Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tein virheen koiran koulutuksessa?

Vierailija
18.01.2011 |

Koira on ollut todella kovapäinen ja mennyt miehen käskyjen mukaan enemmän kuin minun. Mies on siis johtaja sille ja minä en. Mies myös on lellitellyt sitä enemmän mitä minä.

Nyt on hermot riekaleina ja olen pakottamalla alkanut koiran laittamaan paikoilleen. Nyt koira pelkää jossian määrin vaikka vielä uskaltaa siis tulla rapsutuksia hakemaan.

Miten saisin peloista koiran pois?Olen lukenut Vilanderin koiran korjauskirjaa, mutta siitä en ole saanut johtajuuden ottamiseen kunnollisia vinkkejä mitkä meillä toimisi....

Ei haukkuja kiitos, tiedän tehneeni väärin aj nyt kaipaisin apua tilanteeseen.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täytyy sanoa, että totta tuo pettyminen.. tällä hetkellä se on päällimmäinen tunne. Ja omaa käyttäytymistä koiraa kohtaan olen yrittänyt muuttaa rennommaksi. Tämän rennompi ei voisi olla...

Vierailija
2/18 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

me harjoiteltiin ihan ekana kontaktin ottoa niin, että omistaja oli koiran edessä joko seisten tai kyykyssä, riippuen koiran koosta. Kädet sivuilla, molemmissa käsissa pienet namipalat (niin, ettei koira saanut niitä pihistettyä vaikka kättä haistelisikin). Kun koira edes vilkaisi pikaisesti omistajaa silmiin, tuli namipala aivan samantien. Jos koira katsoi ensin oikeaa kättä ja sitten silmiin, tuli nami vasemmasta kädestä, jolloin koira ei tulkitse saavansa käden tuijottamisesta palkkiota.

Alkuun koiralta meni aikaa hoksata, mikä juttu toi on, mutta pikkuhiljaa katsekontakti alkoi löytymään. Kun koira jo tiesi, mitä siltä odotetaan, pidennettiin katsekontakti-aikaa ennen namin antamista.

Samoin kun koira tajusi mistä on kyse, liitettiin käskysana esim katso. Ja kun koira sanan "katso" kuullessaan vilkaisi silmiin, palkittiin samalla periaatteella pikkuhiljaa katsekontaktiaikaa pidentäen. Nyt koira katsoo käskyn kuullessaan silmiin ja "on kuulolla" jolloin voi muitakin käskyjä antaa. Jos koira ei kuuntele, menee toistuvat käskyt hukkaan ja niiden merkitys koiralle heikkenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minua ei koira vaan jostain systä kunnioita tarpeeksi että tottelisi. Kun miestä tosiaan kuuntelee ja tottelee. Kurjaa:(

Ja kursseillekaan ei siis päästä osallistumaan. olen jo pyytänyt miestä olemaan enemmän koiran kanssa ja ottamaan taakkaa pois minulta kun olen niin pettynyt etten ole saanut koiraa johtajuuteni alaiseksi. Vaikka ei sekään oikea ratkaisu ole..

Vierailija
4/18 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa oli pari vuotta sitten sama tilanne.

Koira oli kovapäinen ja sinnikäs, mutta niin minäkin. Pikku hiljaa koira ja miinä päästiin yhteisymmärrykseen asioista joita harjoiteltiin.

Tänä päivänä me olemme erottamaton kaksikko. Jeffe jopa suojeli mua kun pari irtokoiraa hyökkäsi sen kimppuun syksyllä.

Sinusta ja koirastesi tulee kohta loistokaverit.

Vierailija
5/18 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa oli pari vuotta sitten sama tilanne. Koira oli kovapäinen ja sinnikäs, mutta niin minäkin. Pikku hiljaa koira ja miinä päästiin yhteisymmärrykseen asioista joita harjoiteltiin. Tänä päivänä me olemme erottamaton kaksikko. Jeffe jopa suojeli mua kun pari irtokoiraa hyökkäsi sen kimppuun syksyllä. Sinusta ja koirastesi tulee kohta loistokaverit.

Olen ihan kohta luovuttamispisteessä kokonaan...

