päiväkotitouhu on syvältä..
olen opiskelija ja tällä hetkellä työharjoittelussa. Ei kyllä ala kiinnosta enää paskan vertaa, mutta pakko vaan käydä loppuun kun on enää vähän koulua jäljellä. :/
Kommentit (17)
lähäriksipä hyvinkin. Olispa pitänyt sittenkin valita vaikka vanhusten-tai sairaan hoito. Huoh.. Ja eipä sitä tiedä vaikka joku päivä olisin sun lapsen hoitotäti..
työkaverit, vaikeat lapset, meteli, huono palkka jne.. -ap
Opiskelijat jotka tulevat ja narisevat...
Kyllä kun tekstejäsi lukee ja senteesi niistä, niin ei yhtään ihme, että työkavereita ottaa päähän asenteesi ja toimintasi.
En vaan jaksa kuunnella vittumaisia hoitajaämmiä.
Asiallinen viesti:D
Työpaikoilla, yllätys, yllätys, työntekijän kuuluu noudattaa työnantajan ohjeita; totella pomoja ja kuunnella vanhempien työntekijöiden ohjeita. Vanhempia työntekijöitä tulee myös kunnioittaa, ja tutustumisessa auttaa kummasti, jos kysyt heiltä neuvoa työn tekoon, mitä todella tarvitset. Osa ihmisistä on luonnostaan mukavampia, osa ei niin, ja millään työpaikalla kaikki ei ole täydellistä. Et ole täydellinen vasta-alkajana, etkä pääse pääjohtajaksi. Ei pääse nykyään muutenkaan lähes kukaan, edes pätevyydellä. Ota kakunsiivusi (roolisi) ja osasi yhteiskunnasta, kun se sinulle tarjoillaan. Toisilla ei edes ole töitä, tai paljon ikävämpi työ, jossa esim. menee terveys tai joutuu olemaan komennuksella Venäjällä.
Työpaikoilla, yllätys, yllätys, työntekijän kuuluu noudattaa työnantajan ohjeita; totella pomoja ja kuunnella vanhempien työntekijöiden ohjeita. Vanhempia työntekijöitä tulee myös kunnioittaa, ja tutustumisessa auttaa kummasti, jos kysyt heiltä neuvoa työn tekoon, mitä todella tarvitset. Osa ihmisistä on luonnostaan mukavampia, osa ei niin, ja millään työpaikalla kaikki ei ole täydellistä. Et ole täydellinen vasta-alkajana, etkä pääse pääjohtajaksi. Ei pääse nykyään muutenkaan lähes kukaan, edes pätevyydellä. Ota kakunsiivusi (roolisi) ja osasi yhteiskunnasta, kun se sinulle tarjoillaan. Toisilla ei edes ole töitä, tai paljon ikävämpi työ, jossa esim. menee terveys tai joutuu olemaan komennuksella Venäjällä.
ymmärrä lukemaasi? En pidä enää lastenhoitajan työstä. Ei minulla ole vaikeuksia noudattaa työalämän saantöjä tai ottaa neuvoja ja opastusta vastaan kokeneimmilta hoitajilta. En vaan halua mennä päiväkotiin töihin. Onneksi se ei ole ainoa vaihtoehto tässä koulutuksessa. -ap
Eikö sinua kuunnella ja huomioida mielipiteinesi siellä, vai mikä siellä mättää? Entä millainen esimies siellä on ja voitko purkaa hänelle noita huonoja fiiliksiäsi? Oletko ollut opettajaasi päin yhteydessä asiasta; tietääkö hän, missä sinun tapauksessasi tällä hetkellä mennään?
Ei varmaankaan ole mukavaa, jos harjoittelupaikka on (omasta mielestä) syvältä ja sitä kokee olevansa täysin väärässä paikassa kaiken aikaa. Valmistumisesi jälkeen voit kuitenkin vaihtaa suuntaa ja tehdä sitä, mikä kiinnostaa sinua enemmän. Plussaa tuossa (nykyisessä harjoittelupaikassa) on kokemus, jota kuitenkin kerrytät kaiken aikaa. Tsemppiä opiskelun loppuvaiheeseen!
ymmärrä lukemaasi? En pidä enää lastenhoitajan työstä. Ei minulla ole vaikeuksia noudattaa työalämän saantöjä tai ottaa neuvoja ja opastusta vastaan kokeneimmilta hoitajilta. En vaan halua mennä päiväkotiin töihin. Onneksi se ei ole ainoa vaihtoehto tässä koulutuksessa. -ap
"syvältä...", "hirveitä ämmiä", kuvaavat kuitenkin melko tunnepohjasita suhtautumista asioihin, ja antavat kuvan, että toimit tunnekuohun vallassa. TYöpaikkaan voi usein tuskastua, mutta ei kuitenkaan kannata irtisanoutua.
Ihminen muuttuu iän myötä, voi olla että joidenkin vuosien kuluttua haluat päiväkotiin töihin, nyt ehkä vaikka perhepäivähoitajaksi, puistotädiksi tms.
