Vauva ei nukahda kuin kaukaloa heiluttamalla
Meillä on 1,5kk ikäinen vauva eikä nukahda yöunille muutakuin kaukaloa heiluttelemalla ja kaukalo on sen verran painava etten minä sitä jaksa kauaa heilutella. Olen kuullut koliikkikeinuista mutta tällä hetkellä ei ole varaa moiseen. Onko kellään vinkkejä miten saisin vauvan nukahtamaan muilla keinoilla?
Kommentit (21)
noin pientä vauvaa ei saisi pitää kaukalossa liian kauan.Jos siis on kyse ns.auton turvakaukalosta niin se voi aiheuttaa pysyviä vaivoja kun vauvat on niin pehmoisia ja joustavia luista ja nivelistä.Paras on suht kovalla patjalla selällään tai kyljellään.
siis ees taas tasaisesti.
Yhdelle lapselle riitti sitterin keinuttaminen jalalla hiljakseen, yhden nukutin syliini keinutuolissa.
vaunuissa nukuttamista ja sitteriä mutta ei auta. Ulkona kyllä nukahtaa saman tien vaunuihin mutta sisällä ei. ap
Meillä oli sellainen pyörillä oleva kehto sitä kun heijaili yleinsä nukahtivat hetkessä.
Eikä tarvinnut siirtää vauvaa jotka säpsähti helposti hereille, vaan kuljetin sängyn omalle paikalle.
noin pientä vauvaa ei saisi pitää kaukalossa liian kauan.Jos siis on kyse ns.auton turvakaukalosta niin se voi aiheuttaa pysyviä vaivoja kun vauvat on niin pehmoisia ja joustavia luista ja nivelistä.Paras on suht kovalla patjalla selällään tai kyljellään.
vaan siirretään siitä omaan sänkyyn. Tuohon nukuttamiseen kuluu paljon vähemmän aikaa kuin useimpiin autoreissuihimme.
Meillä oli sellainen pyörillä oleva kehto sitä kun heijaili yleinsä nukahtivat hetkessä.
Eikä tarvinnut siirtää vauvaa jotka säpsähti helposti hereille, vaan kuljetin sängyn omalle paikalle.
mutta tuli ihan mieleen, kun meidän vauva ei yhdessä vaiheessa oikeen nukahtanut kuin isänsä olkapäällä retkottaen =) Ei se kestänyt kuin viikon tai kaksi se vaihe mutta tuntui kyllä silloin ikuisuudelta.
mun tyttö oli ns. vaativa vauva. Lupasivat nuvolassa että ei haittaa vaikka välillä nukkuukin kaukalossa kun siihen niin hyvin rauhoittuu. Asento on yllättävän hyvä, vauva on melko kippurassa.
Ja ap:lle että kannattaa kokeilla kantoliinaa. Siihen mun tyttö rauhoittu kans.
Ja vielä sellainen vinkki että me viritettiin turvakaukalo hyppykiikkuun kiinni, vauvalle annettiin ihan vähän vauhtia ja vauva sitten heijasi omalla painollaan itsensä uneen. Kannattaa ihmeessä kokeilla. hyppykiikkuja saa muutamalla eurolla kirppikseltä.
mun tyttö oli ns. vaativa vauva. Lupasivat nuvolassa että ei haittaa vaikka välillä nukkuukin kaukalossa kun siihen niin hyvin rauhoittuu. Asento on yllättävän hyvä, vauva on melko kippurassa.
Ja ap:lle että kannattaa kokeilla kantoliinaa. Siihen mun tyttö rauhoittu kans.
Ja vielä sellainen vinkki että me viritettiin turvakaukalo hyppykiikkuun kiinni, vauvalle annettiin ihan vähän vauhtia ja vauva sitten heijasi omalla painollaan itsensä uneen. Kannattaa ihmeessä kokeilla. hyppykiikkuja saa muutamalla eurolla kirppikseltä.
Kuinka pitkiä aikoja sanoivat neuvolasta että on vielä turvallista nukkua kerralla kaukalossa?
Tulipas epäselvästi kysymys:D
Mun vauva oli pieni ja huono nukkumaan, nukkui korkeintaa 3h putkeen. Saattoi nukkua sen ajan turvakaukalossa.
Saatiin myös 'lupa' vatsallaan nukuttamiseen, sekin auttoi hieman.
on ns. vaativa vauva ja varsinkin nukkumisen/nukuttamisen suhteen. Jouduin samaan turvakaukalo keinutteluun hänen kanssaan, kun sitteri ei kelvannut. Meillä vaan turvakaukaloa jouduin heijaamaan ilmassa käsin,kun ei lattianrajassa keinuttaminen kelvannut (ja kyllä muuten kasvo hauikset :D) Yhteen väliin tuo oli ainut keino millä poikani nukkui, ja trust me kokeilin kaikkea :) Onneksi se vaihe meni nopeasti ohi, mutta vaihtui viereen nukuttamiseen. Mikä ei sinällään käy ainakaan fyysisesti rankaksi, mutta henkisesti koetteli myöhemmin kun siitä piti eroon päästä..
Kokeile tosiaankin kantoliinaa ainakin, se voisi ehkä auttaa. Itse en sitä silloin älynnyt ja nyt harmittaa. Eikö lapsi rauhoitu jos viereen koettaisit nukuttaa? kapaloisit esim. peittoon tms?