Vierailija
6/18 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä rotu on kyseessä? On olemassa ns. yhden miehen koiria, kuten jotkut metsästysrodut. Jos koira ja mies on olleet kahdestaan koiran pentu- ja nuoruusajan ja koira on sen rotuinen ettei sitä vaan huvita totella muita kuin isäntäänsä, niin ei ole helppoa saada sitä tottelemaan (eli motivoida sitä tottelemaan.) Mut ei se mahdotonta ole, se vaan vaatii että koiran kanssa touhutaan. Miehenkin tosin täytyy haluta, että koira tottelee sinua yhtä hyvin kuin häntä - jotkut miehet suoraan sanottuna tykkää siitä että koira tottelee parhaiten miestä, osoittaahan se kuka laumassa on Suuri Johtaja. ;)

I

Vierailija
7/18 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valaista, että minkä ikäisestä koirasta on kyse, ja miten sä olet ns. pakottanut sen paikoilleen?

Koiran viestejä on joskus vaikea tulkita. Koira voi olla kovapäinen, mutta joskus sen näennäisen tottelemattomuuden taustalla voi olla esimerkiksi kontaktin puute ja toimimaton kommunikointi, jolla ei ole mitään tekemistä johtajuuden kanssa, vaan yhteisen ymmärryksen kanssa ja epäselvän koiran ohjaamisen kanssa. Mä en oikein usko, että teidänkään tapauksessa ongelma ois siinä ettei koira kunnioita sua, vaan ongelma voi olla joku muu.

Vierailija
8/18 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valaista, että minkä ikäisestä koirasta on kyse, ja miten sä olet ns. pakottanut sen paikoilleen? Koiran viestejä on joskus vaikea tulkita. Koira voi olla kovapäinen, mutta joskus sen näennäisen tottelemattomuuden taustalla voi olla esimerkiksi kontaktin puute ja toimimaton kommunikointi, jolla ei ole mitään tekemistä johtajuuden kanssa, vaan yhteisen ymmärryksen kanssa ja epäselvän koiran ohjaamisen kanssa. Mä en oikein usko, että teidänkään tapauksessa ongelma ois siinä ettei koira kunnioita sua, vaan ongelma voi olla joku muu.

Jos käsken pois, se tulee kohta taas. Omalla petillään ei pysy. Mies jos nämä esimerkit tekee, niin koira uskoo kuin mikäkin.. on siis n.3v koira. Otin sitä niskasta kiinni ja painoin petilleen kun ei mennyt. Ja kun hiipi perässäni ovelle vaikka olin käskenyt paikalleen, tein saman jutun. Eli pakotin sen takasin paikkaan mihin käskin paikalleen ja taas niskasta...

Vierailija
9/18 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirakuiskaaja. Toiset pitää toiset ei, mutta mielestäni sen äijän hommissa on paljonkin järkeä.

Vierailija
10/18 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä oli käskysarja jota käytit? Oletitko, a) että koira on käskyn alla paikallaan kunnes vapautat sen "vapaa"-kommennolla? Oliko koiralle tämä selvää? Vai oletitko b) sen vain olevan paikallaan ennelata määrämättömän ajan kunnes sinä taas siedät sitä, ilman että kerrot sille tämän? Jos tilanne oli tuo a, niin voisit kokeilla käskyjen vahvistamista ja kertaamista muutaman kerran päivässä seuraavien päivien ajan. Jos taas tilanne oli b, niin silloin vaadit koiralta mahdottomia, ja se, että koira sen jälkeen hakeutui luoksesi, oli koiran puolesta sinun lepyttelyäsi ja nöyristelyä, eikä tottelemattomuutta.

Vierailija
11/18 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä oli käskysarja jota käytit? Oletitko, a) että koira on käskyn alla paikallaan kunnes vapautat sen "vapaa"-kommennolla? Oliko koiralle tämä selvää? Vai oletitko b) sen vain olevan paikallaan ennelata määrämättömän ajan kunnes sinä taas siedät sitä, ilman että kerrot sille tämän? Jos tilanne oli tuo a, niin voisit kokeilla käskyjen vahvistamista ja kertaamista muutaman kerran päivässä seuraavien päivien ajan. Jos taas tilanne oli b, niin silloin vaadit koiralta mahdottomia, ja se, että koira sen jälkeen hakeutui luoksesi, oli koiran puolesta sinun lepyttelyäsi ja nöyristelyä, eikä tottelemattomuutta.