Muista myös, että päiväkoteja on monenlaisia, ja työntekijöiden ikäjakaumat voivat kovasti vaihdella. Muista myös, että sijaisia tyyppillisesti pompotetaan ja teetetään ikävimmät työt. Olethan työelämässä vasta-alkaja, vai?
En vaan jaksa kuunnella vittumaisia hoitajaämmiä.
Samaa mieltä kuin ap.
Jos kukaan ei olisi se ärsyttävä itse niin ei olisi ärsyttäviä työkavereitakaan. Jotkut vaan purkaa työpaikalleen oman tympeytensä. Naamasta sen näkee.
Mä ainakin tykkäsin olla päiväkodis työharjottelus, siellä työntekijät oli aina hymy naamalla ja iloisia. Kun taas vanhainkodilla melkein kaikkien naamoista näki et ne ei jaksa tehdä sitä työtä, ja muutenki se ilmapiiri oli aina vanhainkodil sellanen tympeä. Ja kaiken lisäks joiltakin vanhuksilta saattoi saada huudot/haukut kun tuli opiskelija kuka ei heti osannu tehdä samaalla tyylillä kuin vakkari työntekijät. Ja mun tietääkseni tuskin sä mitään palkkaa saat jos oot kerran opiskelija
niitä vasta löytyyki vanhusten puolelta.
Nim. Mummoni on vanhainkodissa
Olen osittain samaa mieltä kanssasi. Itse lastenhoitajan työ on mukavaa ja palkitsevaa. Lapset ovat mitä parasta "työainesta", aitoja ja hassuja pikkuihmisiä :) Minulla myös suurinosa työkavereista on mukavia, iloisia ja rempseitä tyyppejä. Ja vanhemmatkin ovat mukavia. Jopa ne muutamat övericurlingit jotka ovat huvittavia huolineen ja murheineen.
Kaikki se muu oheispaska onkin sieltä syvältä. Kaupungin ankeat säästökuurit, ei sijaisia, liian tiuhaan vaihtuvat opet&hoitajat, pätkätyösuhteet, tuijotetaan täyttö- ja käyttöasteita entistä tiukemmin. Palkkaahan olisi aina kiva saada lisää ja lisää ja lisää, mutta tämä ala on valintani ja raha ei sitä ratkaissut. Työn tärkeys vei pisteet rahan ohi.
T. Lähäri
ja muissa töissä on työkaverit, vaikeat pomot, meteli, huono palkka, kiire, jne..., ja LISÄKSI useassa työssä jouttuu näiden kanssa samanaikaisesti tekemään suurta tarkkuutta, keskittymistä tai muistamista vaativaa työtä.
Minä taas vanhempainvapaalla ollessani puistossa "yhtenä hoitotätinä" oman lapsen kanssa, ajattelin, että ompa leppoisaa työtä, kun ei ole stressiä ja saa ulkoilla / seisokella kevyesti ulkona nauttien hyvästä ulkoilmasta terveellisesti. Että olisi ollut hyvä idea pitkien opintojen sijaan mennä heti töihin hoitotädiksi, olisi hyvä työ ja saisi heti palkkaa, kun muut keräävät vielä vuosia työläissä opinnoissa opintovelkaa.
utta nämä ovat vain elämää enemmän nähneen ihmisen ajatuksia.
Muista, että ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella. Huonot puolet ne on kaikissa töissä, lastenhoidossa on melua lukuun ottamatta terveellinen työympäristö, saa liikuntaa sopivasti, ja muutenkin mukavaa. Sinun tulisi hankkia ammattitaitoa lasten hoitamiseen, niin se sujuu, eikä vinkua siinä.
Menisit raksalle töihin sirkkelin ja piikakuskoneen meteliin betonipölyyn viimaan telineille tärisevää konetta kädessäsi pitämään ennemmin vai? Tai lukisit iäisyyden ja joutuisit jonnekin 1 m2 kokoiseen sermeillä rajattuun lokeroon hoputettavaksi ja vittuiltavaksi ennemmin?
tuskinpa kukaan 100% kivasta työstä maksaisi sinulle, silloin sinä maksaisit, se olisi harrastus. Mtuta väitänpä, että jos hieman vaivaudut opettelemaan lasten hoitoa, niin työsi tuntuu mielekkäältä ja mukavalta. Voit kysyä neuvoa kokeneemmilta työntekijöiltä eri asioissa, erityisesti suhtautumisessa lapsiin ja miten lapsia tulee kasvattaa ja tuota työtä tehdä.
päiväkotitouhu on syvältä..
olen opiskelija ja tällä hetkellä työharjoittelussa. Ei kyllä ala kiinnosta enää paskan vertaa, mutta pakko vaan käydä loppuun kun on enää vähän koulua jäljellä. :/
Koetapa aikuistua. Ota vastuu itsestäsi ja vaivaudu kehittämään itsellesi ammattitaito mukavalle alallesi.
Lähäriksi varmaan opiskelet?