Muiden 8v pojilla pissiongelmia päivisin?
Minua huolestuttaa ekaluokkalaiseni, jolla alkoi jokin aika sitten lirahdella pissaa housuun päivisin (öisin ei ole koskaan kastellut) siinä määrin, että myös päällyshousut pitää hajuhaittojen vuoksi pestä käytännössä päivittäin.
Käytin poikaa lääkärissä ja otettiin testit, mutta kyseessä ei ollut tulehdus. Lääkäri ei osannut sanoa, mikä muu voi olla vikana.
Onko kenelläkään muulla kokemusta vastaavasta ja mistähän voisi johtua? Tämä alkoi marraskuussa ja on jatkunut siis muutaman kuukauden, poika itse sanoo ettei huomaa aina että lirahtaa ja toisinaan taas ei kuulema ehdi vessaan? On itsekin hämmentynyt asiasta ja se vaivaa häntä. On koetettu kohdella nätisti ja asiallisesti, vaikka itseä suunnattomasti ärsyttääkin jatkuva pyykkääminen.
Poika on sosiaalinen ja lahjakas koulussa, pärjää hyvin ja viihtyy siellä, samoin ip-kerhossa. Hänellä myös on harrastuksia, eikä mielialassa ole ollut muutoksia. Mitä tämä sitten on?
Kommentit (17)
verensokerit. Oma poikani tuossa iässä alkoi lirautella myös ja löytyi diabetes.
Täällä 7 vuotiaan pojan äiti, ja ymmällään samasta jutusta, tosin meillä välillä menee pissi yölläkin housuun...
Meillä ollaan tämän ajateltu johtuvan ihan pojan innostustuksesta kouluun, eli meillä siis jatkunut pitempään tämä...
Pakko kysyy, haiseeko teidän pojan pissa pahalle? Itse kun pyykkiä pesen niin tuntuu välillä että taju lähtee kun ottaa pojan housut koneeseen.
Meilläkin poika sanoo ettei muista, tai kerkee pissalle.
verensokerit. Oma poikani tuossa iässä alkoi lirautella myös ja löytyi diabetes.
Oliko muita oireita?
Täällä 7 vuotiaan pojan äiti, ja ymmällään samasta jutusta, tosin meillä välillä menee pissi yölläkin housuun... Meillä ollaan tämän ajateltu johtuvan ihan pojan innostustuksesta kouluun, eli meillä siis jatkunut pitempään tämä... Pakko kysyy, haiseeko teidän pojan pissa pahalle? Itse kun pyykkiä pesen niin tuntuu välillä että taju lähtee kun ottaa pojan housut koneeseen. Meilläkin poika sanoo ettei muista, tai kerkee pissalle.
Sama jos pönttöön pissii, jokin on siis muuttunut. Mäkin ensin luulin ettei vaan viitsi koulussa käydä vessassa tai ei innostukseltaan ehdi, mut nyt huolettaa että jos on muutakin, kun ei tule loppua....
t. ap
Hopi hopi lääkäriin uusiksi mahdollisimman pian! Voi olla vitsarakko-ongelma esim. jotenkin laajentunut tai vastaavaa. Jokin sellainen oli sukulaislapsella ja parani ihan lääkkeillä!
Muistakaa olla moittimatta! Lapsi ei varmasti tarkoituksella pissi housuun, vaan on jokin vika, johon hän ei voi vaikuttaa. Meidän lapsella tuhrimisongelma ja tutkittiin lastenklinikalla yli vuoden. Nyt iso annos levolacia 2 vuoden kuurin (20 ml aamulla ja 20 ml illalla). Suolessa oli paisunut kohta ja toivotaan sen kasvavan itsellään pois tällä kuurilla. Muutoin on edessä leikkaus. Me kyllä epäiltiin, itse ensin ettei malta mennä vessaan (älkää tehkö samaa haukkimista hänelle kuin me virheellisesti tehtiin), mutta koululainen kyllä malttaa! Ei varmasti tykkää asiasta itsekään.
Tsemppiä lisätutkimuksille, että saatte vaivan pian hallintaan!
itsekkin miettinyt että miksi pojan pissa haisee nykyään pahemmalle... Pissa tulehdusta ei ole ollut täälläkään vaikka 3 kertaa käyty testaamassa.
Meillä pojalla saattaa koulusta tullessa esm vaatteet haista todella voimakkaasti pissalle, ja poika itse sanoo että ei tullut kuin vähän housuun.
