä sirkusta pelasta, valitettavasti. Neuvolassa juttelin tästä myös, mutta mitä sielläkään voidaan tehdä kun äiti vakuuttaa että kaikki on hienosti.

Vierailija
19/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka vl:ssa ihmisten seksielämä, sen harrastaminen tai harrastamattomuus, kuuluu ihan kaikille! Niin kielletty puheenaihe kuin se onkin, niin se on kuitenkin koko ajan esillä, ehkäisystä puhumisen muodossa.

Vierailija
20/58 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ehkäisy viittaa siihen, että nainen määrää itse omasta ruumiistaan ja elämästään eikä ole alistettu miehelle ja perheelle. Voihan sitä tietty kutsua itsekkyyden synniksikin ...

Minä olen jo vuosia ihmetellyt sitä, miten sokeita ulkopuoliset ovat vl liikkeen naisiin kohdistuvalle kontrollille.

Ehkäisykieltoa pyörittelevät niin maalliset kuin kirkollisetkin "ihmisoikeusrymät" pääsemättä puusta pitkään.

Niille ei välähdä tuo minkä sinä niin kirkkaasti ja selvästi kirjoitit.

Se mikä kyetään tunnistamaan Afganistanissa, jossa Halonenkin on käynyt huolehtimassa naisten ihmisoikeuksista, sitä ei tunnisteta täällä Suomessa, Suomen kirkossa!

Kiitos sinulle kirjoituksesta.