ulkosomalaiset! onko vierastaminen vain suomalaisten lasten
"tapa" vai vierastaako kaikki lapset? itselläni ei ole lapsia mutta kaikki suomalaiset lapset tuntuvat suorastaan pelkäävän uusia aikuisia ja jopa lapsia. olin kummitytön 2v (ei suomalainen)kanssa kaupassa ja hän meni sanomaan jollekkin ehkä 4v tytölle jotain niin tämä painui äitinsä jalan taakse! muutenkin olen matkaillessa ihmetellyt samaa
Kommentit (10)
vai onko käytöstapojen puutetta.
Meidän lapset (8 ja 10) kättelevät reippaasti aikuiset ihmiset, sekä täällä että Suomessa käydessämme. Sama homma kun kylästä poistutaan, vaikka olisivat olleet vain kaverin luona leikkimässä.
Se on täysin luontevaa lapsillemme (samoin heidän täkäläisille kavereille), mutta kyllä sitä Suomessa ihmetellään joskus. Olen minä siellä nähnyt, kuinka vieras muksu tulee kylään ja luikkii mitään sanomatta lastenhuoneeseen :(
Toki varmaan on poikkeuksia, mutta täällä en kyllä vierastavia lapsia ole tavannut. Joskus itsekin yllättynyt, kuinka rohkeasti ja kohteliaasti vieraskin lapsi lähestyy.
että onko luonnostaan sosiaalinen ja tuppaa toisten seuraan vai ei?
vierastanut. Osaa tervehtiä ja jutella oudoillekin ihmisille.
aloitetaan ihan pienesta ja kun tietaa miten missakin tilanteessa kayttatdytaan, ei tarvitse menna mihinkaan piiloon.
vierastaneet aikuisia. Ovat osanneet tervehtiä reippasti kätellen jo aivan pienestä asti.
2-vuotiaani ei ole pahemmin koskaan vierastunut. Enkä usko, että tää on mitenkään kasvatusjuttu, vaan ihan luonteessa.
Sen verran on kuitenkin varautunut, ettei yleensä vielä uskalla tervehtiä vieraita ihmisiä ainakaan heti, mutta tästä tuskin voi syyttää pelkästään aikuisia. Suomessa aikuiset jättävät lapset lähes täysin huomiotta eivätkä ainakaan tervehdi tuon ikäistä, joten missäpä lapsi tervehtimisen oppisi.
Ei aina kehtaa olla sanomassa asiasta, kun aikuinenkaan ei tajua tervehtiä. Joskus kyllä olen sanonut esim. pankissa lapselle, että tämä on se täti, jolle saa sanoa päivää. Silloin toinenkin on havahtunut tervehtimään lasta, mutta liian vähän noita tilanteita on, jotta lapsi vielä tajuaisi tervehtiä takaisin, jää vaan arvioimaan tilannetta. Tuotakaan ei voi ihan joka tilanteessa harrastaa tai ei aina itsekään muista.
Jos siis haluamme kohteliaasti toisia tervehtiviä lapsia, lopettakaamme vanhempien syyttäminen ja tervehditään itse tapaamiamme pieniä lapsia. Meilläkin lapselle on mennyt oppi usein kerrasta perille, kun joku ulkopuolinen on tullut tervehtimään.
Vauvaa ei voi antaa kenenkään muun syliin ja vauvaa rahdataan liinassa tms kokoajan mukana. Ei anneta edes mahdollisuutta tutustua muihin,
kyllä täällä ulkomaillakin lapset vierastaa.
Siihen vaikuttaa muut seikat, ei asuinmaa.
kotihoidettujen ja päiväkodissa olleiden lasten välillä. Kotihoidetut ovat usein varauksellisia kun taas päiväkodissa olleet ovat tottuneet mm. kättelemään ja juttelemaan muillekin aikuisille kuin ihan lähipiirille. Tietysti poikkeuksiakin on, mutta pääsääntöisesti noin.
Rasittavia ovat sukulaistenkin vierastavat lapset.
Mun omat ei oo kyllä ikinä vierastanu vaikka täysin suomalaisia ollaankin. Eikä läheskään kaikki tuntemani lapset ole ikinä vierastaneet.
Oikeastaan ihan lähipiiriini ei niitä rasittavia vierastajakakaroita kuulu. Mun mielestä vanhempien "ansiota" jos lapsi kovin vierastaa tyyliin 2-vuotiaana tai vanhempana.