Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkankorotuksen pyytäminen.

Vierailija
17.01.2011 |

Aloitin viime keväänä, aloituspalkka oli surkea varmaan 1000 euroa tämän lan keskiansioon nähden. Syksyllä pyysin palkankorotusta, sain pyytämäni. Olen edelleen alle keskiansion. Kehtaanko taas pyytää lisää palkkaa? Teen työni hyvin ja saan kiitosta.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan asian ottaa esille, jos työkavereilla on korkeampi palkka vaikka itse tekee samaa duunia. Järjestetäänkö teillä kehityskeskusteluja?

Vierailija
2/9 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin voit pyytää, mutta itse pitäisin väliä ehkä noin vuoden tai työtilanteesta riippuen kysyisin esimerkiksi onnistuneen projektin jälkeen. Mutta liian hanakasti ei koko ajan kannata olla kinuamassa tai se sotii itseään vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pieni yksityinen, voi pärstäkerroinpalkkaus ihan toimiakin. Meillä isossa kansainvälisessä yrityksessä käydään läpi vuoden suoriutuminen kerran vuodessa ja ainaostaan kerran vuodessa firma budjetoi jotain (jos budjetoi) palkankorotuksiin.

Yleensä se budjetti vastaa TES:in mukaista työpaikkakohtaista erää ja on siis n. 0,5%. Ja kun tämä jaetaan vain parhaille suoriutujille, tulee palkankorotukseksi yleensäkin ENINTÄÄN 5%, useimmiten 1-2%.

Vierailija
4/9 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehityskeskustelu.

Kollega tekee about samaa työtä ja saa 500 euroa enemmän palkkaa. On ollut kyllä työssä kauemmin kuin minä.

Vierailija
5/9 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pyysinkin. Mulla aika paljon työssä vastuuta ja toinen työnantaja esitti mulle paremman palkkatarjouksen jos menen heille töihin.

Sanoin nykyiselle pomolleni, että palkankorotus tuohon summaan ja jään firmaan. Suostui. Hyvä, sillä olen todella tyytyväinen nykyiseen työpaikkaan etuineen ja työaikajoustoineen.

Vierailija
6/9 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehityskeskustelu.

Kollega tekee about samaa työtä ja saa 500 euroa enemmän palkkaa. On ollut kyllä työssä kauemmin kuin minä.

Oikea paikka ja aika, mutta harkitsisin kyllä pitkään itseni vertaamista muihin samaa työtä tekeviin, ellei esimies (tai kuka teillä pitää keskustelut) ota sitä itse esille. Suoriutuminen hyvin itselle annetuista työtehtävistä ja tehtävien monipuolistuminen/lisääntyminen, vaativuuden kasvu ja vastuu ovat omasta mielestäni hyviä perusteluja palkan tarkistamiselle. Ei kannata olla liian tyrkky, mutta ei missään nimessä madellakaan tai vähätellä itseään.

Vierailija
7/9 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan asian ottaa esille, jos työkavereilla on korkeampi palkka vaikka itse tekee samaa duunia. Järjestetäänkö teillä kehityskeskusteluja?

Joskus esim. saattaa olla paljon pitkään alalla olleita, joilla työkokemus nostaa palkkaa. Esim. talon keskipalkka jossain toimessa voi nousta korkeaksi, jos esim. 20 työntekijästä parilla kolmella tosi iso palkka jostain erityissyystä.

Vierailija
8/9 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota siellä puheeksi, että haluat erikseen vielä palkkaneuvottelun ja valmistaudu siihen hyvin.

Vierailija
9/9 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ohje oli nimenomaan että lähiesimiehelle kehityskeskustelussa jutella palkka-asiat ja siinä kohtaa esittää palkankorotushaave. Lähiesimies vei sitten asian pomoille.

Ja sain palkankorotukseni.

Suomessa olen tottunut että noi palkat menee aika pitkälti tessien mukaan jos ei ole jotain erityisosaamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi