Lapsi sokerirasitukseen... Helppiä!
Voi apua! Kirjoitin täällä eilen piikkikammoisesta 7-vuotiaasta ja sain hyviä neuvoja. Eilen lääkärillä selvisi, että häneltä ei pelkästään oteta täydellistä verenkuvaa vaan tehdään myös SOKERIRASITUS!
Olen yhdessä raskaudessa itse ollut sokerirasituksessa ja muistelen, että siinä pistellään kolme tai jopa neljä kertaa! Miten ihmeessä selviä pojan kanssa siitä? Voi itku... :-(
Huomenna menossa.
Kommentit (7)
tutkimus on. Kyllä 7 vuotias jo ymmärtää. Lupaa ostaa sen jälkeen jotain kivaa tai viet pojan johonkin mihin haluaa esim. hampparille, jätskille ym.
eli miksi 7-vuotias laitetaan sokerirasitukseen?
Jos epäillään diabetesta niin kuinka se epäily noin aikaisessa vaiheessa on keksitty? Lapsilla kun diabetes useimmiten puhkeaa ärhäkästi, eli nopeammin kuin aikuisella. Itselläni puhkesi vasta yli 20vee ja silti oireet olivat heti selvät, ei tehty mitään sokerirasitusta koska sokeri oli jo tk:een mennessä yli 20 pitkästi.
että valitettavasti nuo keinot voivat olla juuri niitä, millä vanhemmat tietämättään lietsovat pelkoa lapsille :)
7-v kun ei vielä voi täysin ymmärttää miksi tuollainen koe on niin tärkeä ja voi helposti säikähtää jos asiaa kovasti painotetaan.
Diabetes selviää paljon helpomminkin kuin sokerirasituksessa. Vain verikoe ja/tai pissanäyte riittää.
En oikeastaan tiedä miksi lapsi laitettiin juuri sokerirasitukseen. Ehkä epämääräisten oireiden vuoksi (kuukauden jatkuneet ajoittaiset pahoinvointi- ja pyörrytyskohtaukset - ei kuitenkaan ripulia).
jos itse panikoit, panikointi kyllä siirtyy lapseenkin. Olet itse tyynen rauhallinen ja kerrot lapselle etukäteen tyynen rauhallisesti mitä tapahtuu. Jos lapsi alkaa panikoida, sinä pysyt tyynen rauhallisena.
ensisijaisesti muista itse pysyä rauhallisena, äläkä lietso edes tietämättäsi paniikkia joka tarttuu helposti lapseen.
Muista rohkaista lasta ja yksi hyvä keino voi joskus olla se, että noin "iso" lapsi tuntee itsensä isoksi ja reippaaksi kun hän saa mennä yksin labrahuoneeseen hoitajan kanssa. Hoitaja toivon mukaan on niin ammattitaitoinen, että osaa käsitellä neutraalisti myös lapsipotilaita juuri oikealla tavalla. Näin tilanne näytteenoton aikana pysyy rauhallisena ja voi olla helpompaa myös lapselle.
Keksikää jotain kivaa tekemistä odotusajoille, joka veisi ajatukset vähän muualle sairaalamaailmasta.
Tsemppiä päiväänne :)
T. Lapsipolin hoitsu