PCO ja yritän tulla raskaaksi. Kauanko yrittäisit luomuna?
Kommentit (28)
Ensimmäistä yritettiin luomuna n.vuosi. Sain clomifen lääkityksen ja ensimmäisestä kierrosta tärppäsi : ) Toista yrittäessä otettiin clomit heti käyttöön ja sama juttu; eka kierrosta tärppäsi. Murusilla on ikäeroa 1v 5kk : )
takana? Missä vaiheessa lopetit imetyksen? Aloitiko clomit omatoimisesti vai lääkärin valvonnassa?
terv ei ap vaan toinen jolla sama tilanne kohta edessä, imetän vielä
vaan het clomit käyttöön, olihan ne todettu mulle hyviksi. Oltiin yksityisellä lääkärillä asiakkaana, tk lääkäri ei niitä kirjoita vaan pitää olla erikoistunut naistentauteihin.
Esikko oli n.7kk kun imetys loppui ja aika pian olinkin uudestaan raskaana.
Vauvaa tehtiin joka toinen päivä, en testaillut ovulaatiota.
Onnea yrityksiin teille kaikille : )
ekaa yritettiin vajaa vuosi, kun menin lääkäriin joka totesi pco.n. Sain terolutit jotka tasasi kierron ja tulin raskaaksi 3kk kuluttua lääkärissä käynnistä.
Toista kun alettiin yrittämään menin lääkäriin n.8 yrityskierron jälkeen, sain terot ja neljä kiertoa niitä söin kunnes olin raskaana.
Tuolloin ovuloin,mutta kierto oli tois sekaisin.
Nyt kolmatta on yritetty vuosi. (ja taas tänään menkat alkoi) lääkärissä kävin Marraskuussa ja pco on nyt molemmissa munasarjoissa (aikaisemmin vain toisessa) limakalvo ei kypsy eikä ovulaatiota tapahdu.
Clomifenia söin yhden kierron,mutta se sai aikaan vain ison kystan ja sitä en saa enää syödä. Metformiini ja terot on ollut käytössä tuolta marraskuusta eli nyt 3 kierrossa muta tulosta ei ole tapahtunut. Pari kiertoa vielä odottelen ja sitten on tarkoitus taas käydä keskustelemassa jatkosta. Mihinkään hirveän kalliisiin hoitoihin en ole enää lähdössä vaikka vauvakuume onkin aivan valtava :(
Täällä olisi kans yks jolla todettu pco 2 viikkoa sitte... Terolutteja söin syksyllä 3kk jolloin kuukautiset pysy aisoissa, mutta sen jälkeen taas mitä sattuu ja ovulaatiota en oo koskaan bongannu... Nyt gyne totes pco:n ja määräs taas teroja 3kk tupla annoksella. Ja painoa oon saanu nyt 7 kg tippuun. Kesällä uus ultra jossa katotaan mikä tilanne. Kohta ollaan vuosi yritetty ja meille sanottiin että 2 vuotta pitää yrittää ennekö jotain hoitoja ruetaan miettiin. Mutta gyne sano että ei oo hätää, että pco ei oo este vaan voi olla hidaste.. Mitä nyt tuolta keskustelupalstoilta oon lukenu niin lähes tulkoon kaikki pco laiset on tullu raskaaks, osa hoidoilla osa ilman :)
muutaman kuukauden kuluttuakin lääkäriin jos ei ole onnistanut luomuna. Koska tiesi epäsäännöllisistä kuukautisistani, niin aloitettiin heti muutaman kuukauden jälkeen hormonihoito, joka onneksi toimi.
Kirjoitanpa tänne vanhaan ketjuun oman tarinani, jos siitä jolle kulle olisi toivoa tai jopa hyötyä.
2017 gynekäynnillä kävi ilmi että munasarjani olivat monirakkulaiset (olin normaalipainoinen). Gyne sanoi että lastenhankinnassa voi ilmetä ongelmia, ja asia toki hieman mietitytti, mutta lisääntyminen ei sillä hetkellä ollut ajankohtaista. Syksyllä 2019 gynekäynnin yhteydessä toinen gyne sanoi että munasarjani ovat tosiaan monirakkulaiset, mutta mikäli raskaustoiveita tulee, voidaan asia hoitaa lääkkeitse (ei enempää tätä avannut). No tammikuussa 2020 miehen kanssa päätettiin jättää ehkäisy ja antaa lapsen tulla jos on tullakseen. Vaan eihän siitä mitään tullut. Todennäköisesti suurin vaikuttava tekijä olivat ELÄMÄNTAPANI: nukuin epäsäännöllisesti, käytin valtavasti nikotiinia ja kofeiinia, alkoholinkäytössäkin riskirajat paukkuivat. Lisäksi olin jatkuvasti stressaantunut. Kuukautisetkin tulivat epäsäännöllisesti, kuten toki PCO:hon kuuluu.
Mielenkiintoista on kuitenkin seuraava: elokuussa 2020 lopetin alkoholin ja nikotiinin käytön kokonaan, ja kahvia aloin juoda vain pari kuppia aamuisin. Kun sitten marraskuussa 2020 menin (taas eri) gynelle, sanoi hän että munasarjani olivat TÄYSIN NORMAALIT ja ovulaatio tapahtuu normaalisti. Olin toki alkanut syödä myös D-vitamiinia, maca-jauhetta, vehnänalkioöljyä ja myo-inositolia... Lisäksi jätin vehnän kokonaan pois ruokavaliostani. Vaikea sanoa mikä näistä lopulta vaikutti ja mikä ei.
Tänään tein lopultakin, lähes vuoden yrittämisen jälkeen, positiivisen raskaustestin <3 Toivottavasti kaikki menisi hyvin.
Pitkähkön tarinani tarkoituksena on osoittaa, että joissain tapauksissa omilla elintavoillaan voi ihan oikeasti vaikuttaa hedelmällisyyteensä ja jopa parantua monirakkulaisista munasarjoista.
Mukavaa talvea ja plussatuulia!
Jos susta tuntuu, että jotain pitäisi tehdä niin voithan passittaa miehen sperma-analyysiin. Ja käydä itse ottamassa muutaman hormoniverikokeen yksityisellä. Jos ovuloit joka kuukausi niin en usko, että julkisella suostuvat tekemään mitään ennen kuin on vuosi yritystä takana.