Kissalla loisia! Hyi prkl!!!
Kissamme oksenti viime perjantaina, huomasin seassa elävän suolinkaisen. Nyt on koko viime viikonloppu mennyt siivotessa, desinfioidessa, puunatessa, pyykätessä...Mua iljettää ihan helvetisti, mä oon kananlihalla koko ajan! Meillä on 10kk vauva joka parhaillaan konttaa ja laittaa suuhunsa ihan kaiken minkä vaan löytää ja nuo perkeleen lierothan voi tarttua ihmiseenkin!
Kissaa on madotettu säännöllisesti mut näköjään pitää madottaa nyt sitten vielä useammin...Ajattelin soittaa neuvolaan ja kysäistä voisko vauvasta vaikka viedä ulostenäytteen tai syöttää sille suoraan matolääkkeet kaiken varalta...
Kysynkin nyt et onko kellään kokemusta tollasesta? Mulle tää on eka kerta että olen tekemisissä minkään näin iljettävän asian kanssa ja eka kerta oli et yleensä näin "livenä" tollasia suolistolieroja! Hyi perkele kun puistattaa....
Voiko noin pienelle antaa matolääkettä? Onko kellään kokemusta et tarttuuko nuo lierot sit loppujen lopuksi miten helposti? Ulosteen ja kissanhiekan kanssahan vauva ei ole päässyt tekemisiin ollenkaan mut jokunen viikko sitten se sai käsiinsä kissanlelun ja kerkesi laittaa sen suuhunsa, koska vauva on nyt ruvennut seisomaan tukea vasten niin sai sen tasolta käsiinsä! Voiko tarttua sitä kautta?
Saas nähdä ollaanko matokuurilla koko sakki...
Kommentit (13)
Madot avaan usein. Ja eri matolääkkeillä. Mun vanhemmilla on ulkokissoja ja silloin tälöin niitten perseestä roikkuu matoja, yhdeltä tuli kerran sellane 20cm mittaine mato, että silleen ;) Hyi helvetti. Voin kuvitella millasen kohtauksen oot saanu :D
Mutta joo, kissan loisethan tosiaan voi tarttua ihmiseen. Soita vaan neuvolaan.
kävi samoin pari viikkoa sitten! Laitoin tännekin viestiä. Meiltäkin löytyi eläviä matoja kissan oksennuksesta ja meillä 10-kuinen vauva myös.
Soitin eläinlääkäriin ja määräsi madottaa kissat Axilurilla, se on kuulemma paras reseptitön matolääke. Me olemme aina madottaneet Mirrixillä, mutta ei ole näköjään auttanut. Lisäksi saimme reseptillä Profenderin, joka laitettiin niskaan.
Kysyin myös, että miten tarttuu ihmiseen niin Suomessa kuulemma vain, jos on koskenut kissankakkaan ja laittanut kädet suuhun. Silti itse myös googletin (virhe!), joten oon saanut hysteerisenä siivota.
Nyt vihdoin alkaa paniikki ja kuvotus olla ohi! Eli siis heti matokuuria kissoille ja soita vaikka vielä eläinlääkärille, että saat vahvemmat lääkkeet.
soitin neuvolaan ja yllätys yllätys...kehottivat mua hieman rauhoittumaan ja vauvaa ei kuulemma tarttee madottaa, riski et siihen tarttuisi noita suolinkaisia on kuulemma hyvin pieni koska vauva ei ole päässyt kissan hiekkalaatikkoon käsiksi. Luojan kiitos! Taidanpa vielä soittaa eläinlääkäriin ja vaatia tuon matopiikin. Mirrixiä ja drontalia on meidän mirri saanut aina madotukseen. Varmaan niistä lieroista pääsee kerralla kun jutkaa sille piikin nahan alle. Eilen just raivattiin kissan perskarvoista kuolleen madon pätkä...hyi helevetti!
joka matoon.. Axilur tappaa kaikki, käytä sitä, ellet ole käyttänyt.
ja on tosi hankala saada pois, sillä vaeltavat keuhkoihin, maksaan yms. sisäelimiin. Jos tartunta ollut pitkään, ei kakkanäytteestä enää näy. Ovat silloin muualla kehossa vaeltamassa. On tosi yökkiä.
haloo nyt ap, ensínnäkin rauhoitu. Toisekseen, siinä matolääkkeessä ei ole mitään "vaatimista", riittää kunhan kävelet apteekkiin ja ostat Axiluria. Huh, että joku voi olla vielä tänä päivänä niin urpo että lääkitsee kissansa millään muulla matolääkkeellä kuin Axilurilla. (kannattaa ottaa selvää vaikutusmekanismeista)
Toisekseen, monilla monilla kissoilla on loisia, ja siitä huolimatta suolistoloiset eivät ole mikään kansansairaus Suomessa. Joten vähän todellisuudentajua peliin ap.
Mene nyt hankkimaan sitä Axiluria, niin hysteria on ohi. Madota toiseen kertaan vielä parin viikon kuluttua.
että sitä annetaan kolmena perättäisenä päivänä. Ja katso, että kissa todellakin sen syö!
Tosiaan moni jo tuossa toteskin, että eri lääkkeet tehoaa vähän eri matoihin. Mirrix on siitä kiva, että se on helppo annostella, mutta se ei ole kovin laajakirjoinen, joten meillä aikanaan ainakin siitä luovuttiin silloin kun oli ulkokissoja.
Mun yhden tutun lapsella oli kerran jokin koirien mato, vaikka ei kotona ollut koiraa. Oli varmaan hiekkiksellä pistellyt jotain suuhunsa.
Ei kai nuo kissan kovin usein tai helposti lapsiin tartu, eikä se siivoaminen siihen auta jos sulla on laatikolla tai pihalla tarpeensa tekevä kissa. Ulosteissahan ne madon munat on odottamassa uutta isäntää.
Lapselle voi pyytää parasiittiviljelyn ulosteesta. Meillä kerran tehtiin niin kun epäiltiin matotartuntaa. Kolme näytettä otettiin kahteen kertaa, mutta mitään ei onneksi löytynyt. Aika työlästä tuo näytteenotto on kun pitää ottaa useasta ulostekerrasta niitä näytteitä. Pelkästän se, että kissalla oli matoja ei välttämättä riitä tutkimuksen saamiseksi.
ja voivat tarttua...yööök! Sillä oonkin hieman paniikissa...
ap