Saako eskarilaisesta kotihoidon tukea?
Alan saada kuopuksesta kotihoidon tukea piakkoin, mites eskarilaisesta. Saanko hänestä sen n 60e? Vai katsovatko, että on päivähoidossa, vaikka on vain sen 4 tuntia päivässä.
Kysyn toki Kelasta kun vien hakemuksia, mutta olisiko jo nyt jollain kokemusta tai tietoa muutoin.
Kommentit (13)
Siellä on selkeä ohjeisto.
Osaisiko joku muu sanoa.
ap
valitettavasti. itse olen kotona 1- ja 4-vuotiaiden kanssa, eskarilainen 4 tuntia/päivä, enkä saa hänestä tukea.
valitettavasti. itse olen kotona 1- ja 4-vuotiaiden kanssa, eskarilainen 4 tuntia/päivä, enkä saa hänestä tukea.
Ja kotona myös 1 1/2v lapsi. Kotihoidontukea saa alle kouluikäisestä lapsesta eli myös eskarilaisesta!! ( jos ei ole eskarin lisäksi maksullisessa ip-hoidossa)
Kotihoidon tuki
Kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai muu hoitaja (esim. sukulainen) tai yksityinen päivähoidon tuottaja (esim. yksityinen päiväkoti).
Lasten kotihoidon tukeen kuuluu hoitoraha sekä hoitolisä, johon vaikuttavat perheen tulot. Hoitorahaan eivät vaikuta perheen tulot. Vanhemmat voivat siis olla töissä tai esim. palkallisella vuosilomalla kotona ja saada hoitorahaa.
Milloin kotihoidon tukea voi saada?
Edellytyksenä tuen saamiselle on, että lapselle ei ole myönnetty kunnallista päivähoitopaikkaa ja perheessä on vähintään yksi alle 3-vuotias lapsi. Myös perheen yli 3-vuotiaista lapsista voidaan maksaa kotihoidon tukea, jos perheessä on alle 3-vuotias lapsi, joka saa kotihoidon tukea.
Kotihoidon tuen määrä
Lasten kotihoidon tukeen kuuluu hoitoraha ja perheen tuloista riippuen hoitolisä. Lisäksi sinun kannattaa tiedustella kotikunnastasi kuntalisää.
Hoitorahaa maksetaan jokaisesta tukeen oikeutetusta lapsesta erikseen. Hoitoraha on
?yhdestä alle 3-vuotiaasta 314,28 e/kk (1.3.2011 alk. 315,54 e/kk)
?muista alle 3-vuotiaista sisaruksista kustakin 94,09 e/kk (1.3.2011 alk. 94,47 e/kk)
?yli 3-vuotiaista, alle kouluikäisistä sisaruksista 60,46 e/kk kustakin (1.3.2011 alk. 60,70 e/kk).
Minä saan eskarilaisesta, mutta en ole erikseen ilmoittanut Kelaan, että lapsi aloitti eskarin syksyllä. Peritäänköhän takaisin, jos selviää, että olikin eskarissa? Ja entäs kuntalisä. Voi hitsi. Pitäisköhän soittaa Kelaan varm. vuoksi.
Tampere-lisään muutoksia 1.1.2011 alkaen
Lasten kotihoidon tuen kuntalisän (Tampere-lisän) määrä ja ehdot muuttuvat Tampereen kaupunginvaltuuston päätöksellä vuoden 2011 alusta. Perheen nuorimmasta kotihoidon tukeen oikeuttavasta lapsesta Tampere-lisää maksetaan 120 euroa kuukaudessa. Perheen muista alle 3-vuotiaista Tampere-lisä on 100 euroa kuukaudessa. Vanhempainrahakaudella Tampere-lisää ei enää makseta.
Lakisääteistä lasten kotihoidon tuen hoitorahaa saaville perheille Tampere-lisä maksetaan ilman eri hakemusta Kelan kautta hoitorahan korotuksena.
Tampere-lisän saamisen uudet ehdot:
*Lasten kotihoidon tuen Tampere-lisää voi saada perhe, jonka alle 3-vuotias lakisääteisen päivähoidon valintaoikeuden piirissä oleva lapsi (vanhempainrahakausi päättynyt) ei ole kunnan järjestämässä tai tukemassa (yksityisessä) päivähoidossa. Lapset voivat kuitenkin käyttää avoimen varhaiskasvatuksen palveluita.
*Tampere-lisä maksetaan perheelle, jossa lapsen vanhempi tai muu huoltaja hoitaa kotona kaikkia alle kouluikäisiä lapsiaan.
minun mielestä laskettu kunnalliseksi päivähoidoksi, sehän on ESIKOULU, eli siellä harjoitellaan koulua varten.
Oma esikoinen kun lähti eskariin, huomasin tililtä että "edelleen" tulee sama raha. Soitin sitten Kelaan ja tarkistin, ettei vaan turhaa makseta ja tule takaisinperintöjä. Ja siellä sanottiin, että tukea saa. Vasta kun menee ekalle, niin ei enää saa. Ja eskari ei ole päivähoitopaikka...
eli sen tietyn 4 h päivässä niin saat sen 60 €.
meille tulee kalliiksi tämä kevät, kun en viitsi kiusata lasta ja ottaa pois eskarin ip-hoidosta, joka on lapsen mielestä ihan parasta eskarissa, kun saa olla kavereiden kanssa vapaammin.... - kuntalisän ehtoja siis täällä muutettiin
itse olen vauvan kanssa kotona ja tyttö eskarissa ja saadaan tuet.ilmeisesti et ole edes hakenut
Mutta saa siis vain sen sisaruskorotuksen. Jos sattuu täyttämään 7v ennen syksyllä alkavaa ekaluokkaa, niin sitten ei saa sitä sisarus-osaakaan sen jälkeen vaikka onkin vielä eskarissa.
Mutta saa siis vain sen sisaruskorotuksen. Jos sattuu täyttämään 7v ennen syksyllä alkavaa ekaluokkaa, niin sitten ei saa sitä sisarus-osaakaan sen jälkeen vaikka onkin vielä eskarissa.
Sisaruskorotuksen saa heinäkuulle saakka, jos elokuussa alkaa koulu. Meidän tyttö täytti 7v helmikuussa, eikä se mitään kotihoidontukeen vaikuttanut.
Siellä on selkeä ohjeisto.