Tsemppiä AP, kyllä se vielä helpottaa :)
eilen jossain keskustelussa manittiin vaavi.fi josta saisi vuokrata edullisesti pyörillä olevan sängyn.Tosin tämä ei taida olla tarkoittamanne kehtosänky?
mutta tuo yksi typerä välikommentti on joltain pätevältä ämmältä, joka varmaan on myös äiti. Mieti miten kauan vauva voi olla autossa? Jos se nyt tunteja siinä nukkuu ei siitä vahinkoa koisu. Enemmän on vahinkoa siitä jos sinä et itse äitinä saa taukoa ja lepoa.
puoli istuvassa asennossa ja vauva on mun rintojen välissä mahallaan ja heilutteln itseäni hiljakseen jaloilla tai pakaralihaksilla, on hyvää jumppaa samalla. muuten siinä yhdessä sinkkuelämää jaksossa ne samatha laittoi hyrisevän dildon sen kitisevän lapsen sitteriin selän taakse ja se auttoi. mahtaako kukaan olla kokeillu moista halpaa koliikkikehtoa?
vaan pitää ilmassa heilutella. Ongelmana alkaa nyt olla se että koska itse olen pienikokoinen nainen enkä jaksa kaukaloa yhdellä kadellä kannatella niin mies joutuu valvomaan yömyöhään joka yö ja nyt hänen työt jatkuu ensi viikolla joten hänen tulisi saada nukkua yöt.
Lohduttavaa kuulla ettei vaihe kestänyt ainakaan teillä kauaa:)
Täytyy tuota kantoliinaa kokeilla.
on ns. vaativa vauva ja varsinkin nukkumisen/nukuttamisen suhteen. Jouduin samaan turvakaukalo keinutteluun hänen kanssaan, kun sitteri ei kelvannut. Meillä vaan turvakaukaloa jouduin heijaamaan ilmassa käsin,kun ei lattianrajassa keinuttaminen kelvannut (ja kyllä muuten kasvo hauikset :D) Yhteen väliin tuo oli ainut keino millä poikani nukkui, ja trust me kokeilin kaikkea :) Onneksi se vaihe meni nopeasti ohi, mutta vaihtui viereen nukuttamiseen. Mikä ei sinällään käy ainakaan fyysisesti rankaksi, mutta henkisesti koetteli myöhemmin kun siitä piti eroon päästä..
Kokeile tosiaankin kantoliinaa ainakin, se voisi ehkä auttaa. Itse en sitä silloin älynnyt ja nyt harmittaa. Eikö lapsi rauhoitu jos viereen koettaisit nukuttaa? kapaloisit esim. peittoon tms?
Tsemppiä AP, kyllä se vielä helpottaa :)
että kuinka kauan teillä tuo vaihe kesti?
ja mieheni oli silloin vielä armeijassa, elikkä todella vähä sitä kaukaloa heiluttelemassa :D
En muista tarkalleen kuin kauan tuota vaihetta kesti, mutta hatarana muistikuvana heittäisin n.kuukauden. Tiedän, se kuulostaa ja tuntuu hiton pitkältä silloin, mutta minkäpä sille voi jos ei muut keinot auta :/
meillä vauva nukahti vain liikkeeseen 2kk asti, sen jälkeen omaan koppaan itsekseen :) Eli ei kauan kestä. tsemppiä!
Vatsassa vauva on pienessä tilassa ahdettuna, mutta ykskaks synnytyksen jälkeen vauvan normiasento onkin kovalla patjalla selällään? Itse asiassa vauvalle on luontaista olla selkä kippurassa, ei selkä jäykkänä.
Kaukalo on vauvalle turvallinen, nukuta siinä, jos ei muualla nuku. Refluksivauvoilla voi helpottaa myös, kun ei ruoka tuu niin helposti ylös.
kahden-kolmen maissa yöllä nälkäänsä eikä ole suostunut nukahtamaan enää syötön jälkeen. Pahimmillaan on nukahtanut vasta aamukahdeksan aikoihin. Kuten voitte arvata, olemme olleet aivan helisemässä. Tuntui, että kaikkea on kokeiltu, kantoliinaa, vaunujen heiluttelua, sylissä pitämistä, lisämaitoa pullosta, nukutusta ulkona...
Viime yönä laitoin vauvan vaunujen kantokassiin ja heiluttelin kassia ehkä vartin ajan laajalla liikkeellä ilmassa. Kun käsi väsyi, vaihdoin kättä "lennossa" siten, ettei kantokassin liike koskaan pysähtynyt. Kun vauva oli rauhoittunut, nostin kantokassin sängylle meidän väliin ja annoin lapsen nukkua loppuyön siinä. Tyttö nukkuikin sitten yhdeksään asti aamulla!
Kantokassia on paljon kevyempi heilutella kuin kaukaloa ja lapsi pääsee nukkuessaan vaihtamaan asentoa samoin kuin tavallisessa sängyssä. Luulen, että ratkaisevaa oli se, ettei tyttöä nostettu kantokassista pois, jolloin olisi havahtunut, vaan sai rauhoituttuaan nukkua rauhassa. Emme ole halunneet perhepetiä, koska mieheni on levoton nukkuja, mutta puolikova kantokassi suojaa vauvaa hyvin ja mekin pystyimme rentoutumaan. Toivottavasti tästä löytyi ratkaisu meidän uniongelmiimme.
siis ees taas tasaisesti.
Yhdelle lapselle riitti sitterin keinuttaminen jalalla hiljakseen, yhden nukutin syliini keinutuolissa.