T: 7-Vuotiaan pojan äippä.
sain tästä rohkeutta kysellä hieman lisää lääkäriltä ja kenties pyydän tutkimaan esim. tuon diabeteksen. Pakkohan asiaan on selvyys saada, kun selvästi poika ei tätä tahallaan tee ja asia vaivaa häntä itseäänkin kovasti. Toivon tietysti ettei mitään pahempaa löytyisi, mutta asiaan olisi hyvä saada ratkaisu.
t. ap
Hän tulee kotiin useasti jalat ristissä ja pisit pöksyssä. Hienohelmaa ällöttää koulun vessat. Ne ovat liian likaiset ja kaikki eivät vedä jälkeensä vessaa. Niinpä hän välttelee vessakäyntiä viimeiseen asti..ymmärrän yskän.
Ajattelin ostaa reppuun desipyyhkeitä, jotta saa vähän siistiä pytynreunoja...
Hän tulee kotiin useasti jalat ristissä ja pisit pöksyssä. Hienohelmaa ällöttää koulun vessat. Ne ovat liian likaiset ja kaikki eivät vedä jälkeensä vessaa. Niinpä hän välttelee vessakäyntiä viimeiseen asti..ymmärrän yskän. Ajattelin ostaa reppuun desipyyhkeitä, jotta saa vähän siistiä pytynreunoja...
mutta ei hän ainakaan myönnä että tällaisesta olisi kyse? Luulisi että sanoisi, jos olisi?
ekaluokkalaisella samaa vaivaa.
Ja pissi tosiaan haisee todella vahvalta. Poika sanoo, ettei kunnolla edes tunne, että olisi pissihätä ja sitten kun hätä iskee, niin pöntölle olisi päästävä sillä samalla hetkellä tai muuten lirahtaa pöksyyn.
Ja kuvasi itse, että tulee vaan yhtä äkkiä "siuh" ja sitten on jo housuissa pissiä. Ollaan myös koitettu, että malttaisi tiristää aina kaikki tipat ja vaikka vähän vielä kuivatakin pippeliä pissaamisen jälkeen. Kun tuntuu, että pissiä tulee vielä tipoittain vessassa käynnin jälkeenkin.
Koululääkäri sanoi vaan jotakin hermotuksesta tms, mutta varmaan pitää tilata aikaa kohta uudestaan lääkärille, kun ei meinaa vaiva helpottaa.
Alkkarit, pitkät kalsarit ja verkkarit pitää vaihtaa pakosti päivittäin. Tosin ekat nyt luonnollisesti muutoinkin vaihdettaisiin päivittäin.
kannattaa tarkastuttaa toi diabetes nopiaan varmuuden vuoksi...nimittäin silloin kun pissaan erittyy sokeria niin virtsa muuttuu semmoiseksi vahvan hajuseksi ja ''tummaksi'' en tiedä oliko siitä kyse?
miten juoko paljon?
onko väsynyt?
käykö vessassa muuten useasti?
nuo kuuluvat diabeettekseen.
itse sairastuin siis 13 vuotiaana tyypin 1 diabeetekseen niin tiedän hieman.jos siis noita ylläolevia oireita on niin välittömästi aamulla verikokeisiin koska hypoglygemian vaara on suuri. muuten en valitettavasti osaa auttaa.
jos tarve? Meillä oli pojalla alkuun vähän tuota, ei myöskään tykännyt käydä koulun vessoissa. Panttasi sitten pissaa kotiin asti, jolloin oli aivan hirmuinen hätä.
Mutta kannattaa myös tsekkauttaa tuo diabetes-asia tietenkin...
Moi! En ole koululainen, mutta kärsiny virtsavaivoista ja viis vuotta mulla on pakkoinkontinenssi eli tarkottaa että kun hätä iskee vessaan on päästävä heti niin kun joku tässä kuvas oireita. Kannattaa mennä urologille hän voi todeta pakkoinkontinenssi jos sellainen on. Se on jokseenkin harvinainen nuorella, mutta mahdollinen itse olin 25-vuotias kun tähän sairastuin.
Meillä myös erityis lapsi jolla viime keväästä menee pissihousuun5-6 housua menee päivittäin osan pilottaa kaappiin meillä myös ad HD lääkitys pojalla nyt vietiin näyt ens viikolla lääkäri miehen suvussa on sokeritautia
Vie yksityiselle lääkärille, pitäisi ultrata, mahdolliset rakenneviat on tarkastettava, verensokereita pitäisi seurata...
Vierailija kirjoitti:
Vie yksityiselle lääkärille, pitäisi ultrata, mahdolliset rakenneviat on tarkastettava, verensokereita pitäisi seurata...
Eiköhän asia ole jo selvitetty silloin vuonna 2011.
:(