Mutta kun miehen käskiessä samat, niin koira uskoo kyllä. Käskyjen ymmärtämisessä EI ole vikaa. Minun sanomana millään ei ole merkitystä koiralle.

Koirakuiskaajaa olen katsonut mutta en ole niitä saanut käytännössä toteutettua.. olen kai vähän tyhmä kun en osaa soveltaa niitä oikein käytännössä...

Vierailija
12/18 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.koiraneuvola.fi/keskustelu/

Minulle Vilander lähetti suoraan sähköpostiini sitten viestin jossa sain neuvoja miten selvittää solmuun mennyt suhde koiran kanssa.

Vierailija
13/18 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja seuraava lause "Jos käsken pois, se tulee kohta taas." Huomaatko ristiriidan? Koira ilmeisesti LÄHTEE pois kun käsket, mutta tulee pian takaisin. Se, että koira lähtee, on alku. Oletko muistanut kehua koiraa siitä? Jos koiralle ei kerrota, että nyt meni oikein, niin mistäpä se sitä voisi tietää?!? Kun koira alkaa selvästi ymmärtää paremmin käskyjäsi, esim pois käskyä, et kehu, jos tulee heti takaisin, vaan vaadit määrätietoisesti pidempää poissa pysymis aikaa. Ehdottoman tärkeää on, että käytätte perheessä samoja käskyjä tarkoittamaan asioita!

Myös hännänheiluttajat on tosi hyvä ohjelma koiran omistajalle!

Vierailija
14/18 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirakuiskaajaa olen katsonut mutta en ole niitä saanut käytännössä toteutettua.. olen kai vähän tyhmä kun en osaa soveltaa niitä oikein käytännössä...

Nyt on sitten sinun aika ottaa itseäsi niskasta kiinni ja opetella koiran käsittelyä ja koulutusta. Muuten tuskailusi on turhaa. Ei millään pahalla, mutta luuletko, että ymmärtäisit itse kiinan kielistä tekstiä ilman, että kukaan opettaa sinulle sanojen merkityksen? Tuskin.

Kielen opiskelu aloitetaan kirjaimista tai kirjain-/sanamerkeistä ja seuraavaksi opetetaan yksittäisiä sanoja. Siitä se lähtee. Sama pätee koiran koulutukseen. Ensin on luotava hyvä perusta yksinkertaisilla asioilla, jotta voi edes odottaa koiran oppivan vaativampia juttuja.

Vierailija
15/18 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa soveltaa suoraan kirjan tai telkkariohjelman neuvoja omaan koiraansa. En minä ainakaan. Useinhan omasta koirasta ei suoraan edes itse näe, mikä sen käytöksen taustalla on - ihan jo siksikin, että koira reagoi ihmisen kehonkieleen eikä ihminen usein itse tajua mitä kehollaan koiralleen viestii.

Mä en ole mikään ekspertti muiden koirien koulutuksessa, mut oma koirani, joka tottelee minua kuin unelma, ei tottele muita jos oikenalainen kontakti puuttuu. Se kontakti täytyy ensin luoda, ihmisen kehonkieli pitää saada tukemaan käskysarjaa jne. Koirat aistivat herkästi ihmisen turhautumisen ja reagoivat siihen, harvoin sillä tavalla kuin toivotaan eli tottelemalla paremmin.

Joku, jolla on oikeasti kovapäinen koira (meidän koira on sitä vaan näennäisesti, oikeasti se on hyvin epävarma koira) voi antaa sulle toisenlaisen näkökulman, mut mä suosittelen että alat tehdä koiran kanssa kontaktia vahvistavia harjoituksia. Jo ihan siksikin että kohtahan sä väsyt koko koiraan ja olet siihen vaan jatkuvasti pettynyt. Koiran saaminen tottelemaan ei aina ole helppoa, joten älä nyt liian ankara ole itsellesi. Siitä vaan koiran kanssa joko ihan ohjatulle toko/agility/mejäkurssille tai sitten vaan istut lattialle naksuttimen kanssa ja opetat sille pari kontakileikkiä. Koira varmasti tykkää ja susta tulee sen silmissä mielenkiintoinen tyyppi. Älä ota liian raskaasti tuoa niskasta ottamista. Sulla meni hermot koiraan, sitä sattuu kaikille joskus.

Vierailija
16/18 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on sitten sinun aika ottaa itseäsi niskasta kiinni ja opetella koiran käsittelyä ja koulutusta. Muuten tuskailusi on turhaa. Ei millään pahalla, mutta luuletko, että ymmärtäisit itse kiinan kielistä tekstiä ilman, että kukaan opettaa sinulle sanojen merkityksen? Tuskin. Kielen opiskelu aloitetaan kirjaimista tai kirjain-/sanamerkeistä ja seuraavaksi opetetaan yksittäisiä sanoja. Siitä se lähtee. Sama pätee koiran koulutukseen. Ensin on luotava hyvä perusta yksinkertaisilla asioilla, jotta voi edes odottaa koiran oppivan vaativampia juttuja.

Olen yrittänyt, mutta en vain ymmärrä mitä koira viestii.Ok, ulos halutessaan menee eteiseen ja tälläiset perusjutut mutta ne pienet muut viestinnät.. hepreaa. Ja tosiaan olen aiheesta lukenut! En vain ymmärrä koiran kehonkieltä niin kuin Vilanderinkin kirjoissa puhutaan. Se mikä minulle on normaalia käytöstä on jollekin sitten muuta. En ymmärrä mitään kehonkieltä vaikka yritän lukea.

Vierailija
17/18 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkkä oma yritys ei riitä, koska sinä et näe sitä tilannetta ulkopuolisen silmin. Varmaan hämmästyisit jos tietäisit kuinka järkyttyneinä jotkut ihmiset lähtee ensimmäisiltä tokotunneiltaan, kun ohjaaja on näyttänyt heille mitä he oikeasti kehollaan ja äänellään viestivät koiralleen ja miten. Mä olen yhden tunnin jälkeen melkein itkenytkin, kun siinä kaikkien edessä kuulin ettei minun ryhdilläni, katsekontaktillani ja "täti on nyt hyvin vihainen" -ilmeelläni saa koiraa ikinä tottelemaan kuten haluaisin. Mä luulin jo olleeni niin hyvä koirani kanssa, koirassa vaan oli mielestäni vikaa! Mut totta oli joka sana minkä ohjaaja sanoi, ja vasta kun korjasin oman tapani ohjata koiraa, koira alkoi totella.

Joten kannattaa miettiä oisko järkevää ostaa pari tokotuntia joihin menet koiran kanssa. Se antais sulle paljon tietoa siitä mikä mättää ja millainen koira on.

Vierailija
18/18 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkkä oma yritys ei riitä, koska sinä et näe sitä tilannetta ulkopuolisen silmin. Varmaan hämmästyisit jos tietäisit kuinka järkyttyneinä jotkut ihmiset lähtee ensimmäisiltä tokotunneiltaan, kun ohjaaja on näyttänyt heille mitä he oikeasti kehollaan ja äänellään viestivät koiralleen ja miten. Mä olen yhden tunnin jälkeen melkein itkenytkin, kun siinä kaikkien edessä kuulin ettei minun ryhdilläni, katsekontaktillani ja "täti on nyt hyvin vihainen" -ilmeelläni saa koiraa ikinä tottelemaan kuten haluaisin. Mä luulin jo olleeni niin hyvä koirani kanssa, koirassa vaan oli mielestäni vikaa! Mut totta oli joka sana minkä ohjaaja sanoi, ja vasta kun korjasin oman tapani ohjata koiraa, koira alkoi totella. Joten kannattaa miettiä oisko järkevää ostaa pari tokotuntia joihin menet koiran kanssa. Se antais sulle paljon tietoa siitä mikä mättää ja millainen koira on.

Mitä tuo toko on muuten? En pysty koiran kanssa harrastamaan mitään, kun ei ole ajokorttia ja paikat niin kaukana.