Mies muutti pois ja laittoi eron vireille
Olen ihan pihalla, en tiedä mitä mä teen seuraavaksi, tarkoitan käytännön asioita, minne pitää ilmoittaa, kelaan kai? pitää varmaan hakea asumistukea, mitä muuta? Olen kotona vielä pienen kanssa, lisäksi on pari koululaista. Pitääkö koululle ilmoittaa? Huh, piti tämäkin vielä kokea, en olisi ikinä uskonut. Auttakaa joku kiltti, kertokaa mulle mitä mä teen.
Kommentit (10)
laita asumistukihakemus kelaan. tarviit liitteiksi vuokralaskun ja joissain tapauksessa talonkirjaotteen ja tiedot tuloista. jos tulot pääsääntösesti kelalta niin sen näkevät koneelta.
Ilmoita myös kiinteistöön että mies ei asu siellä enään.
Jos tulosi eivät riitä ota yhteys sosiaalitoimistoon.
Varaa asika lastenvalvojalta heti jotta saatte sovittua elatusmaksuista ja tapaamisista.
eli:
- asumistukihakemus
- ilmoitus kiinteistöyhtiöön
- Varaa aika lastenvalvojalta
-tarvittaessa ota yhteys sossuun
eli ekana kelaan, pitääkö menna lastenvalvojalle jos voidaan keskenään sopia elatusmaksuista ja tapaamisista? Ja siis vuokranantajalle ilmoitus että yks on muuttanut pois? niin tietty.. sossuun kai se on pakko mennä, voi hitsit!
ap
pitääkö menna lastenvalvojalle jos voidaan keskenään sopia elatusmaksuista ja tapaamisista?
Ei ole pakko mutta sun kannattaa.Ne pitää siellä aina äidin puolia ja niiden tuella saat neuvoteltua paljon paremman sopparin. Kynit sen lurjuksen kuiviin.
pitääkö menna lastenvalvojalle jos voidaan keskenään sopia elatusmaksuista ja tapaamisista?
Ei ole pakko mutta sun kannattaa.Ne pitää siellä aina äidin puolia ja niiden tuella saat neuvoteltua paljon paremman sopparin. Kynit sen lurjuksen kuiviin.
Voihan ap olla ihan sietämätön ihminen. Tai mies on vaan onneton suhteessa ja haluaa pois. Ei kai mies nyt aina automaattisesti ole roisto, joka on "laitettava liriin"?
jos muistan oikein, elatusmaksusopimus pitää olla lastenvalvojan luona tehty/vahvistettu että voit hakea maksamattomat elarit ulosotosta.
Suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin paperilla, mutta milläs todistat? Eli kaikki paperille!
Meillä ainakin puolusteli ettei isäraukalla ole varaa maksaa elareita lainkaan joten tyrkytti nollasopimusta. Eli mies pääsi kätevästi perheestä ja elatusvelvollisuudesta samantien. Saa nyt yksinään pitää palkkansa joka on lähes sama millä me 6 henkilöä tulemme toimeen. Kun yritin sanoa vastaan niin lastenvalvoja vaan sanoi että täytyyhän isän pystyä maksamaan vuokraakin että on asunto mihin ottaa lapset. Lasten ja minun vuokrasta ei ollut huolissaan.
Onko käytäntö jotenkin muuttunut, ysärillä joutui vielä työttömyyskorvauksestakin (siitä minimistä) maksamaan elatusmaksuja, nykyään ei palkastakaan?
ja kai nyt miehelle on annettava mahdollisuus maksaa ne elarit, ennen ku puhutaan ulosotosta!?
mutta lapset ovat miehelle kaikki kaikessa, eikä hän meitä pulaan jätä, minuakaan, koska olen lasten äiti. Joten nämä asiat saamme järjestettyä, siksi ajattelin että olisi yksi paikka vähemmän missä käydä ja yksi asia vähemmän hoidettavaa jos ei tarvi lastenvalvojalla käydä. Muutenkin pää sekaisin eikä voimat riitä ihan kaikkeen. kai nuo kela asiat saa netin kautta hoidettua, kävin äsken niiden sivuilla katselemassa.
ap
Meillä ainakin puolusteli ettei isäraukalla ole varaa maksaa elareita lainkaan joten tyrkytti nollasopimusta. Eli mies pääsi kätevästi perheestä ja elatusvelvollisuudesta samantien. Saa nyt yksinään pitää palkkansa joka on lähes sama millä me 6 henkilöä tulemme toimeen. Kun yritin sanoa vastaan niin lastenvalvoja vaan sanoi että täytyyhän isän pystyä maksamaan vuokraakin että on asunto mihin ottaa lapset. Lasten ja minun vuokrasta ei ollut huolissaan. Onko käytäntö jotenkin muuttunut, ysärillä joutui vielä työttömyyskorvauksestakin (siitä minimistä) maksamaan elatusmaksuja, nykyään ei palkastakaan?
ja kelaan ilmoitat, jotta saat lapsilisiin sen pienen korotuksen.
Jos olet pienituloinen, haet asumistukea.
Lastensuojeluun tilaat ajan, jossa teette elareista ja tapaamisista sopparit, muualle ei tarvitse ilmoitella.
Taloyhtiöön juu, jotta vesimaksu pienenee.