Voiko mielestäsi 8v ja 6v jättää kahdestaan kotiin 2 tunniksi?
Kommentit (17)
Päiväsaikaan tosin. Olivat viime talvenakin jo, silloin 7,5v ja 5,5v, nyt siis 8,5v ja 6,5v.
Jäävät katsomaan videota ja heillä on puhelin, jota osaavat myös käyttää.
Emmekä koskaan lähde auton kanssa liikkeelle, jos soittaisivat, olisimme aina 5-10min päästä kotona.
kun koulu alkaa vasta klo 9 ja vanhempien pitää lähteä töihin klo 7?
Vai miten asia hoidetaan?
Meillä 7v. ja 3v. ovat kotona keskenään usein sen ajan, kun itse teen ulkona lumihommia tms.
Meillä voi 8- ja 7-vuotiaat hyvin olla 2 h keskenään. Aika harvoin ovat kyllä olleet. 7-v. on ollut yksinkin tuon ajan.
Yleensä lapset jäävät piirtelemään tai katsomaan telkkaria. Puhelin on hollilla, ja soitankin heille jossain vaiheessa tarkistussoiton. Ovi on lukossa eikä sitä saa avata vieraille.
mutta av-palstalla yleisiä jälkeenjääneitä erityislapsia ei tietenkään voi jättää.
Meillä ei olleet noin pitkään kaksin 7v ja 6v, mutta hetkiä kuitenkin telkkarin äärellä puhelimen kanssa.
Enemmän olivat kaksin vasta, kun molemmat olivat koulussa.
alkaa olla kouluiässä! Kyllähän sitä yksin olemista pitää harjotella .
Mietin myös että mitä laki sanoo tästä?
Siis esim jos naapurit kattoo että lapset jää kotiin ja yksi ois vaikka alle kouluiän, ja soittavat sossutäteille...
En tiedä mikä on ns. " ikäraja " että saa jättää kotiin yksin jos käy esim kaupassa..
En koskaan jättäisi yöaikaan. Mutta mulla siis kaksi ala-aste ikäistä ja yksi 5v ja 3v ja oon miettinyt että voinko käydä lähikaupassa ottamatta pieniä mukaan..toistaisesi en ole uskaltanut.
Niin lapsesta.
itse olin yksin kotona 7-vuotiaana ihan yöhön asti, siis pari kertaa vuodessa, koska itse halusin. en ole koskaan pelännyt yksioloa, oikeastaan vain nautin siitä ja itsenäisyydestä. ja vanhemmat ostivat herkkuja joita sain syödä ja katella telkkua yömyöhään...!
oma lapsi on vielä niin pieni että en osaa sanoa mitä itse tekisin. päiväaikaan voisin jättää varmaan pariksi tunniksi, jos se on lasten mielstä ok, ja heihin luotan.
En muista tarkkaan minkä ikäinen olin, mutta...
Meidät jätettiin joskus lapset keskenään, kun olin ala-asteella. Nuorin meistä oli varmaan 2-3v. Välillä meni hyvin, mutta joskus nuorin pääsi käsiksi keittiöveitseen ja piti juosta lukkojen taakse ettei saanut puukosta. Kun äiti tuli kotiin niin hän ei uskonut kun kerroin että mitä oli tapahtunut.
En tiedä
En voisi olla rauhallisin mielin, kun koko ajan nousisi kauhukuvia mieleen mitä kotona voisi tapahtua. Lapset löytää tulitikut kaapista, ottaa veitsen laatikosta ja alkaa leikata jotain, tulee tappelu ja itku ja parku, joku vieras menee sisään, murtovarkaita, lapset lähtee ulos seikkailemaan, toinen alkaa pelotella toista...
Jos olisi syksy, se 6-v voisi olla ekaluokkalainen, jonka syntymäpäivä on 31.12., koulu alkaa kymmeneltä ja vanhemmat/yh-lähivanhempi lähtee töihin 08. Ikävää, mutta elämä on
tekis mieleni vastata että ei voi. Mutta päivällä tietenkin voi. Kai riippuu lapsestakin, meillä poika on ollut mielellään ihan yksin kotona jo 6-vuotiaana kauppareissun ajan (siis oikean shoppailurupeaman ajan) mutta tyttö ei halua vielä 7-vuotiaana olla edes varttia.