Kuinka kaukaa olette lähettäneet lapsenne musiikkiluokalle? Täällä
on musiikkiluokat vain yhdessä koulussa, joka on tietenkin vielä kaupungin laitamilla.
Sinänsä musiikkiluokka on hyvä ajatus, mutta en mitenkään henno lähettää lastani 10 km:n päähän ja bussinvaihdon taa, kun vaihtoehtona on 1,5 km:n päässä sijaitseva tuttu lähikoulu.
Kommentit (19)
jos musiikki hänelle tärkeää, musaluokalle vaan, antaa tosi tosi paljon!
Päivittäinen kuskaus molempiin suuntiin lähentelee jo hulluutta, kun koulu ei ole lähelläkään vanhempien työpaikkoja (eivätkä kouluajat työaikoja).
Lapsellani ei ole erityistä hinkua musiikkiluokalle, joten ei hän sinne ole hakeutumassakaan. Aiheesta kuitenkin keskusteltiin kotona.
Lähinnä vain ihmettelen, miksi musiikkiluokat toimivat laitakaupungilla. Keskustan koulu olisi sijainniltaan huomattavasti parempi. Ennen musiikkiluokat olivatkin siinä, mutta joku keksi ne siirtää.
ap
Ihan normaali koulumatka painotettuun opetukseen.
Meillä matka on 15 kilsaa suuntaansa, Helsingissä, halki kaupungin.
Mutta jos lapsi on lahjaton niin turhahan tuota on miettiä.
Minulle musiikkiluokkaa (tai muuta painotusta, yksityiskoulua ym) huomattavasti tärkeäpää on
- koulumatkan helppous ja turvallisuus
- lähialueen kaverit samassa koulussa ja sitä seuraava yhteisöllisyys
- turhan yksityisautoilun välttäminen
Musiikkia voi kyllä harrastaa muutenkin, joten harrastuskaan ei ole musiikkiluokalla opiskelusta riippuvaista.
Ja kyllä se 10 km vaan on todella paljon enemmän kuin 1,5 km. Mutta jos ei tuon vertaa osaa laskea, niin mitäpä sitä jankkaamaan.
ap
Minulle musiikkiluokkaa (tai muuta painotusta, yksityiskoulua ym) huomattavasti tärkeäpää on
- koulumatkan helppous ja turvallisuus
- lähialueen kaverit samassa koulussa ja sitä seuraava yhteisöllisyys
- turhan yksityisautoilun välttäminen
En edes ehdottanut lapselleni 5km päässä olevaa kuvataidepainotteista koulua, jonne olisi pitänyt mennä bussilla ja erota tutusta ympäristöstä.
niin miksipä ei. Meillä mentiin tuohon lähikouluun (0,5km) eikä kielipainotteiseen (5,5km), kun lapsi itse halusi kavereitten kanssa samaan ja pääsee kävelle. Pidemmälle pääsisi yhdellä bussilla melko helposti, mutta en uskaltaisi ihan pientä laittaa sinne kulkemaan yksikseen kuitenkaan.
Taisi meillä äiti haluta eniten tuota kaksikielistä koulua ;) Tosin lähikoulussakin alkaa pitkä kieli jo ensimmäisellä luokalla.
mutta ei paljon.
Jos ei tuon vertaa osaa edes äiti lukea, niin pane vaan lähikouluun...
Olin itse musiikkiluokalla, mutta olisin mennyt samaan kouluun muutenkin.
Omaa lastani taas en aio laittaa musiikkiluokille, koska hintana olisi koulun vaihto ja kohtuuton koulumatka.
meidän musaluokkkalaisella on pisimmät päivät 9-15 ja 8-14. Siihen päälle vielä bussimatka, niin varmasti on naatti. Musiikkiluokka on meidän pojalle hyvä juttu, mutta oma soitin löytyi ja käy lisäksi soittotunneilla. Jos kävisi "normiluokkaa", saisi silti tuon musakiintiönsä täytettyä soittotunnin, kotitiluttelun ja koulun bändikerhon avulla. Lisäksi musaopistossa voi käydä musiikin teoriaa. Itse en halunnut pienenä edes hakea musaluokalle kaupungin toiselle laidalle. Sen sijaan kävin pianotunneilla, teoriatunneilla ja musaleireillä.
että meillä se musakoulu on se lähikoulu, mutta jos joutuisi bussilla kulkemaan pitkän matkan, niin olisi varmasti aivan kuitti koulupäivien jälkeen.
Musiikkiluokka on hyvä juttu, jos lapsi itse aidosti haluaa sitä ja on kiinnostunut musiikista - eikä mahdollinen koulunvaihto ole kohtuuton rasite.
Jos taas vanhemmat änkevät lastaan musiikkiluokalle "kun meidän ihmelapselle ei mikään tavanomainen kelpaa", niin silloin on syytä katsoa vakavasti peiliin.
Jos lähikoulu on huono, mikään ei korvaa sen aiheuttamia vaurioita ja haittoja.
Eikä tuijottaa vain omaa mukavuutta.
Jos lähikoulu on huono, mikään ei korvaa sen aiheuttamia vaurioita ja haittoja.
Eikä tuijottaa vain omaa mukavuutta.
Oma siskoni sai elämänsä pahimmat traumat musiikkiluokalla. :( Onneksi vanhempamme tajusivat siirtää hänet sieltä pois.
vaan käskin punnita sen lähikoulun tason.
Mutta kai sitä nyt kuka tahansa tajuaa, että jos oppilasaines on koottu maantieteen mukaan, eikä lahjakkuuden, niin se on yleensä vääjäämättä heikompaa...
Plus että jos vanhemmat ovat niin aktiivisia, että panostavat painotettuun opetukseen, he eivät ole heitä, joille se helpolla pääseminen on kaikessa avainasia.
Siskosi on ollut väärässä paikassa. Eikö siellä ollut kunnon testausta?
itse ala-asteen ja yläasteen musiikkiluokalla 10km päässä. Matkat eivät olleet rasittavia vaan mukavia, kun muitakin kavereita kulki samalla bussilla.
Musiikkiluokan edut (ainakin meidän luokalla) olivat kiistattomat, en missään nimessä olisi halunnut toisin näin jälkeenpäin ajateltuna. Luokka säilyi samana luokat 3-9, muut luokat hajosivat yläasteella. Meillä oli aivan superhyvä yhteishenki koko tämän ajan.
Jos pääsee, on koulumatka kahdella bussilla sen 10km suuntaansa. Uuden uutukainen lähikoulu olisi tuossa muutaman sadan metrin päässä.
Realiteetit käyty lapsen kanssa läpi ja tuntuu ymmärtävän ne hyvin. On jo vuosien ajan nähnyt isompia sisaruksia seuraamalla, mitä musiikkiluokalla opiskelu vaatii
Miten tyypit nykyään tekee. Kuinka kaukaa lasta viitsii laittaa kulkemaan musaluokalle?
eli innostus musiikkiin pitää olla, ja halu harjoitella
ainakin täällä musaluokilla on todella paljon harjoituksia, musikaaleja esiintymisineen, orkestereita sun muuta
ei sinne kannata mennä jos pelkkäö matka utottaa ongelmia
mielstäni 10km ei ole pitkä matka
jos lapsi todella rakastaa musiikkia ja haluua sitä oikeesti harrastaa